Suomea ei myydä näin pienillä eväillä, eikä kliseillä

Kankeaa keskustelua!

Ei katsoja näin tyhmä ole!!

Suomi-brändi ei synny saunassa!

Nykyään on äärimmäisen tärkeää, että television ohjelmista on etukäteen selostus, mitä ne pyrkivät esittämään tai sanomaan samoin kuin merkintä siitä, onko kyseessä asiaohjelma, viihdeohjelma, pyritäänkö pelkkään hauskuttamiseen vai oikein kriittiseen tarkasteluun. Jos kyseessä on viihteellinen yritelmä, kannattaa ottaa käyttöön hyväksi havaittu amerikkalainen valmiiksi naurettu ääniraita.
TV1:n lauantainen Suomi myytävänä -ohjelma oli malliesimerkki juuri tällaisesta ohjelmasta.

Lehtitietojen mukaan tämän tylsyyden takana on Van  Der Media, joka jollain kavalalla myyntikikalla on saanut ohjelman kaupattua televisioon, mutta Suomi näillä eväillä jää kyllä myymättä.

Luin huonosti etukäteen  ohjelmasarjan  ensimmäisen osan esittelyn. Niinpä en ymmärtänytkään ohjelmaa katsoessani, että sen ajatuksena on hakea Suomesta asioita tai piirteitä, joita maastamme kannattaa markkinoida.

Mutta missä on tekijöiden kriittisyys? Ainakaan itsekritiikkiä ei ole, vaan kliseesotku yritetään kaupata nuorten koomikkojen  Niina Lahtisen ja Ismo Leikolan voimin  katsojille. Ei mene kaupaksi. Suomi-bändiä kai etsitään, mutta monessa mökissä kanava vaihtui hyvinkin nopeasti ja katsoja jäi miettimään, kukahan tollo se tämänkin ohjelman on televisiolle ostanut.

Jos ajatellaan myydä koko Suomea, tekijä  voisivat ensiksi käydä pääkaupungin ulkopuolella, pikakäynti Pieksämäellä ei riitä. Vaikkapa jo Espoossa voisi harjoitella maaseutumaiseen ympäristöön tutustumista. Maaseudulla sitten voi nähdä asioita  ja kummallisuuksia, rikastaa tuotevalikoimaa.

Sieltä löytää: maaseutumatkailua, kotiseutumuseoita, kesäjuhlia, rääpekasoja, Turun linnan ja kivikirkkoja,  taidenäyttelyitä, oopperaa, kansanmusiikkijuhlia, moderni tanssia, elokuvajuhlia, kesämarkkinoita, Rauman pitsiviikko, silakkrysäyksiä, munamarkkinoita, puukirkkoja, kivikautista asutusta, hiidenkirnuja, keskiaikaisia markkinoita, harrastajataidetta, modernia taidetta vinteillä, kellareissa, luolissa, gallerioissa, eukonkantoa, saappanheittoa…huh-huh… kylähulluja, strutsinkasvattajia, rukinlapoja, kyläseppiä, mansikkamaita, luontopolkuja, sisävesilaivoja, järviä, järviä, järviä…ja suojalkapalloa.

Tästä tuotevalikoimasta sitten saattaisi jo löytyäkin ihmteltävää ohjelmassa mukana oleville maahanmuuttajille, joita ovat Mukhtar Abib Somaliasta, Fatbardhe Hetemaij Kosovosta ja Carlos Martinez Mexico Citystä.

Mainokset

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläinen, eläkeläiset, mynämäki, politiikka, sano suoraan, televisio, Uncategorized, yhteiskunta. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Suomea ei myydä näin pienillä eväillä, eikä kliseillä

  1. Kaisa-Maria sanoo:

    Aivan niin Hymyilevä! Mukhtar, Fatbardhne ja Carlos olisivat varmaan olleet erityisen ihastuneita Suomeen, jos olisivat päässeet seuraamaan Suomessa ensi kertaa järjestettyjä Äijän lykkäjäisia vanhoilla kunnon maitorattailla. Siinä emännätkin hikoilivat.
    Mutta mikä helkkarin taho kustantaisi nämä ”mukhtarit” paikan päälle ihmettelemään näitä ilveilyjä?
    Toivottavasti kotimaa alkaisi kiinnostaa.

    • tammikuu44 sanoo:

      Siis kysymyshän on nähdäkseni siitä, että etsitään Suomesta jotain sellaista, joka kiinnostaisi turisteja, ulkomaalaisia. Mielestäni se ei nyt ainakaan ole sauna. Suomen luonto sekyllä voisi olla.

      Ulkomaalainen kokee saunan ahdistavaksi paikaksi, miten sillä ketään tänne voisi houkutella?

      Ohjelma sinänsä on taysi pannukakku, ponneton ja tylsä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s