Huippuhintaisia laukkuja omasta selkänahasta

Miehet kyllä keksivät kaikenlaisia koneita ja laitteita mutta todellisesta tavaran, erityisesti ihastuttavien uusien tavaroiden, sielukkuudesta he eivät juurikaan tajua mitään. Mieshän kiintyy esimerkiksi johonkin vanhaan aluspaitaan ja on onneton, kun ei enää löydä sitä mistään, uusi on liian pieni ja numerolappu kutittaa.

Nainen sen sijaan haluaa aina uutta tavaraa. Ikea saa naisen hurmioon. Somia, halpoja ja huonoja tavaroita, joilla voi täyttää kodin. Lisäksi  kohtuuhintaisia laudanpätkiä, joista mies voi tuossa tuokiossa koota pöydän tai hyllyn.

Sen lisäksi on olemassa tavaroita, joissa ei ole minkäänmoista järkeä. Sellaisia ovat esimerkiksi kierrätyslaukut. Jos nainen itse valmistaa vanhoista  sukkahousuista kassin, se on ihan järjellistä. Mutta kun samanlaisesta sukkahousulaukusta tai auton sisäkumista valmistetusta salkusta maksetaan 150 euro, voi jo epäillä niin valmistajaa kuin ostajaa täydellisestä löyhäpäisyydestä.

Bisnesmies kyllä haistaa trendit. Kierrätysmateriaalista eli vanhasta kaatopaikkajätteestä valmistettuja kasseja ja laukkuja mainostetaan ekologisina, maailmaa pelastavina tuotteina. Ja naispolot herkistyvät,
ostavat 149 euroa maksavan traktorin pyörän sisäkumista taitellun salkun kyselemättä, minne rahat itse asiassa menevät.

Tuskin ostaisivat sisäkumisalkkua kotirouvan rahanpuutteessa suunnittelemana, mutta kun pienessä lapussa lukee: Secco, arvo nousee ja saa naisen haltioitumaan, tuhlatessaan tuntemaan itsensä jopa hyväntekijäksi.

Naiset antavat petkuttaa itseään ostamalla 152 euron hintaisen tölkinavaajista kyhätyn brasilialaisen  Escama Studion laukun, tai polkupyörän sisäkumeista valmistetun hollantilaisen  Krejci-laukun tai karkkipaperilaukun Perusta.

Mitä väristyksiä voikaan saada, kun tietää, että kantaa Millie-laukkua, jonka eteläafrikkalaiset naiset ovat valmistaneet tehtaan ylijäämänahasta ja suikaloineet nahanpalat käsin. Silloin 186 euroa on pilkkahinta.
Mutta entäs tämä: laukun kahva on tehty pystyyn kuolleesta mangopuusta ja päällinen on keksi- ja suklaakonvehtikääreitä, Ecoist, 199 euroa!

Montako euroa afrikkalaisnainen tuosta saa? Väkisin tulee mieleen, että nahanpalat revitään naisten omasta selkänahasta. Tuet  yritystä nimeltä Ecoist (parempi muoto olisi Egoist).

Tällaisia roskakasseja nyt ei päihitä enää mikään muu kuin pikkuhousunsuojat, jotka sisältävät e-vitamiinia. Totta joka sana.
Ai niin, Lapista Lontooseen kiikutetusta vedestä saa ilokseen maksaa Haroldsin tavaratalossa 30 euroa litra.
Vesi ei kuulemma maistu millekään. Maistuisi edes rahalle.

Tutustu myös kulutusjuhlaan painamalla tätä sinistä osaa.

Mainokset

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläinen, eläkeläiset, mynämäki, politiikka, sano suoraan, yhteiskunta. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

23 vastausta artikkeliin: Huippuhintaisia laukkuja omasta selkänahasta

  1. maria sanoo:

    Ei suolaisessa hinnassa ole mitään arveluttavaa. Jokunen aika sitten ideoitiin jälkeläisen kanssa. Oli orastava ajatus, että myytäisiin t-paitoja: hieman vähemmän ansaitseville esim. kumpillä, mutta todella varakkaille esim. satasella.
    T-paidan etumustaaan olisi painettu sen hinta. Näin voisivat varakkaat erottautua rahvaasta.
    Eiks ole hyvä idea: sama paita mut eri hinta riippuen siitä, mikä on asiakkaan itselleen mieltämä yhteiskunta- tai palkkaluokka…..
    Totta kai laatu maksaa, ja se että voi erottautua katurahvaasta.
    Mitä se Eläkeläinen siellä niuhottaa ja vaahtoaa: pitäis tunnustaa realitteetit ja antaa rahaa haalineille se arvostus, mikä heille vastaansanaomattomasti kuuluu.
    Jos haluaa ostaa kalliin laukun, mitä pahaa siinä on?????
    Kanna sä vaan tavaras K-kaupan muovikassissa ja lakkaa kadehtimasta hyviä veronmaksajia tai muita kunnon kansalaisia….

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Hyvä yritys, mutta ei tunnu uskottavalta sanomanasi, ”uskottavalta” tuonlaatuinen höpötys tuntuu vain valtakunnan ykkösnuijan Jari Sarasvuon suusta pulpahtaneena.

      Ennenvanhaan köyhän piti olla nöyrä, nykyään köyhältä vaaditaan positiivisuutta: ”Jos haluaa ostaa kalliin laukun, mitä pahaa siinä on?”

      Onhan luonnnollista, että köyhäkin voisi ostaa kalliin laukun, jos köyhällä olisi aikaa sen ostamiseen ja rahan kuluttamiseen, jota rahaa sillä myöskään ei ole.
      Voiko sellainen siis olla pahaa, mitä ei voi edes tehdä?

      Ehdottamasti ei.
      Se pahuus onkin aivan muualla, kuten hyvin tiedämme.

  2. Sylttytehdas sanoo:

    Totta, totta. Tosin sillä erotuksella, että laukuissa maksaa ennen kaikkea työ, eivät raaka-aineet. Myös designilla täytyy olla jokin arvo, muutenhan Neuvostoliiton lanseeraamat arvokkaista raaka-aineista valmistetut vettä kiehuttamattomat kattilat olisivat saman arvoisia kuin Hackmannin laatutuotteet.

    Ei se, sumutusbisnestähän liki kaikki statukseen ankkuroituvat life style-tuotteet perimmiltään ovat. Mutta jos ottaa huomioon kuinka poikkeuksellisen hölynpölylaji Homo sapiens on, ajatus muuttuu varsin mielekkääksi, koska on kovin epäselvää kuka oikeastaan sumuttaa ketä.

    • tammikuu44 sanoo:

      Niin, itse asiassahan me aina maksamme mielikuvasta, siis tyhjästä. Materia on toisarvoista, tekijän nimi ratkaisee, väärennös menettää arvonsa vasta, kun se on todettu väärennökseksi.

      Turussa äskettäin todettiin lähes kaikki Väinö Aaltosen museossa olevan venäläistä avantgardea esittelevän näyttelyn töistä väärennetyiksi: olisi hauska tietää, kuinka alas töitten arvo laski, vaikka kukaan ei ollut huomannut yhtään mitään, tutkijakin äärimmäisen uurastuksen jälkeen. Mahtoiko olla edes oikeassa.

      Muotimaailmassa tapahtuu samaa. Jotenkin liikuttavaa on, kun nämä muodin kanssa pelleilevät ihmiset nimittävät itseään muotitaiteilijoiksi. Tekevät epäkäytännöllisiä vain anorektikoille sopivia vaatteita. Kovaan hintaan. Tuottoisaa bisnestä. Haitanneko tuo mitään?

      Siihen kuitenkin liittyy joku kohtuuttomuuden ajatus: jotkut pelleilevät ihmisen perustarpeiden kanssa ja joillakin ei ole mitään, ovat nälkäpalkalla tämän turhuuksien turhuuden riistämiä.

      Mutta ei se kyllä onnistunut toisinpäinkään: Kiinassa Maon aikaan kaikilla oli puolueen hyväksymä asu ja Maon punainen kirja. Perhana: näistä desing-koltuista ja muista killuttimista voi sentään kieltäytyä…

      Mutta siitä ajatuksesta en kyllä luovu, että tuossa laukkubisneksessäkin kuultaa vanha valkoisen miehen imperialistinen hurmahenki!

  3. maria sanoo:

    Sepä se. Ihminen ei suinkaan ole ihmiselle susi, vaan ihminen on ihmiselle ihminen. Ihan kauheeta!

  4. maria sanoo:

    Mitä se ihmisiksi oleminen tarkoittaa? Mieluummin olisin susiksi, koska susihan metsästää syödäkseen, ihminen usein ahneuttaan paljon enemmän kuin tarvitsee. Jos oivallat oikein, mitä tarkoitan, kun sanon että ihminen on ihmiselle ihminen, niin tajuat, mikä on perimmäinen ajatuksenjuoksuni kiemurainen polkupaha.

    • tammikuu44 sanoo:

      Ymmärrän toki, kunhan vain innoissani olin olevinani reipas. Ei susi riistä jatkuvsti toista sutta, ei susi käytä toista sutta hyväkseen, mutta ihminen niin kyllä tekee, armotta.

      Eikä ihmisestä saa niin hienoa susiturkkia kuin sudesta.

  5. Kaisa-Maria sanoo:

    Vinkatkaa nyt joku Tarja Haloselle, ettei roikota isohihnaista, lähes maata viistävää lauukkuaan, kuten Kassi-Alma aikoinaan, olipa se sitten vaikka krokotiilin nahasta tai mistä tahansa kalliista materiaalista valmistettu.
    Toisaalta. Siitä on jo tullut jo presidenttimme tyylin hilpeä tavaramerkki, jonka lähes koko maailma tuntee.
    Tyyliä ei sittenkään kannata enää muuttaa, joten perun aikaisemmn lauseeni.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Juu, mutta Tarjallapa on kassi, joka on tehty Presidentti-kahvin paketeistä. Tyylikästä, tai ainakin vitsikästä, sanoisin. On varman saanut sen jolatin kiltiltä tädiltä lahjaksi. Söpöä.

  6. maria sanoo:

    Hymyilevälle kommenttia:
    Ihmisestä ei saa hienoa ”susiturkkia”, mutta trendikkäitä lampunvarjostimia kyllä saisi. Varsinkin tatuoiduista ihmisistä.
    Valo kajastaisi kauniisti läpi värikylläisen, kuultavan ihonahan.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Ideaa on jo kokeiltu noin 60 vuotta sitten eräässä kansalaisiinsa meko valikoivasti suhtautuvassa järjettömässä järjestelmässä. Kyseisten lampunvarjostimien valmistaminen kuitenkin kiellettiin heti toisen maailmansodan jälkeen.

      Asialla saattaa olla jotain tekemistä liberaaliksi kusutun markkinatalouden kanssa, joka ei siedä kaupalle mitään esteitä eikä näe yksikertaisessa raakalaismaisessa itsekkyydessä mitään moitittavaa.

  7. eevamaria sanoo:

    Minusta hymyilevässä on ainesta Vuoden Yhteiskunnalliseksi Ihmiseksi; eräs nimeltä mainitsematon puolue etsii sellaisia ihmisiä peruskunnista Politiikan viikollaan. Että teidän kommenttejanne saa nauraa työstä väsyneenä! Valinnan perusteluna voisi ollakin kansalaisten aktivointi yleiseen ryhdikkääseen ja pirulliseen yhteiskuntailmiökeskusteluun. Eihän hymyilevältä aiheet lopu! Nytkin velloo keskustelu kauppojen tuoretiski-marinadihuijauksista, ikään kuin se joku yllätys olisi! Keskustelu taisi alkaa viime viikon Hesarin yleisönosastokirjoituksesta; tänään se oli jo TS:n pääkirjoitussivulla. Ilta-Sanomatkin asiasta informoi. Siitä huijauksesta kannattaisi kansalaisten jo hieman provosoituakin tai ainakin äänestää jaloillaan ja ajatella päällään, jossa toivottavasti sijaitsee eräänlainen ajattelukeskus, joka aktivoituneena ollessaan auttaa tekemään järkeviä ostopäätöksiä. Ei meidän kannata ylläpitää tätä elintarviketeollisuuden ja kauppojen monopoli-/kartellitouhua loputtomiin. Kansanliike pystyyn vaan!

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Eevamaria on aivan oikeassa: ei tarvitse kuin toistaa, mitä poliitkot ovat viimeksi touhunneet, niin saa manetta vitsiniekkana.

      Sitäpaitsi tuo kauppojen puolimädän lihan tuoreena myynti kuuluu olennaisena osana liberaaliin markkinatalouteen. Kuluttajien pitäisi tajuta, että ei kaupalle saa panna mitään esteitä. Sihen ei kuulu nenä pitkänä lihojen haistelu. Puolimätä liha ei suinkaa ole mätää, se on hyvin riippunutta. Kaloja koskevat samat säännöt.

      Vakacasti:
      Totta puhut. Jonkun pitäisi todella tonkia tuota elintarviketeollisuuden ja kauppojen saumatonta yhteistyötä, sen suhdetta poliitikkoihin ja vaalitukiin. Vaikka kuinka arvonlisäveroa elenneittaisiin, ruuan hinta kallistuu. –

  8. Kaisa-Maria sanoo:

    Historiaan liittyvissä opetushommissa 1970-luvulla työskennellessäni törmäsin erääseen maalaiskouluun. Siellä esiteltiin koulun historiaan liittyviä koulutauluja sekä narusta punottuja kenkiä. Esillä oli myös paali, jossa oli tummia kuituja.
    – Se on täällä toimineen mattokutomon ajoilta. Tällaisia paaleja tilattiin aikoinaan Saksasta. Se on juutalaisten tukkaa. Sitä käytettiin loimilankoja valmistettaessa.
    Olivat kuulemma sitkeitä ja mattoja ryhdissään pitäviä loimilankoja, seloisti oppaana toiminut kotiseutunsa tuntija.

    • tammikuu44 sanoo:

      Voi taivahan talikynttilat! Ja ihmiset muka eivät tienneet, mista pitävä aine loimilankoihin oli saatu! Jollain voi vieläkin olla noilta ajoilta peräisin oleva matto!
      Tämän rinnalla karkkipaperikassit ja autonrengassalkut kalpenevat.

  9. Paluuviite: Kulutusjuhla » Naiset ostavat kierrätystavaroita sinisilmäisesti

  10. maria sanoo:

    Toistan vielä kantani: kierräysmateriaalista valmistetuissa desing-tuotteissa ei ole mitään pahaa. Jos niistä saa hyvän hinnan, raha lähtee ainakin keirtämään ja osa siitä sentään varmaan päättyy ns. kehitysmaidenkin asukkaille. Ja suunnittelijoille ynnä nuorille luovuuksille kotimaassamme.
    Kannatan lämpimästi nuorten artseaanien ja suunnittelijoiden ideoita; ne ovat tavallaan aineettomia innovaatioita ja se on tulevaisuutta. Kuka tahansa osaa väsätä muttereita, mutta teepä vanhoista alushousuista tai armeijan pusakasta desing-laukku ja myy se poispilatulle, sössöttävälle vuorineuvoksen pissistyttärelle WestEndiin, niin jopa olet haka!

    • tammikuu44 sanoo:

      Saameri, tuo on niin hyvin perusteltua juttua, että alan muuttaa kantaani.
      Sitäpaitsi etsipä tuo Kulutusjuhla blogi ja katso sieltä, kun oikein superkuluttajat perustelevat kulutustaan.

  11. maria sanoo:

    Korjaus: Design kirjoitetaan siis design, eikä desing, kuten vahingossa skriivasin.
    Ei luksuslaukkujen ja muiden tämänkaltaisten ostaminen ole minusta kovin pahaa kulutusta, edes. Pahinta on esim. tuhlata kosolti sähköä ja muuta energiaa monessa eri asunnossa /esim. nämä rikkaiden kakkosasunnot, jotka ovat yhtä suuria energiasyöppöja kuin niiden vakiluukutkin ja sijaitsevat usein satojen kilsojen päässä, joten autollakin pitää vielä ajaa. Pientä on sen rinnalla kauniin joskin kalliin laukun ostaminen. Ja sitten tuhlataan vielä lentopetroolia kun lähdetään niiden kultamurupissisten kanssa etelänlomalle viettämään nk. laatuaikaa helkatin suurille golfkentille, jotka ovat vihonviimeisiä luonnontuhoajia; hoito vie energiaa ja ovat pois ruuantuotannosta. Kentille ajellaan niillä ökymaastureilla ja rällätään kuin viimeistä päivää. Siat!

    • tammikuu44 sanoo:

      Joo ja itänaapuri ostaa kohta koko Karjalan huviloilleen. Miten on ymmärrettävissä sekin, että se Fortumin pölvästi kuppaa jatkuvasti jossain Fortumin touhuissa rahaa pusseihinsa.

      Miten on mahdollista, että Poroon piispaksi pyrkivä Henrik Perret omistaa osan tai on hyvässä virassa Medi-Heli -toiminnassa, joku sukulainen kuppaa yhtiöltä palkkoina yli 100 000 euroa vuodessa, ukko kaiken lisäksi ei hyväksy naispappeutta. Aika erikoista moraalia on kirkonmiehillakin.

  12. maria sanoo:

    Tästä voisi päätellä, että jotakuinkin kaikki on ns. päin takalistoa. Ja onkin!
    Mutta ei anneta sen häiritä liikaa.
    Myönteistä tässä päivässä (29.8.09) oli se, että metsästä löytyi melkoinen määrä kurantteja tatteja.
    Valkokärpässienet jätettiin sille Liliukselle, ei tohdittu kerätä niitä eliittisieniä laisinkaan…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s