Hösselikoulua oikeaan Amerikan malliin

Tyhjä koulu odottaa oppilaita. Onko peruskoulu jo unohdettu, kaikki lapset siirtyneet kotiopetukseen? Ei toki, Mynämäellä on hiihtoloma, iloiset oppilaat palaavat iloiseen kouluun maanantaina.

Hyvinvointiyhteiskunnan alasajossa on peruskoulummekin vaarassa. Nyt jo sitä kuritetaan säästöin ja opettajien lomautuksin, kivitetään haukkumalla opettajia, heiluttamalla kiusaamis- ja pedofiilikorttia. Maksullisuus väijyy korkeakoulutasolla, mihin vielä päätyneekään?

Hyvinvoivat hyvätuloiset ja kaikenlaisesta puuhasteluluovuudesta innostuneet keksivät meilläkin arvatenkin aivan kohta Amerikan mallin: kotikoulut. Nämä olivat Amerikassa aikoinaan hippien keksintö protestiksi, samoin ääriuskovaiset ovat harrastaneet lapsiensa opettamista kotona. Nyt Yhdysvalloissa monet vapaissa ammateissa toimivat ja monet hyvin koulutetut eivät pane lastaan yleiseen kouluun, vaan opettavat omin voimin ja maksavat hurjia summia yksityisopettajista. Joukossa on myös tyttäriään länsimaisilta paheita varjelevia  muslimisiirtolaisia.

Tästä ihanuudesta saa kuvan lukemalla HS:n 21. 2. sunnuntaisivun Anu Partasen hyvin kirjoitetun artikkelin newyorkilaislapsista, joiden vanhemmat ovat hurahtaneet uskomaan, että lapsi saa itse päättää mitä haluaa oppia.  Toivottavasti meillä ei sentään näin takapajuisesti käy.

Miksi maksaisit itsesi kipeäksi  yksityistunneista, meillähän on maailman paras koulujärjestelmä, jossa ammatti-ihmiset antavat monipuolista opetusta! Ja jossa myös kiinnitetään huomiota ryhmässä toimimiseen eikä sallita sitä, että ole oppimatta, jos ei kiinnosta. Oksaa, jolla suomalaiset lapset istuvat, sahataan silloin, kun vain pällistellään koulukiusaamisen lisääntyessä, syyllistetään opettajia ja vähätellään heidän työtään. Jostain syvien metsien kätköistä on kaivettu nyt myös  täyttä huu-haata olevat kiertokyselyt koskien opettajien sopimatonta oppilaiden koskettelua.

Opettajien olisi nyt  näytettävä mistä kana kakkii, puolustettava henkeen ja vereen omaa koululaitostamme. Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta kaatuu sinä  päivänä, kun Amerikan mallisia luovuutta matkivia vapaan kasvatuksen irvikuvia eli kotikouluja tänne alkaa ilmestyä.

Suurena  vaarana ovat kaikenlaiset yksityisyrittäjä-konsultit, jotka jo nyt ovat meilläkin  tuppaamassa kouluun erilaisine projekteineen. Yhdysvalloissa tästä on kasvanut bisnes. Internet pursuaa  etäopiskelua, opiskeluohjelmia, opetusohjelmia, oppimateriaalia. Yksityiset ja yritykset tarjoavat tukiopetusta, kulttuurikeskukset järjestävät kursseja.

Meillä opetus saadaan kustannettua maksamillamme verorahoilla. Jos meillä havittelee kotikoulua pitää kyllä varautua siihen, että se maksaa rutosti ja että lapset myös jotain oppivat, mitä amerikkalainen järjestelmä ei suinkaan takaa. Meillä kuntien on valvottava edistystä tasokokeilla. Peruskoulujärjestelmämme antaa kaikille opetuspaketin, joka taatusti on kilpailukykyinen amerikkalaisen “luovan ja vapaan” kotiopetuksen kanssa.

Tietysti kouluissamme opettaja ei vie oppilaita baariin juomaan kaakaota ja yritä samalla opettaa  muutamaa venäjänkielistä sanaa kuten Amerikan kultamaassa.

Mainokset

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, EU, ihmiset, koulu, koululaitos, mynämäki, nuoret, opettajat, politiikka, Voittaminen, yhteiskunta Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

10 vastausta artikkeliin: Hösselikoulua oikeaan Amerikan malliin

  1. Aili Nupponen sanoo:

    Minne katosi hyvinvointiyhteiskunnan ihmisten yhteinen päämäärä ja tahto? Kun vielä 1970- ja 1980-luvuilla oltiin Suomessa valmiita panostamaan kansan kouluttamiseen ja sen terveyden edistämiseen, nyt etsitään vain nopeita ja nokkelia pikavoittoja, jotka hetken perästä kääntyvät tappioksi. Jokainen etsii omaa hyväänsä, tuijottaa vain omaan napaansa.

    Yksityiskouluihin on harvoilla varaa, meillä taviksilla ei ollenkaan.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Amerikan katastrofikapitalismia meilläkin ihaillaan. Puhutaan vapaudesta, joka tarkoittaa sitä, että kukin pitäköön itsestään huolen, sinun hyvinvointisi tai pahoinvointisi ei kuulu minulle.
      Suurfirmat ja osakkeenomistajat määräävät pienen ihmisen kohtaloista. Kvartaalitalous ja jatkuva kasvu – voi itku!

      Nyt selvästi puretaan hyvinvointiyhteiskuntaa, mihinkähän päädytään?

      Tuossa peruskoulussa on toteutunut jotain hyvin demokraattista. Jos sitä aletaan purkaa ja mennään maksullisiin yksityiskouluihin tai aletaan Amerikan mallin mukaan kouluttaa lasta itse palkattujen yksityisten opettajien tai konsulttifirmojen avulla, köyhillä ihmisillä ei ole mitään toivoa saada lapsilleen kunnon ammattia ja elämää.

  2. pasanen sanoo:

    Esko Aho kävi aikoinaan Amerikassa oppimassa palveluiden yksityisyyttä ja nyt SITRAn johdolla terveydenhoitoa yksityistetään vauhdilla (aamun uutinen). Seuraavana on vuorossa koulutus: Ruokaliput ja maksulliset kirjat odottavat seuraavan nurkan takana. Sitten lukukausimaksut jne. Ulkomaista rahaa on saatava homekoulujen korvaamiseen houkuttelevilla osinkonäkymillä.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Ja kaikki tämä tapahtuu niin pikkuhiljaa, että ihmiset eivät oikeastaan huomaa mitään, antavat pirulle pikkusormen ja sehän hyvin pian nappaa koko käden.

      Pitäisi niputtaa vähän näitä potkuja ja säästöjä, karsimisia ja leikkauksia ja väärinkäytöksiä. Huomata vähitellen mihin tämä johtaa…

      Ketkä siellä hallituksessa oikein istuvat? Onko ainoa mahdollisuus noudattaa amerikkalaisen katastrofikapitalismin oppeja? Kyllä tällä pelillä ”samassa veneessä oleminen” käy tukalaksi ja soutamisinto loppuu, hyvät hyväpakkaiset suunpieksijät siellä eduskunnassa!

      • pasanen sanoo:

        Eilen tuli tietoa siitä miten terveydenhuollon ihmiset, erityisesti potilastyöhön motivoituneimmat, ovat turhautuneet jatkuviin hankkeisiin, joiden lopputuloksena on tuhoton määrä raportteja. Kaikki se on pois siitä työstä, johon he kuvittelivat kouluttautuvansa. Jos terveydenhoidon piiriin valikoituu jatkossa paperityöläisiä, niin ei hyvältä näytä sellaisen potilaan kannalta, jolla ei ole vara kartuttaa osakkeenomistajien tuloja yksityissairaalan kautta.

        Koululaitaitosta vaivaavat myös nämä samaiset (EU-vetoiset) projektit, joiden lopputuloksena on hirveä määrä hyödyttömiä raportteja. Hyödyttömiä siksi, että suurin osa niiden tuloksista on käyttökelvottomia ja nekin, joilla olisi käyttöä, hautautuvat samaan kasaan, ei niitä kukaan jaksa eikä viitsi enää sen jälkeen kaivella, kun raportti on saatu tehtyä, rahat tilille ja hommasta on päästy eroon. Jos samat rahat käytettäisiin pitkäjänteisesti perusopetuksen hyväksi poukkoilevien projektien sijaan (joista kuntien toimialajohtajat päättävät oman aktiivisuutensa ja merkityksensä korostamiseksi, eivätkä vaivaudu aina edes neuvottelemaan opetushenkilöstön kanssa asioista), käytetyn rahan hyöty olisi todennäköisesti paljon suurempi. Jonkun pitäisi kyllä tutkia näitä asioita kunnolla. Tämä on todennäköisesti kupla, joka sietäisi puhkaista. Vieläpä vaarallinen kupla, jos se turhauttaa ja vie henkilöstön voimia. Sitten voi alkaakin puhua julkisen koulutuksen tehottomuudesta.

        Hertta Kuusinen sanoi aikoinaan, että Tsekkoslovakian tie on meidänkin tiemme. Onko peruskoulun tie terveydenhoidon tie, joka on viitoitettu Amerikan malliin?

  3. hymyilevä eläkeläinen sanoo:

    Hyvin kiteytetty!!!

    Ilmeisesti on kyse siitä Paras-hankkeesta, jossa perimmäinen tarkoitus on säästää ja uskotella tätä palvelujen parantamiseksi.
    Sillä Paras-hankkeella olisi paras pyyhkiä takapuolta!

    Kuten sanoit sama paperisotku on myös kaikkien EU-hankkeiden kanssa koulussa. Yhden onnistuneen hankkeen tiedän Vehmaalta, siinä Kiikoisten kylän aktiivinen ”kylänvanhin” haki Eu-tukea pulkkamäelle. Rahat tuli, kun hakija osasi taitavasti todistella pulkkmäen kansallisen kulttuuriperinteen ainulaatuisuuden .

    Peruskoulun tie on jo nyt pitkälti terveydenhoidon tie. Uskon kuitenkin, että opettajat ovat sen verran motivoituneita, että peruskouideaa ei pystytä kokonaan tuohamaan.

  4. maria sanoo:

    Laulu, leikki ja välitunnit olivat mielestäni 60-luvun kansakoulun alaluokilla parasta antia. Muuten sai tapella koko ajan jonkun hiton virkkuukoukun ja vuotavan mustekynän kanssa, mutta oppi sentään lukemaan ja laskemaan siinä sivussa, vaikka opettaja jakoi vain vitosia ja kutosia.
    Muistan olleeni erittäin iloinen yhdestä numerosta, eli käytöksessä oli 10. Tajusin, että se oli parempi kuin kaikki vitoset ja kutoset; jostain syystä tämä Martta-ope antoi melkein kaikille varoiksi huonot numerot.
    Kun olin tullut kotiin eka todistuksen kanssa olin kuulemma innoissani hihkukunut, että ”hiljaaolemisesta tuli kymppi”. Sitä isäni jaksoi aina naureskella.

    • tammikuu44 sanoo:

      Vanha kansakoulu oli poikaa, mustepullot kehittivät hermojen halintaa ja opettajan pelko opetti suhtautumaan tuleviin työpaikan pikkupomopaskiaisiin.

      Kirjat ja kynät ja kouluruokakin saatiin ilmaiseksi.. Nykyään kapitalismin kurimuksessa pitää peruskoulussa säästää, jopa kouluruuassa, kohta koulukirjatkin joutuu varmasti ostamaan itse,

  5. maria sanoo:

    Hymyilevä, korjaa kirj.virheet! Martan pedakookiset kyvyt eivät sitten olleetkaan ihan täydelliset, kun sormi vieläkin lipee vääriin kirjaimiin…..

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s