Miksi mustassa graniittilieriössä on sulkakynän muotoinen reikä?

Antti Lizelius kurkisteli aikoinaan maailmaa sulkakynän muotoisesta reiästä, josta näki maailmaa huomattavasti laajemmin kuin Mynämäen kirkon saarnastuolista. - Jarkko Rothin veistämä Antti Lizeliuksen muistopatsas.

Arkkipiispaehdokkaat  pöydän takana paneelikeskustelussa. Seitsemän ehdokasta, jotka tuovat mieleen Antti Lizeliuksen muistopatsaan Mynämäen kirkon kupeessa. Mustaa graniittia.

Siinä  Jarkko Rothin veistämässä teoksessa on mustaan graniittilieriöön leikattu sulkakynän muotoinen aukko. Hieno oivallus taiteilijalta: sulkakynän aukosta pappi ja lehtimies Antti Lizelius katseli 1700-luvun maailmaa vähän laajemmin kuin vain Mynämäen kivikirkon saarnastuolista.
Arkkipiispaehdokkaat tönöttävät arvokkaasti mustissa kaavuissaan kuin seitsemän Lizeliuksen muistopatsasta. Kuulijat korvat hörössä odottamassa, millaisia aukkoja kukin ehdokas omaan panssariinsa aukaisee.

Viisaat ja oppineet miehet puhuvat sujuvasti ja viisaasti. Arkkipiispamaisella otteella uskaltavat jopa kehua itseään.  Kuulija alkaa jo nähdä mukavia aukkoja, joista kukin persoonallisella tavallaankatselee maailmaa. Kaikki seitsemän ilmoittautuvat suvaitsevaisiksi ja haluaisivat kirkkoon kaikenlaisia ihmisiä kaikenlaisine mielipiteineen.

Entäpä naispappikysymys? Nyt useimmat aukot sulkeutuvat kuin automaattiset hissinovet ja jäljelle jää lähinnä mustia graniittilieriöitä; alkaa tuntu siltä, että  suvaitsevaisuus kohdistuukin etupäässä miespappiin, joka kieltäytyy työskentelystä naispappien kanssa.
Yksikään lieriö ei olisi myöskään valmis vihkimään homopareja.

Samaa umpimustaa graniittia on tunnettavissa Johanna Korhosen salamapotkuissa Lapin Kansan päätoimittajan virasta. Syynä selkeästi se, että Korhonen asuu naisen kanssa ja edustaa muuta kuin perinteistä parinmuodostusta. Musta veljeskunta leimaa Johanna Korhosen valehtelijaksi. Ja valehtelu herrojen edessä on paha juttu.

Mustaa graniittia on vastassa myös Oulussa, jossa dosentti  Kaarina Kailo joutuu puolustelemaan naistutkimuksen asemaa Oulun yliopistossa (HS 31.1. Mielipide).

Mainokset

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, feminismi, ihmiset, ihmissuhteet, kirkko, luterilainen kirkko, mynämäki, politiikka, sano suoraan, Voittaminen, yhteiskunta, Yrittäminen Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

22 vastausta artikkeliin: Miksi mustassa graniittilieriössä on sulkakynän muotoinen reikä?

  1. Aili Nupponen sanoo:

    Oulu ja pohjoinen Suomi on näköjään synkkää aluetta, jonne ei vielä uusi hapatus ole levinnyt. Lestadiolaisuudella on vahva vaikutus Pohjois-Suomen ihmisten elämään.

    Voi kulua useitakin sukupolvia, kunnes uusi ajattelu lopulta lyö itsensä läpi. Ainakin uskon siihen…

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Toden totta: lestadiolaisuus ei kyllä suvaitse mitään! Mutta kovasti levinnyt oppi se siitä hoilimatta on. Vai olisiko sitä juuri siitä syystä, kun mikään ei saa muuttua, lapset eivät ainakaan uskalla uhmata vanhempiaan.

  2. Hirlii sanoo:

    Tuosta patsaasta tulee yks asia mieleen, semmoinen miespappien kiusaus. Ja miksei naistenkin, jos homoseksuaalista on kyse.

    On se, ihan ihmeellinen asia ettei näitä kahta asiaa saada ajanmukaiseksi: naispappeutta ja homojen parisuhteen siunaamista. Kuinkakohan kauan Suomessa tähän vanutteluun oikein menee?

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Se yks asia kyllä väkisinkin tulee mieleen. Ihmeen vähän sitä mieleentulemista on täällä kuitenkin reposteltu. Ehkä useimmat jotenkin häpeilevät mieleetulemisiaan, luulevat ehkä, että papeilla ja hurskailla ei koskaan tule mieleen… lestadiolaisilla ainakin tulee hyivinkin usein mieleen.

      On sentään niillä uuskaupunkilaisilla ollut sen verran selkärakkaa, että antoivat sille naispappien kaihtajalle potkut. Kyllä mielestäni ainakin piispoilla jo nyt pitäisi olla selvä kanta, joka on sama kuin on laissa määrätty: sinne vaan alttarille naisen kanssa mars!

  3. Kaisa-Maria sanoo:

    Hirliin mainitsemat kaksi asiaa kokevat ajanmukaisuuden niinä aikoina, kun lestadiolainen hankkii makuuhuoneeseensa 42:n tuuman taulutelevision.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Sinusta on tullut pessimisti Kaisa-Maria.

      Missäs olet lurannut? Oletko taas joutunut jonkun Eurajoen ydinvoimalatyömaan ranskalaisen insinöörin pettämäksi?

  4. maria sanoo:

    En tunne lestadiolaisia, mutta yleensä luotettava taho tietää kertoa, että ainakin pohjoisen Simon jokivarren kioskilla he puhuvat sujuvasti esim. Forresterien edesottamuksisita. Ja kondomit tekevät hyvin kauppansa myös.
    Ehkäpä he pitävät taulutelevisoitaan Jeesus-taulun takana ja naamioivat lautasantennin vaikkapa vanhalla filtillä talon seinään sulautuvaksi.
    Tuo musta graniitti-vertaus on vertaansa vailla. Siihen törmää väkisinkin, jos poikkeaa ns. sopivuuden rajoista.
    Olen usein ihmetellyt, miksi papit suostuvat ottamaan kasteessa Herra seurakuntaan kaikki lapset, joiden vanhemmat kuuluvat srk:aan. Kun he kerran kaikki tietävät, niin mikseivät jätä tulevia homoja ja lesboja kastamatta, jos eivät heitä täysvertaisiksi seurakunnan jäseniksi samoin oikeuksin kuin heterotkin huoli.
    Usein olen pähkäillyt myös sitä, miksi tämä Jumala on keksinyt luoda sitten eri tavalla rakastavia ihmisiä, jos kerran he eivät ns. Jumalan yhteyteen eli seurakuntaan nauttimaan samoista oikeuksista kuin ns. tavan tapakristityt heterotkin.
    Minkä Jumala loi, sitä älköön pappi tai kukaan muukaan IHMINEN (siis vain ihminen) erotelto. Näin itse ajattelen, vaikka en noista uskon asioista niin perillä olekaan.
    Tämän pitäisi olla selvää puhetta, sanoisi Urho Kekkos-vainaa.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Sitä on niin monensorttista tulkintaa näissä uskon asioissa. Siinä yksi syys, miksi kouluissa pitäisi uskonnon opetus jättää tunnustuksellisena kokonaan sivuun. Mutta erityisen hyvä olisi selittää kuinka monenmoista uskontoa maailmassa on ja kuinka monella eri tavalla kukin niistä selvittää keskeisiä uskonsa kysymyksiä. Tai saattaa sekin olla liian vaarallista.

  5. maria sanoo:

    Tästä uskonnon opetuksesta on taitettu peistä toisenkin kerran. Jos miettii laajemmin asioita, on uskontojen opetus aivan välttämätöntä aivan kaikille maailman ihmisille, varsinkin jos he aikovat olla tekemisissä (tehdä kauppaa, kulttuuriyhteistyötä, solmia suhteita ihmisiin jne.) erilaisesta uskonnosta ja kulttuurista tulevien kanssa.
    Toisten tapojen ja uskonnon tuntemus auttaa ymmärtämään elämää.
    Jos USKONTOJEN opetus olisi pakollista niin kristityissä kuin esim. muslimimaissa, olisi luullakseni väärinkäsityksistä ja ennakkoluuloista johtuvia kahakoita vähemmän. Tieto ei siis todellakaan vain lisää tuskaa.
    Monet modernit uskonnonopettajat ovat ennen muuta uskontotieteilijöitä. Sivu mennen sanoen uskontoteiteistä on tullut todella haluttu pääaine esim. Turun yliopistossa: sinne pääsee sisään todella harva hakija. On siis IN-ala humanistisesta akateemisuudesta haaveileville nykyälyköille. Näin kertoi yksi parikymppinen nuori, joka aikoo pyrkiä yo:oon, jo kolmatta kertaa….

  6. hymyilevä eläkeläinen sanoo:

    Uskonnon tuntemusella tuskin on suurtakaan osuutta, kun myydään kännyköitä tai hakataan Brasilian sademetsiä ja tehdään sellua.

    Miten mukan toisen uskonnon tuntemus auttaa ymmärtämään toista uskontoa harrastavan eämää; päinvastoin, riitahan siitä tulee, josta on runsaasti esimerkkejä nykymaailmassa. Parempi olisi jättää kaikki uskonnot kokonaan syrjään puhuttaessa politiikasta tai käytäessä kauppaa ja annettaisiin järjen puhua.

    Uskontotieteitä pyrkivät lukemaan myös kaikki ne, jotka eivät ole päässeet mihinkään muualle. Eivätkä ne kaikki niin innokkaita itse tieteestä ole. Sitäpaitsi se on suosittu opiskeluainen myös avoimessa yliopistossa eläkeläisten keskuudessa. Ja puoltaahan se paikkaansa siinä missä kansanrunous ja estetiikkakin. Eksegetiikka vaarallisempaa on.

  7. maria sanoo:

    Nyt kyllä Hymyilevä päästelee täyttä potaskaa. Menepä myymään kännyköitä esim. Intiaan tuntematta ollenkaan uskonnon ”sääntöjä”. Tarjoa nyt vaikka nautahakkelusta liikekumppanille ja kysy: maistuuko lounas. Mahtaako kauppoja tulla.
    Mene sitten vaikka Saudi-Arabiaan kaupparatsunasi avaramiehustaiseen mekkoon pukeutunut naispuolinen ”myyntimies” ja yritä hieroa kauppaa. Mikähän olisi tulos.
    Ja miten on, ostaistko burkhaan pukeutuneelta autokauppiaalta ns. kristityssä maassa käytetyn auton. Tuskinpa.
    Niin, että hei, kyllä uskonto on läsnä kaikkialla kulttuurissa, myös talouselämän puolella.
    Riitaa tulee nimenomaan silloin kun ei tajuta toiselle pyhiä asioita eikä oteta niitä kohteliaasti huomioon.
    Uskonto on, halusimmepa tai emme, lästä jokapäiväisessä elämässämme. Mietipä nyt vaikka nimistöä: Maria, Matti, Markku, Eeva, Anna jne. Ne tulevat kristittyjen Raamatusta.
    Uskontotiede valottaa meille enemmänkin mielestäni kulttuurihistoriaa.
    Summarummarum: kännykkäkauppiaiden uskontotieteeden tuntemus auttaa aivan varmasti parempaan lopputulokseen.
    Brasilian sademetsien hakkaaminen on sitten jo aivan toinen aihealue, joka on tietenkin silkkaa imperialismia ja luonnon sekä brasilialaisten riistoa, jota tietysti uskontokin tavallaan on. Ainakin kristinusko, joka käskee ”täyttämään maan” ja ottamaan luonnon ”komentoonsa”. Paitsi että luonto kostaa AINA!
    PS. Eläkeläisille uskontotieteen harrastaminen on hyvä juttu; pysyvätpähän pois kaduilta mellastamasta.

    • tammikuu44 sanoo:

      Eihän tuossa tarvita kuin paikallisten tapojen tuntemusta, ei mitään uskontotiedettä, jota voi hyvin harrastella eläkkeellä ollessa. Kuten estetiikkaakin, jonka tuntemus vasta tärkeää onkin.

      Niin uskontokysymyksissä kuin yleensä muissakin pulmissa parhaimman tuloksen saavuttaa, kun ei ole mitään mieltä.
      Ja mielttömyyshän leimaa kyllä suomalaista elämänmuotoa nykyisellään, tai näin on ollut okeastaan kautta koko sotaisan historiamme.

      Ei mitään väliä vaikka uskonto onkin läsnä jokapäiväisessä elämässämme, kunhan emme ala riitedellä siitä, kuka uskoo parhaiten ja oikeimmin.

      Äläkä sinä sitä kännykkäkauppiasta innosta, ei se kuitenkaan saa vehkeillään yhteyttä taivaallisiin sfääreihin.

      Imperialismi on mitä suurimmassa määrin yhteydessä uskontoon, nimenomaan kristinuskoon: ”Neekerit on alempi rotu ja sen voi lukea Raamatusta”, sanovat uusfasistit ja ku-klux-klaanin jästipäät Amerikan syvässä etelässä tänäkin päivänä.

  8. maria sanoo:

    Kyllä kännykkäkauppiaille kuuluu se kunnia, joka kännykkäkauppiaille kuuluu. Mitä Suomi sitten myisi, ellei kännyköitä.
    Eipä paljon bkt kasvaisi, jos vaikka yrittäisimme kaupata pannulappuja tms. maailmalle. Niin se nyt vaan on, että ilman kaupankäyntiä ja siitä saatavaa riihikuivaa rahaa ei voitaisi kustantaa esim. eläkkeitä. Vai mistä helkutista luulet rahan kilahtavat valtion kassaan: ei ainakaan siitä että toinen opetta toista tai leikkaa toisen hiuksia.

    Vaikka en olekaan mikään kapitalismin arkki-ihailija, niin kyllä sentään haluan tosiasiat tunnustaa.
    Mitä se merkanitilisimi nyt olikaan. Muistatko, mita oppikoulussa opetettiin yhteiskuntaopin tunnilla…
    + + +
    Uskontontunneista minulla on väkevä kokemus, jota oikeastaan näin jälkikäteen arvostan, lähinnä draaman kaaren takia.
    Oltiin kuuntelemassa viidennen herätysliikkeen (väkevä lahko länsirannikolla) nauhoitettuja saarnoja rehtorin kotona, kun tämä samainen rehtori otti kauheet pultit, kun en pysynyt paikallani vaan hiplailin sen pöytäliinoja ja kattelin hyllyn kirjoja ja höpötin kavereille.
    Tämä uskossa väkevä uskovainen rehtori käski sanoa kotona isälle, että tarttis mennä lääkäriin ”kun en pysy hetkeäkään paikallani” Ehdotti lähinnä psykiatria.
    Kerroin isälle terveiset: Isä käski sanoa arvoisalle rehtorille, ettei nyt oikein jouda, kun on tuo keväinen sonnanajo niin pahasti kesken. Siitä sain vahvistuksen sille, ettei tarvi kaikenmaailman opettajien paskahavauksista välittää.
    Siitä olen isälleni hyvin kiitollinen.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Viennin pitää olla tuontia suurempi, silloin toteutamme merkantilismin oppeja, ja uskonto sopii siihen mukaan hyvin, koska pakanoita voi vallan hyvin viilata linssiin.

      No, hiplasko se rehtori jotakin?

  9. maria sanoo:

    Hiplasko? No ei nyt sentään. Se olisi jo ollut ihan järkyttävää, olin tuohon aikaan jotain 14-vuotias, meininhän tavallaan vuotta aiemmin oppikouluun kun olen syntynyt aivan vuoden lopussa.
    Vaikka näin puhun rehtorista arvostelaavn sävyyn, oli hänessä myös tosi paljon mahtavia piirteitä. Hän kyllä loppupeleissä oli oppilaiden puolella, vaikka kiivas olikin luonteeltaan. Äkkiä syttyvää sorttia, siis!

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Niinpä vähän arvelinkin kunhan kiusasin. Mutta oletkos seurannut sitä uuskaupinkilaista koohopappia, joka ei virasta erottamisen jälkeenkään tokene eikä mene alttarille naisen kanssa. Koska Raamattu kuulema kieltää sen.

      Mihinkähän se pappipaha uskaltaa mennä naisen kanssa? Pitää varmasti ainakin panna peitto päälle.
      Siinä malliesimerkki uskonnon uuvuttamasta miehestä, jolle alunalkaenkin olisi sopinut paremmin joku helppo homma Uudenkaupungin autotehtaan kokoonpanolinjalla.

  10. SIS sanoo:

    Kuulehan Hymyilevä eläkeläinen!
    Sinun kannattaa muuttaa nikkisi vähintään Nauravaksi, jos ei peräti Hohottavaksi eläkeläiseksi.
    Seitsemästä arkkipiispehdokkasta kolme on sivaria!!!
    Hee-he-he-hee, ja vielä talvisodan merkkivuotena.

  11. hymyilevä eläkeläinen sanoo:

    Ihan tosi?! Miksei kukaan ole kertonut aikasemmin! Tiedätkös vielä ketkä?

    Onnitteluni sivaripapeille!

    • SIS sanoo:

      Miikka Ruokanen (kolmas vaimonsa on kiinalainen ja 20 v. miestään nuorempi), nykyinen piispa Kari Mäkinen ja Katarinan srk:n kirkkoherra Martti Hirvonen ovat sivaripappeja. Minusta tämä on enemmän kuin positiivista tänä suvaitsemattomuuden aikakautena.

      Ja by the way, Rothin Jarkko on saanut runsaasti paheksuntaa sulkakynän herättämästä vagina-mielteistä ja oli siitä syvästi pahoillaan. Keskustelimme asiasta pitkään ja olin vilpittömän hämmästynyt, että näinkö tosiaan?!

      • tammikuu44 sanoo:

        Siis hyviä miehiäkin on piispaehdokkaiden joukossa tai siis toinen toistaan parempia. Nämä kolme ovat aiinakin rauhanmiehiä.

        Siitä suvaitsematttomuudesta vielä: olen kuullut sellaistakin, että se pappien poikakalenteri Viis papeista on saanut myös siveydensipulit kauhistelemaan. Siinä kun pilkataan pyhiä arvoja, kun yksi papeista soittaa (muistaakseni) kitaraa saarnastuolissa. Pilkkaa ja irvistystä! Eikä pappiparka soita edes synnistä tunnettua haitaria.

        Olisiko yksi noista sivareista siinä kalenterissakin mukana… Mielestäni kalenteri oli mitä hauskin keksintö, vaikka papit olivatkin täysissä pappitällingissä. En edes syntisessä mielessäni pystynyt kuvittelemaan pappeja ilman vaatteita ja tällingissä.

        Olisko mielestäsi kohtuullista, että kirjoittaisin blogin siitä Ruthin Litzelius-patsaasta. Olisi edes pieni puolustava mielipide. Entäs Vakka-Suomi?

  12. SIS sanoo:

    Anna olla, turhaa polemiikkia. Ihmisten häpeä jos eivät ymmärrä taiteilijan neroutta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s