Se tuskaa lisää, joka koulupäivän pituutta lisää

Opetusministeri ja koulutuntien lisäystä suunnittelevat virkamiehet ovat nykykoulun todellisuudesta ulkona kuin joulupukki ja lumiukko.

Luotan nuorison selväjärkisyyteen. Ihastuneena luin 14-vuotiaan lahtelaisen nuorukaisen Niilo Junnikkalan kirjoitusta HS:n Mielipiteet sivulta (23.1.) Hän on asiantuntija siinä, mistä kirjoittaa:  “Koulutuntien lisäämisestä ei ole meille mitään hyötyä.”

Siinä kiteytyy useimpien peruskoululaisten kanta opetusministeriön työryhmän kaavailemaan peruskoulun tuntimäärän lisäykseen. Nyt kannattaisi siis opetusministeri  Henna Virkkusen olla kuulolla, tavailla kirjoituksen perustelutkin ja herätä Ruususen unestaan sekä miettiä, olisiko sittenkään oppilaiden kannalta oikea ratkaisu oppituntien lisääminen. Kouluissahan koko ajan säästetään, miten tuntien lisäys sopii tähäkään kuvioon?

OAJ: n eläkkeelle jäävä puheenjohtaja Erkki Kangasniemi on ilmeisesti jo vanhuuden horroksessa, muuten ei voi ymmärtää hänen oivallustaan: “Jos koulussa olisi enemmän liikuntatunteja, huonokuntoisetkin saisivat intoa lisää omiin  harrastuksiinsa.”  Kuka tahansa taulapääkin nyt tajuaa sen verran, että ne jotka inhoavat tälläkin hetkellä kaikenlaista pallonheittoa ja kilpajuoksua, paremminkin turhautuvat kuin innostuvat. Sama tapahtuu taideaineiden kohdalla, jos niitä pakollisina ja ylimääräisinä tunteina ylhäältäpäin annetaan.

Koulun ulkopuolella itseään kehittävillä on yleensä tähtäimessä taiteilijan ura, jonka eteen tehdään lujasti töitä. Sitä ei liikunnan tai muutaman  taideainetunnin lisäyksellä  koulussa edistetä. Päinvastoin, lisätunnit ovat vain ajan haaskausta.

Virkamiesten on siis turha kuvitella, että muutama tunti parantaisi sitä, mikä todellisuudessa peruskoulua riivaa: siellä ei viihdytä, oppilaista suurin osa suhtautuu kaikkeen oppimiseen välinpitämättömästi. Miksi yksi ylimääräinen taideaineiden tunti olisi poikkeus?

Niilo Junnikkala:Mitään tai ketään ei kunnioiteta. Kenelle tahansa saa sanoa mitä ikinä sylki suuhun tuo.– Peruskoulun ilmapiiri on epäterve ja haitallinen eikä sitä paranneta päiviä pidentämällä. Tuntimäärän  lisäys ei palvele niitä, jotka ovat elämässään heikoilla, eikä ainakaan niitä, jotka eivät ole.”

Mainokset

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, ihmiset, ihmissuhteet, koulu, koululaitos, mynämäki, nuoret, opettajat, politiikka, sano suoraan, yhteiskunta, Yrittäminen Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

9 vastausta artikkeliin: Se tuskaa lisää, joka koulupäivän pituutta lisää

  1. Paluuviite: Taideaineita « Melkein matemaatikko

  2. maria sanoo:

    Koulussa pitää todellakin olla taideaineita. Jos en aikoinani olisi päässyt lukioaikanani kuvaamataidon tunneille, tuskin olisin viitsinyt lähteä koko kouluun.
    Liikuntaa ei oman kokemukseni mukaan juuri ehkä kannata lisätä; ainakin itse lintsasin niin paljon kun ehdin. mutta toisaalta liikuttua tuli väkisin muutenkin, kun koulumatka taitettiin(yhteen suuntaan noin 7 km) usein pyörällä. Ja linja-autopysäkillekin oli noin 1,5 km kävelyä, josta jo tuli siis päivässä 3 km tallustelua, jos siis viitsi kouluun aamulla nousta…
    Kuvaamataito käsitetään usein vieläkin piirtämiseksi ja maalaamiseksi, mutta sitä se ei kai enää ole: kuvien lukutaitoa tulee opettaa siinä kuin kirjainten ja sanojen, jopa lauseiden ja virkkeiden, tulkintaa ja mieluummin monilla eri kielillä…

  3. hymyilevä eläkeläinen sanoo:

    Olen samaa mieltä, että taideaineet ovat tärkeitä. Mutta onko järkeä pidentää koulupäivää, vaikka lisättävä olisi joku taideaine? Eli voisi aivan hyvin jostain vähentää ja panna tilalle jonkin taideaineen.

    Eri uskontojen opetus/ tietoa eri uskonnnoista voitaisiin liittää historian opetukseen, liikuntaa ei missään tapauksessa lisää.

    Koulun erilaiset vapaaehtoiset kerhot olisivat myös ratkaisu jos halutaan taideaineita lisää.

    Entäpä, jos ruotsin tilalle voisi valita vaikka kuvaamataidon?

    • SIS sanoo:

      Älä nyt viitti, eläkeläinen, kyllä ruattii tarvitaan! Jos jotain meidän penskat kiroilee, niin sitä kun eivät oikein hallitte tota ruattin kieltä… vaikka ei kai se koulussa mikään hitti ollut. Elämässä sitten.

      • tammikuu44 sanoo:

        Ei tietenkään kokonaan poistettaisi vaan tehtäisiin valinnaiseksi jonkun muun aineen kanssa,

        Itsekin tyckään ruotsista,

  4. SIS sanoo:

    Taideaineet YES ja vaihtoehdot YES, mutta miks helvetissä pidentää koulupäivää?! Meitin viimeinen pääsi viimein pois peruskouluhelvetistä, joka alkoi klo 7 aamulla bussipysäkiltä, tunnit yes, mutta välitunnit kärsimystä ja ihana kotiintulo bussipysäkille klo 14.45. Eikö siinä ole tarpeeksi?

    Peruskouluhelvetti tuli koulun sosiaalisesta ympäristöstä, oppitunnit ja opet oli YES. Taideaineet toivat piristystä, mutta se koulupäivä ahdisti.

    Lapsi ymmärsi oppivelvollisuutensa hienosti ja teki sen mikä pitikin, mutta minä äitinä usein ihmettelin miten se aina jaksoi mennä aamulla kouluun ja kaikesta huolimatta tuli aina niin hyväntuulisena kotiin. Rajansa kaikella.

    • tammikuu44 sanoo:

      Lapset on ihmeellisiä kestämään. Sitä koulupäivää ei totta totisesti pitäisi yhtään pidentää, voisi vaikka lyhentää sieltä yläasteelta.

      Mistä ne muuten rahat sieppaisivat siihen pidennykseen? Nytkin pyritään koko ajan säästämään, ja lomautetaan opettajia.

  5. SIS sanoo:

    Rahat tulis tietenkin siitä, kun myytäis lisää välipaloja ja joku isonen kattois viimeisen tunnin perään, jotta opet vois olla rauhassa. Ei kai kukaan työpäivää halua pidentää, koulupäivää vaan.

  6. hymyilevä eläkeläinen sanoo:

    Oikeastaan hyvä idea; joku älypää on jo suunnitellut ja kasvatusalan viisas tutkinut, että koko koulupäivästä voitaisiin tehdä sellainen päivähoidon ja koulupäivän yhdistelmä, jossa tarhatädit viihdyttäisivät lapsia ehkä jo klo 7:stä alkaen, sitten muutama opitunti, ruokatunti ja hauskaa ajanvieteaskastelua muutama tunti, sitten muutama tunti opiskelua ja muutama tunti läksyjen lukua ja hauskaa askartelua. Ehkä viiden maissa kotiin. Päivähoidon puolella kunnalle tulisi säästöjä.

    Yläkoululaiset varmaan olisivat innoissaan, samoin opettajat! Siinä tarvitaan jo monta välipalaa ja poliisivoimat.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s