Arkkipiispaehdokkaat kieli keskellä suuta

Piispansauva pukee kumpaakin. - Piirros Jukka Peltosaari.

Piispaehdokaskin on  ihminen. Siis miksipä häneltä  ei voisi kysellä ihmismäisiä kysymyksiäkin?  Niinpä  arkkipiispanvaalin finaaliin päässeet Turun arkkihiippakunnan piispa Kari Mäkinen ja Helsingin yliopiston dogmatiikan professori Miika Ruokanen on pantu HS:n Nyt-liitteessä nro 8 tavallisten kysymysten äärelle. Tuomo Väliahon tentissä piispat vastaavat kysymyksiin, joita tavalliset kuolevaiset uskonmiehille asettaisivat.

Piispaehdokkailta jutussa kysellään mm. meikeistä, homoudesta ja perjantaibileistä. Uskovaisiksi varmasti jokainen kummankin mieltää kysymättäkin. Miehet vastailevat kieli keskellä suuta, mutta ennakkokäsitys siitä, että Kari Mäkinen olisi uudistaja ja Ruokanen vanhoillinen, ei muuksi muutu.

Suhteessa seksiin tulee selvästi esille suvaitsevaisuus ja vanhoillisuus: Mäkisen mielestä seksiä saa harrastaa “riittävän aikuisena”, Ruokanen suosittelee seksiä vasta hääyön jälkeen.  Pornon synnillisyyteen Mäkinen ei oikein usko mutta pitää sitä kuitenkin esineellistämisenä ja väärän kuvan antamisena seksuaalisuudesta ja ihmisyydestä. Ruokanen luokittelee pornon synniksi todeten kuitenkin, että “porno voi  joillekin olla toimivan parisuhteen korvike“.

Avioeroja Mäkinen ei tuomitse mutta harmittelee niiden runsautta. Ruokanen sen sijaan on ehdottomasti sitä mieltä, että suomalaiset eroavat liian herkästi. Mies toki puhuu asiasta jonka tietää, sillä Ruokanen itse on jo kaksi kertaa eronnut ja on nyt kolmatta kertaa naimisissa. Viittaakohan dogmatiikan erikoistuntija itseensä vai puolisoihinsa todetessaan, että “meillä pitäisi olla enemmän epätäydellisyyden sietokykyä”?

Homoseksuaalinen parisuhde on Mäkisen mielestä täysin hyväksyttävä ja tarvitsee kirkon siunauksen. Ruokanen taas julistaa, että kirkko ei ole saanut Jumalalta valtuutusta siunata samaa sukupuolta olevien liittoa. Tässä kohdin tuleekin sitten selvästi esille päivän ja yön välinen ero.

Suhde sotaankin erottelee Jumalan rakkautta luomiaan kohtaan julistavat miehet: Mäkinen pitää sotaa aina vääränä, joskus sitä ei voi välttää, mutta aina se on väärin. Ruokanen  väittää, että kristillinen kirkko on aina ollut oikeutetun sodan puolella ja sota on oikeutettu, kun on kyse puolustussodasta. Tässä Ruokanen nuolaisee samalla kaikkien vanhoillisten ja  Nato-hullujen ahteria.

Punaviinistä pitävät kumpikin.

Advertisements

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, ihmiset, ihmissuhteet, kirkko, luterilainen kirkko, mynämäki, Voittaminen, yhteiskunta, Yrittäminen Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

17 vastausta artikkeliin: Arkkipiispaehdokkaat kieli keskellä suuta

  1. Kaisa-Maria sanoo:

    Siinäpä ovat kirkonmiehet hippasilla. Samaa kahjoa sakkia kuin poliitikot. Tuntuu siltä, että kirkolla ei ole kovinkaan paljon tekemistä jumalan kanssa, johon kuka tahansa voi uskoa ihan ilmaiseksi edellä mainituista äijänhoroskoista välittämättä.
    Raamattu-nimistä käännöskirjaa voi jokainen tulkita ihan miten haluaa. Kukahan sulkakynäilijä lie saattanut kirjan muoton sen alkuperäistekstin? Miten moni hurskas kääntäjä on lisännyt siihen kommervenkkinsä?
    Kirjassa on kuitenkin se itu, että sen sisältöä voi jokainen tulkita ihan miten kukakin haluaa.
    Mielestäni olisi naisen vuoro ryhtyä arkkipiispaksi. Tulisi meininkiin vähän uudenlaista särmää, mutta kun aika ei ole vielä valmis.
    Homot sekä lesbot voitaisiin vihkaista siinä kuin muutkin ihmiset. Mitä haittaa siitä kenellekään olisi?
    Joten Jumalan siunausta!
    PS. Harmittaa muuten, että Kanada voitti miesten jääkiekossa USA:n. Suomen miesten pronssista suurta meteliä, mutta pronssia toi myös naisten kiekkojoukkue. Vähintään yhtä arvokas saavutus kuin ukkoherroilla.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Ja kovia selittämään nämä kirkonmiehet ovat, pitää olla tarkkana, eikä aina sittenkään saa selvää, mitä mieltä puhuja on. Kuten tämän Ruokasen suhde homouteen. Mies on luihin ja ytimiin asti homouden vastustaja, mutta muotoilee asian: ”kirkko ei ole saanut Jumalalta valtuuksia siunata samaa sukupuolta olevien liittoa.” Ehkä on paljon muitakin asioita, joihin kirkko ei ole saanut valtuuksia Jumalalta? Olen nähnyt omin silmin kun luterilainen pappi siunaa siapaskalle haisevan pellon.

      Kun asetetaan kysymys Miksi jumalalnpalveluksissa on niin tylsää? kumpikin alkaa selittää, että palvelukseen pitäisi saada enemmän iloa. Nämä totiset torvensoittajatko sitä sinne toisivat?

      PS.
      Naiset voisivat aivan hyvin olla pelaamatta koko jääkiekkoa, keskittyisivät vähemmän aggressiivisiin lajeihin.

  2. Nils-Åke sanoo:

    Molempi paremoi.
    Kumpikin ehdokkaista valitsi aikoinaan siviilipalvelun armeijaan menon asemasta ja se on mielestäni hieno asia.
    Kari Mäkisen mielestä sota on aina väärä ratkaisu. Hän valitsi siitä syystä siviilipalvelun ja oli sen ajan työssä mielisairaalassa. Hänen mielestään se oli paljon hyödyllisempää kuin olla armeijassa.
    Miika Ruokasen isä haavoittui sodassa hyvin vaikeasti ja hän kuoli Miikan ollessa vasta 3-vuotias. Kymmenen vuotta myöhemmin myös hänen äitinsä kuoli. Isänsä kohtalo vaikutti varmaankin Miika Ruokasen valintaan.
    Tuleepa arkkipiispaksi kumpi tahansa, niin uusi arkkipiispa on rauhan mies.
    Piispan valinta on saanut mediassa hyvin paljon huomita. Myöskin vähän aikaa sitten ollut Porvoon piispan valinta. Tämä on uusi ilmiö.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Siviilipalveluksesta siis plussaa molemmille. Ruokasen rauhantahtoa kyllä epäilen, jos hän puhuu ”oikeutetuista sodista”. Kaikki sodat perustuvat tappamiseen.

  3. Aili Nupponen sanoo:

    Joitakin vuosia sitten Miika Ruokanen oli oikein suosikkipappi, näkyija kuului vähän joka paikassa. Vanhoillisuus ei kuitenkaan minun silmissäni ole hyve, mutta toisethan sen asian päättävät.

    Luterilaisella kirkolla on nykyään paljon päivänpolttavia ongelmia, jotka pitäisi osata ratkaista viisaasti. Homot eivät maailmasta koskaan häviä, vaikka kirkko kuinka paljon asiaa vähättelisikin. Kai homoilla on myös samat ihmisoikeudet kuin ns. heteroilla? Tai ainakin pitäisi olla samat oikeudet.

    Kirkko on aina lajitellut ihmiset vuohiin ja lampaisiin. Ehkä kuitenkin vuohena olisi mielenkiintoisempaa elää; lampaat vain seuraavat johtajaansa ja määkivät surkeasti. Vuohi kiipeää katolle ja katselee ympärilleen, näkee paljon enemmän kuin maassa laumana johtajaansa tottelevat karitsaiset.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Kyllä kirkon oppineillapuuhastelua riittää. Kun vuohien lisäksi olisi kuolehdittavav vuohipukkienkin tarpeista!

  4. maria sanoo:

    Miksi Hymyilevä ei katso hyvällä naisten jääkiekkoa? Sehän juuri on hienoa peliä kun tekniikka ja taito ratkaisevat, ei voima ja prunffaus eli kovat taklaukset, jotka on KIELLETTY naisten peleissä.

    Nainen ei vielä pitkään aikaan voi päästä Suomessa arkkipiispaksi, kyllä valitettavasti sen verran ollaan sivistyksessä jäljessä. Eihän siitä olen kovinkaan kauan kun esim. lehdet kirjoittivat, että ”kyllä nainen siinä pärjää taksikuksina kuin mieskin”. Heh heh, lause pitää sisällään kummallisen ihmetyksen ja suopeuden, joka tarkoittaa lähtökohtaisesti ettei naisesta ei juuri taksikuskiksi olisi mutta että kyllä ”jotkut” naiset sentään pärjäävät…näin kieli kätkee sisäänsä aina ne todeliset asenteet. Tämä on äärimmäisen kiinnostavaa!

  5. hymyilevä eläkeläinen sanoo:

    Kyllä naisille pitäisi riittää sählyy niin jäällä kuin maalla.

    Naispapit ovat luultavasi enemmän suosiossa kuin miespapit kaikenlaisissa vihkimisissä ja kastamisissa. Mahtaako teologiaakin lukea naisvaltainen joukko. Luultavasti kirkossa kövijöistä suurin osa on naisia.

    Näiden naisten pitäisi vaatia naispiispoja!

  6. Kyllähän tuo Mäkinen tuomitsee homot jumalallisen heterouden ulkopuolelle aika tylysti, jos ei hyväksy avioliittoa.

    Tämä oppi perustuu siihen ajatukseen, että Jumala loi heterot mutta ei homoja.

    Homot sillai kapinoi Jumalaa vastaan ihan piruuksissaan fundisten mielestä. Ja Jumala ihailee ja kyylää vain heteroseksiä, tuo israelin sotaisa hetero-Jahve, joka haluaa lihaa uhriksi.

    Jahvellahan oli heimouskonnossa alunperin vaimokin.

    Voi olla,
    että Mäkinen vain pelaa nyt kirkkopoliitisen tilanteen takia ja sen takia ei vielä hyväksy viidesläisten kammoamaa virallista homoavioliittoa.

    Jos piispojen piiloelämästä (esim päättävässä tehtävässä oleva ihminen syö rajuja psyykelääkkeitä mutta ei kerro siitä julkisesti vink vink) ja henkisestä julmuudesta alkaa tulla julkisuuteen juttuja, niin äkkiä on nainen piispana!

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Mutta eihän tuo Mäkinen nyt niin hirveästi tuomitse homoja. Kysymys kuului näin:

      ”Miksi miespari ei voi Suomessa avioitua Jumalan edessä?”

      Mäkinen vastasi:

      ”Suomessa ei ole homoseksuaalista avioliittoa edes yhteiskunnallisena instituutiona. Kirkossa avioliitto on lähtökohtaisesti naisen ja miehen välinen. Se ei muuta sitä, että mielestäni homoseksuaalinen parisuhde on täysin hyväksyttävä ja tarvitsee kirkon siunauksen. Kirkko etenee siinä hitaasti omaa tahtiaan.”

      Siis kirkko ei hyväksy homoparin avioliittoa, mutta hän itse hyväksyy ja kannatta kirkon siunausta homopareille.

      Ruokasen kanta sen sijaan on jyrkempi, ymmärtääkseni:

      ”He voivat jo nyt rekisteröidä liittonsa, ja mahdollisesti tulevaisuudessa yhteiskunnassa siirrytään sukupuolineutraaliin avioliittoon Ruotsin tapaan. Mutta kirkossa ei sellaista oppia ole, vaan avioliitto on miehen ja naisen välinen. Kirkko ei ole saanut Jumalalta valtuutusta siunata samaa sukupuolta olevien liittoa.”

      Eli Ruokanen vastustaa siis homoparin siunaamistakin.

  7. Hirlii sanoo:

    Suomessa ei ole tosiaankaan olemassa lakia joka tunnustaisi homoseksuaalien avioliitot, ja koska meillä on valtion kirkko niin sitä ei voi myöskään olla siinäkään instituutiossa virallisesti olemassa. Parisuhteen voi rekisteröidä, ja aika monta vuotta tätäkin lakimuutosta tehtiin.

    Isoin askel valtion kirkossamme on tässä asiassa se, että papit ovat nyt saaneet luvan nyt siunata myös homopariskuntia, näin olen ymmärtänyt. Heillä ei ole ennen ollut virallista lupaa, vaikka monet papit ovat niin toimineetkin. Se julkinen älämölö on syntynyt silloin kun siunaustilaisuus on järjestetty ”pyhissä” tiloissa, kun semmoistakin nyt on tapahtunut, että kynnyksen yli on mentykin tilaan, joka on kai tarkoitettu vain tietynlaisille ihmisille.

    Kummipoikani saivat vasta viime vuonna samat juridiset oikeudet kumpaankin vanhempaansa kuin muutkin suomalaiset lapset, kun laki tältä osin muuttui. Että onhan sekin aika kumma juttu etteivät edes lapset ole olleet juridisesti samanarvoisia.
    On monta lakia vielä, jotka on muutettava ennenkuin kirkossa / kirkkotilassa saavat homotkin mennä naimisiin aivan kuten muutkin ihmiset jotka haluavat kirkollisen siunauksen.

    Suomen lakikirjoja on muutettava ensin, ja vasta sitten se muutos myös tapahtuu kirkon sisällä.

    Asenteet, ne muuttuvat tunnetusti hitaammin.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Näin minäkin olen ymmärtänyt, että kirjojaan tutkiskelleet papit riitelevät siitä, voiko myöntää siunauksen homoparien rekisteröidylle parisuhteelle. Sen myöntäminenhän vasta todistaisi, että homot hyväksytään niin yhteiskuntaan ja kirkkoonkin kuuluvina tasavetaisiksi ihmisiksi.

      Lainsäädännönkään muuttaminen ei kyllä luulisi olevan kovin monimutkaista. Jos lainmuutoksen jälkeen joku paheksuisi homoille myönnettyä laillista oikeutta mennä naimisiin joko siunauksella tai illman, niin nämä vastarannan kiiskit voisivat olla menemättä naimisiin. Voisivat jättää niin kirkollisen kuin siviilivihkimisen kokonaan väliin – jos nyt leikki sallitaan tämmöisistä omituisista pyhistä papillisista arvoista puhuttaessa.

  8. Kaisa-Maria sanoo:

    Mitä helevetin valtuuksia Ruokanen ja kumppanit ovat muka jumalalta saaneet? Eivät ne valtuudet siitä synny, jos yliopistossa papiksi lukee ja vaikka vähän väitteleekin. Kirkon hierarkiassa ne tietenkin nousevat uskomattomiksi puolijumaliksi.
    Mutta eivätkös kaikki ihmiset ole jumalan edessä saman arvoisia?
    Kirkko on oman kuppikuntansa. Siellä vallitsee sotilaallinen hierarkia: pappi, lukkari, talonpoika, kuppari -tyyliin.
    Piispat pettää ja kirkkoherrat iskevät muijiaan raamatulla päähän. Papit käpälöivät rippikoululaisia. Ortodoksipuolella ryyppäävät omiin kitusiinsa ehtoollisviinit. Ulkomaan kardinaalit vikittelevät kuoripoikia.
    Ja tämä jumalainen porukka sitten julistaa alttarilta, että älkää nyt jumalan nimessä vaan tehkö syntiä, jotta kokisitte pelastuksen.
    Kirkko on, ja on aina ollut, pelkkä bisnes veronkantoineen, joka vieroittaa uskoa jumalaan. Kirkolla jos millä on julma ja sotainen historiansa.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Voimakkain sanoin nouset kirkkomeininkiä vastaan Kaisa-Maria. Oikein Lallin hengessä. Tätä rehellistä talonpoikaahan vasta nykyaikana on alettu ymmärtää.
      Vähemmän Lalli veritekoja kirveellään sai aikaiseksi kuin paavin miekkamiehet. Henrik-piispa vaati Lallin talossa kestitystä ja nautintaoikeutta muuhunkin Lallin omistamaan tavaraan kirkkolliseen tapaan. Hän katsoi sen oikeudekseen, koska missään pyhissä kirjoituksissa Jumala ei tömmöistä kiellä.

  9. tammikuu44 sanoo:

    Tämänpäiväisessä HS:ssa (2.3.) on Mielipiteet-sivulla hyvä kirjoitus tästä samaisesta aiheesta. Lainaan tähän siitä osan. l

    Vantaalainen Matti Kuronen kirjoittaa otsikolla ”Arkkipiispalla on oltava kristillinen ihmiskäsitys”:

    ”Arkkipiispanvaalin yhteydessä toinen ehdokas on puhunut ”raamatullisesta ihmiskäsityksestä”. Sellaiseen vedoten vastustetaan eräiden vähemmistöjen kohtelua muiden luotujen tapaan.
    Tämä ajatuskummajainen tarkoittanee myös sitä, että kuolemanrangaistus pitäisi palauttaa rikoslakiin tai orjuus sekä sotarikokset siviilejä vastaan sallia.
    —–
    Jeesus itse aloitti tämän toiminnan (kristillisen ihmiskäsityksen soveltamisen = rakasta lähimmäistäsi) toimimalla jatkuvasti ”raamatullisen ihmiskäsityksen” vastaisesti.
    —-
    Lähes kaikki myöntävät, että Raamattua ei voi käyttää kosmologian tai biologian oppikirjana. Siitä huolimatta käsitys ihmisen olemuksesta kopioidaan sieltä suoraan.
    —-
    Luterilaisen kansankirkkomme vaikeudet liittyvät Yhdysvalloista tulleisiin teologisiin virtauksiin. Niiden kanssa flirttailevat papit ja maallikot harrastavat sokeaa Raamattu-uskoa ja jakavat ihmiset mielessään uskoviin ja helvettiin joutuviin. Kuitenkin kristillisen kirkon pitäisi olla rakkauden linnake eikä vankila inhimillisyydelle ja terveelle järjelle.”

  10. Aili Nupponen sanoo:

    Sinulla Hymyilevä on mahtavat kirjoitukset, joiden pohjalta nousee hienoja ja perusteelliia kommentointeja näihin päivän polttaviin yhteiskunnallisiin asioihin. Ilokseni ja onneksieni löysin sinun sivusi, joita ole seurannut jo pitkähkön aikaa.

    Siksi annakin sinulle Hymyilevä virtuaalipalkinnon, jonka löydät blogistani. Voi olla ettet välitä moisista palkinnoista, mutta olit mielessäni ykköstilalla, kun tämän palkinnon luovutin.

    Paljon kiitoksia sinulle Hymyilevä ja oikein hyvää jatkoa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s