Vitsa sulle, palkka mulle!

Mynämäkeläismies naamioituneena pääsiäsnoidaksi. Pitäisikö lähteä liikkeelle palmusunnuntaina vai pääsiäislauantaina?

Pääsiäisen aikaan ovat taikavoimat liikkeellä, noidat ratsastavat luudilla, pääsiäiskukot munivat, pikkuisia pääsiäisnoitia ilmestyy ovelle virpomisvitsat käsissä:
“Virvon varvon tuoreeks terveeks,
vitsa sulle, palkka mulle.”

Nämä suloiset  makeanhimoiset virpojat saattavat yllättää palmusunnuntaina tai sitten pääsiäislauantaina sen, joka ei ole asiaan varautunut suklaapötköin tai suklaamunin. Voit joutua noitaporukan kiroamaksi:

“Jos olet hyvä emäntä, nuku villavuoteella,
jos olet paha emäntä, nuku kivirauniossa!”

Virpomisvitsoja on valmisteltu monissa alakouluissa ja lastentarhoissa. Pajunkissavitsat on koristeltu värjätyillä höyhenillä, karkkipapereilla. Semmoisen kun laitat maljakkoon tai johonkin oven päälle, niin siinä se tuo sinulle onnea koko loppuvuoden.

Virpomisperinne on vanhaa karjalaista ortodoksiperinnettä. Pajunoksat on siunattu palmusunnuntaita edeltävänä lauantaina vigiliassa kirkossa ja sunnuntaiaamuna äiti virpoi ensinnä lapset. Sitten virvottiin karja, emäntä virpoi lehmät ja lampaat, isäntä hevoset. Lapset lähtivät virpomaan sukulaisia ja tuttavia. Saatu virpomisvitsa laitettiin ikonin taakse.

Pääsiäisajan noitaperinne on länsisuomalaista perua. Se sekoittui  karjalaisevakkojen tuomaan virpomisperinteeseen. Niinpä nykyään virpomassa käyvät noidiksi pukeutuneet lapset. Monesti virpomassa käydään vasta pääsiäislauantaina. Karjalaisperinteen mukaan virpomispalkkio haettiin vasta pääsiäislauantaina, vaikka itse virpominen tapahtui palmusunnuntaina.

Nykyään pääsiäisnoitien joukossa on nähty pääsiäispupuja, jotka muistuttavat poikalapsia. Jokunen Harry Potterkin on tavattu. Ihanaa pakanallista taikuutta on kuitenkin ilmassa, vanhaa suomalaisugrilaistakin perinnettä. Vitsoilla on vanhastaan karkotettu pahoja henkiä mm. hautajaisissa.

“Virvon, varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuuveks,
kui monta urpaa, nii monta uuhta,
kui monta oksaa, nii monta orhii,
kui monta lehtee, nii monta lehmää,
kui monta latvaa, nii monta lammasta!”

Mikä  on  “oikeaa” pääsiäisperinnettä?

Ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo on loukkaantunut ja paheksuu noidaksi pukeutuneita virpovia pikkutyttöjä. Pikkunoita loukkaa ortodoksien uskonnollisia tunteita. - Kuvassa vasemmalla piispan mielestä heitä oikeauskoisia loukkaava vääräuskoinen noita, oikealla oikea virpoja, joka ei loukkaa ortodoksien tunteita. Jos tarkkaan katsoo, kuka tahansa huomaa, että kyseessä on sama, viaton tyttönen. (Ilta-Sanomat 27.3.)

Advertisements

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, ihmiset, kirkko, koulu, mynämäki, nuoret, yhteiskunta Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

8 vastausta artikkeliin: Vitsa sulle, palkka mulle!

  1. Ratsumestari evp. sanoo:

    Ortodoksien arkkipiispa katsoi asiakseen närkästyä lasten trullileikeistä. Onpa usko omaan uskontoon kirkon huipullakin heikoilla,jos pikkulasten harmiton leikki otetaan noin vakavasti. Kas kun ei saman lehden liitteessä kerrottu naisen käyttö Jeesuksen osassa teatteriesityksessenä herätä samanlaista tunnekuohua. Trulli on Suomessa paljon kristinuskoa vanhempi ilmiö ja kun nyt niin paljon peistä taitetaan monikulttuurisuuden puolesta,on mielestäni ihan sopivaa sekoittaa riittejäkin. En millään saa uskottua että pikku virpojien lähtökohtana on minkäänlainen uskonnon halveksunta.

    • tammikuu44 sanoo:

      Kyllä tässä alkaa paljastua ortodoksien pikkumaisuus ja tekopyhyys!

      Tosiaankin: pikkunoidat edustavat monikulttuurisuutta!

  2. Aili Nupponen sanoo:

    Kirkolliset piirit ja piispat ottavat aina nokkiinsa, jos heidän pyhiä perinteitään jollain lailla muutetaan. Tämä on tosikkomaista suhtautumista asioihin. Vanhoilliset ovat aina mielestään oikeassa – varsinkin ortodoksinen kirkko on hirvittävän vanhoillinen. He ajattelevat, että useita tuhansia vuosia luoduilla säännöillä ja määräyksillä voidaan toimia 2000-luvun maailmassa. Kaikki muu on syntiä ja vääryyttä.

    Reipasta Palmusunnuntaita Hymyilevä, ja terveisiä tuolle mynämäkeläiselle miesnoidalle!

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Miesnoita kiittää terveisistä ja toivottaa hyvää pääsiäistä kuten minäkin.

      Patavanhoillinen ja jäykkä tuo ortodoksinen kirkko, kertakaikkiaan. Lasten leikeistä suututaan, oikein piispa etunenässä.

  3. Nils-Åke sanoo:

    Arkkipiispa paheksuu!
    Arkkipiispa Leo siis paheksuu tätä vanhaa virpomistapaa. Minusta tämän takana on viha, viha niitä kohtaan jotka eivät usko niin kuin kirkko opettaa.
    Tämä ”pikkunoitien” virpomisperinne on vanha pääsiäiseen kuuluva traditio eikä siinä ole mitään pahaa. Ei kukaan usko, että nämä lapset olisivat noitia.
    Mutta arkkipiispa ilmeisesti uskoo, että on olemassa noitia. Siis ihmisiä, joihin on mennyt paha henki.
    Näin uskoo ja opettaa katolinen kirkkokin. Luin viime syksynä lehdistä, että katolisessa kirkossa on jokaisessa hiippakunnassa erityinen manaaja. Siis pappi, joka manaa pahoja henkiä ihmisitä.
    Tämähän on keskiaikaa!
    Luin äskettäin lehdistä, että Vatikaanin oma manaaja oli sanonut, että saatana oli tullut Vatikaaniin.
    Minun mielestäni se on majaillut siellä jo vuosisatoja.
    Ortodoksinen piispa uskoo, kuten ortodoksinen kirkko opettaa, että on olemassa jopa kuusisiipisiä enkeleitä. Minä en paheksu sitä, vaikka se on täyttä höpötystä, sillä hän saa uskoa siihen ja sillä sipuli.
    Yleensäkin kaikkiin uskontoihin sisältyy oikeassa olemisen filosofia, jos näin voi sanoa. Vain me olemme oikeassa, vain meillä on se oikea usko ja muut ovat väärässä.
    Tästä voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta olkoon.
    Huomenna on palmusunnuntai ja se aloittaa hiljaisen viikon, jonka lopussa häämöittää pääsiäinen.
    Hyvää pääsiäistä siis kaikille. Iloitkaa, syökää lammasta ja mämmiä reippaasti ja juokaa hyvää viiniä päälle. Tai olutta.

    • tammikuu44 sanoo:

      Kiitos Nils-Åke kommentista ja mielenkiintoisista tiedoista. Tuntuu siis siltä, että katolinen ja ortodoksinen kirkko ovat kumpikin melko pakanallisia, jos näin voi sanoa, uskovat henkiin, riivaajiin ja ”pyhiin” vahoihin luihin yms., joilla on parantava voima.

      Jaaha: että Vatikaanissa asuu itse herra saatana! Niinpä.

      Pääsiästä kyllä kannattaa viettää kukin tavallaan: luonto herää taas elon.
      Hyvää palmusunnuntaita ja pääsiäsitä!

  4. Kaisa-Maria sanoo:

    Mitäpä muuta tekemistä piispoilla ylipätään on kuin paheksuminen? Toivottavasti ortodoksipiispat eivät viskaa virpovia pikkutyttöjä Turussa pirun syliin vajoamassa olevalta sillalta noitina Aurajokeen.
    Katsoisivat omat porstuansa ja vahtisivat vaan, ettei ortodoksipapisto lipittäisi salaa pyhän kirkon vielä pyhempiä ehtoollisviinejä, sillä lähihistoriallakin on taipumusta toistaa itseään.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Ei muuten ole kovin siveässä maineessa nuo ortodoksien munkkikunnatkaan…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s