Pääsiäisen maagisia hetkiä ja parraton Jeesus

Luterilainen kirkko on yhä vähenevine jäsenineen jäämässä kokonaan paitsioon niin oikeitten ateistien kuin tavaroista hullaantuneiden ei-mihinkään uskovien määrän lisääntyessä. Pääsiäisen aikaan kirkolla on hyvä tilaisuus vetää mattoa  pakanoiden ja kirkosta eronneiden viisastelijoiden alta.

Ensimmäiset pisteet pääsiästraditioista menevät ehdottomasti ortodoksien piikkiin. Pääsiäisyön jumalanpalvelus televisiossa on vuosi vuodelta saanut lisää katsojia, niin luterilaisia kuin kirkkoon kuulumattomia. Kirkon patavanhoillisuus ei haittaa, paremminkin tänä mystisenä keskiyön hetkenä se on pelkkä plussa. Myös nuoret, jotka ovat kiintyneet erilaisiin maagisiin peleihin, kirjoihin ja musiikkiin näkevät palveluksen mielenkiintoisena näytelmänä.

Pääsiäisen aika on otollinen aika myös Jeesus-tutkimuksien julkaisemiselle. Niitä ilmestyy peräti kaksi. Toinen luterilaisen ja toinen katolisen kirkon piikkiin. Paavin 14 vuotta kirjoittama opus jää automaattisesti kotimaisissa tutkijankammioissa syntyneen teoksen varjoon, ymmärrettävistä syistä.

Äärikonservatiivi Joseph Razingerin kirja ”Jeesus Nasaretilainen. Ensimmäinen osa: Kasteesta kirkastumiseen” on tietenkin mielenkiintoista luettavaa niille, jotka tonkivat sitä tikku kädessä samoin kuin suurinkvisiittori itse on tehnyt monille katolisille teologeille etsien  kohtia, joissa epäillään paavin erehtymättömyyttä. Nyt etsitään paavin erehtyväisyyttä.

Jeesus-tutkijoista  ainakin tavallisen kansalaisen huomion saa ehdottomasti Åbo Akademin tutkijaryhmän julkaisu” A.D. 30. Kirja Jeesuksen kuolemaan liittyvistä tapahtumista”. Kirjan ovat toimittaneet Tom Holmen ja Matti Kankaanniemi.

Kirjan arvostelun voi lukea pitkänperjantain lehdistä (HS ja TS) . HS:n Matti Mäkisalo on hiukan nirsompi kiittelyssään  kuin TS:n Risto Laine.  Mäkisalo tuo esille  varsin yllättävän Tom Holmenin arvion, että Jeesus olisi itse junaillut ristinkuolemansa ja kehitellyt sille merkityksen: kansan syntien sovittaminen.

Risto Laine TS:ssa kumartaa kauniisti koko huippututkijoiden ryhmälle, mutta yhtyy HS:n arvostelijaan siinä, että teos on tavallisen paukapäänkin ymmärrettävissä. Ehkä juuri siitä syystä joku jopa suuttuu teoksesta. Tutkijoilla on ollut kova työ, kun oikeastaan ei ole mitään varmaa lähdettä tutkimuksille.

Kirkkoa tyylikkäästi edustaa myös Helsingin Via Crucis-näytelmä. Se on modernisoitu versio kärsimysnäytelmästä. Juttu sinänsä on sama kuin ennenkin, mutta Jeesukselta on ajettu parta. Nykyaika näkyy toki paremminkin: ylipapit ovat pukeutuneet ruutukuosiin, kultaisiin hansikkaisiin ja aurinkolaseihin. Selvää Espoon Westendin paremman porukan henkeä. Jeesuksen tuomiokin tapahtuu Suomen pankin edustalla. Ja roomalainen sotaväki vaihtuu nykyversiossa mellakkapoliiseihin. Näytelmän on ohjannut Miira Sippola.

Kirkko saa pisteitä myös Ville Rannan sarjakuvakirjasta Eräänlaisia rukouksia. Hän on tehnyt sarjakuvakirjan myös Muhammedista, joka muutama vuosi sitten puhutti koko Suomea.

Selvää maallisuutta edustaa nyt vain Sariola-tivolin kevätkiertue, muuta maallisuutta on saatu roppakaupalla tuijoteltaessa Liliuksen ylisuuria rahapusseja.

Advertisements

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): kirkko, luterilainen kirkko, mynämäki, politiikka, sano suoraan, yhteiskunta. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Pääsiäisen maagisia hetkiä ja parraton Jeesus

  1. Kana-Jussi sanoo:

    Mitäpä noista! Uskonasioita ei pidä ottaa kovin vakavasti. Ne ovat niin vanhoja asioita, ettei niistä ota pirukaan selvää. Miten monta kertaa esimerkiksi Raamattu on käännetty ja miten monelle kielelle. Jokainen kääntäjä on pistänyt taatusti teksteihin omat mausteensa.
    Vakavampaa on salmonella Suomen kanaloissa ja sikaloissa!
    Joten munarikasta pääsiäistä ainakin Raision myllylle!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s