Kouluihin uskontotietoa, uskontokasvatus on sumutusta

Uskonnon oppikirjojen tekijä, teologian tohtori Soili Tiimonen puolustaa ymmärrettäväti reviiriään. Koulun perinteisestä uskonnon opetuksesta on 50-luvulla koulunsa aloittaneiden mieleen jäänuyt pysyvästi Jaakobin poikien nimet: Ruuben. Simeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftali, Gaad, Assar, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin.

“Uskontokasvatus antaa siedätyshoitoa”, kirjoittaa teologi Soili Tiimonen sunnuntain HS:n Mielipide-sivulla. Miksi  uskontotieto ei kelpaa? Sehän  antaisi koulussa tietoa kaikista maailman uskonnoista. Tietoa, joka nykyaikana monikulttuurisuuden keskellä on tärkeää. Toisarvoiseksi jää nykyään vanha uskonnon opetus, uskontotunneilla opittu Jaakobin poikien nimien osaaminen.

Uskontotieto/uskontotiede – ei siis  uskonnollinen kasvatus –  kunnioittaa myös uskonnottomia, antaisi heillekin tarvittavat perustiedot eri uskonnollisista ilmiöistä. Tiedon antamisessa ei kilpailtaisi minkään vakaumuksen paremmuudesta. Opetusministeri Henna Virkkunen on noin vuosi sitten ehdottanut uskonnon opetuksen uudistamisen yhteydessä siirtymistä  kaikille oppilaille yhteiseen uskontotietoon. Työryhmä on loppusuoralla.

On ymmärrettävää, että  teologian tohtori Soili Tiimonen, joka on myös uskonnon oppikirjojen tekijä,  puolustaa omaa oksaansa ja vanhaa perinteistä uskonnon opetusta.  Nykyään monet uskontoa opettavat ovat opiskelleet itse uskontotiedettä, ei teologiaa. He ovat jo nyt päteviä jakamaan tietoa eri uskonnoista –  ja siis myös taitoja tulla toimeen erilaisuuden kanssa. Nykyään on olemassa elämänkatsomustieto, jota tarjotaan uskonnottomille. Uskontotietoa voisi tarjota kaikille oppilaille.

Jos Soili Tiimonen tosiaan luulee, että lapsilla on luonnostaan taipumus uskoa Jumalaan, niin kovin vähän hän lapsia tuntee. Lapset uskovat joulupukkiinkin, tonttuihin, maahisiin ja mihin tahansa heille kerrottuun tarinaa. Peräti  erikoiselta tuntuu myös väite, että erämaassakin kasvanut lapsi uskoisi automaattisesti  Jumalaan!?

Jos  uskonnot vaikuttavat siihen, miten ihmisarvo ja oikeudenmukaisuus määritellään yhteiskunnassa, niin tässä riistokapitalismin, omahyväisyyden ja korruption leimaassa yhteiskunnassamme, jossa 94 prosenttia oppilasta osallistuu luterilaiseen perinteiseen uskonnon opetukseen,  pitäisi siis paremminkin uskonnon levittäminen ja opettamien välittömästi lopettaa! Syy maan rapakuntoon onkin tätä taustaa vasten kristillisessä uskonnon opetuksessa eli uskontokasvatuksessa eikä  esimerkiksi pääministerin kummassakin päässä.

Uskonnollisesta kasvatuksestako olisi apua kulttuurien välisten konfliktien ratkaisussa? Venttasholl, mitenkäs se onkaan onnistunut  Irlannissa, jossa oman uskontonsa mukaista kasvatusta antavat antaumuksella ja olan takaa pampuin ja pyssyin niin protestantit kuin katoliset!

Lisää puuta heinää: “Oman uskonnon opetus kasvattaa kulttuuristen ja uskonnollisten syvärakenteiden tuntemusta ja tekee  mahdolliseksi aidon uskontojen vuoropuhelun.” Pitäisiköhän sentään tuntea myös muiden uskontojen periaatteitakin?  Näistä periaatteista kerrottaisiin juuri uskontotiedon tunnilla pätevän, uskontotiedettä opiskelleen opettajan johdolla. Teologeille jäisi perinteisen kristillisen ilosanoman julistaminen kirkon sallivassa sylissä.

Mainokset

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eduskunta, eläkeläiset, EU, ihmiset, ihmissuhteet, kirkko, koulu, koululaitos, luterilainen kirkko, mynämäki, nuoret, opettajat, politiikka, sano suoraan, yhteiskunta, Yrittäminen Avainsana(t): , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

18 vastausta artikkeliin: Kouluihin uskontotietoa, uskontokasvatus on sumutusta

  1. Aili Nupponen sanoo:

    Enpä usko että uskontokasvatus antaa hyviä työaseita monikulttuurisuuteen ja eri uskontojen ymmärtämiseen. Lapsen kasvattaminen johonkin uskoon pienestä pitäen tuntuu enemmän aivopesulta, eihän lapsella ole vielä kriittistä järkeä, jolla voisi asioita tutkia. ”Mutta kun näin on tehty vuosisatoja” ei mielestäni ole kovinkaan vakuuttava perustelu.

    Lasten vanhemmat päättävät sen, miten heidän lastensa kohdalla menetellään. Vasta aikuisina lapsilla on enemmän työkaluja käsitellä uskonasioita omalla kohdallaan.

    • tammikuu44 sanoo:

      On ihmeellistä kuinka suuri sanavalta kirkolla on nykyäänkin kouluasioissa. Kuitenkaan ei enää eletä aikaa, jolloin kirkko hoiti lukutaidon opetuksen.

      Kirkko saisi tulla toimeen omillaan eli se toimisi omana yhdistysenä muiden yhdistysten joukossa, eikä valtion erityissuojeluksessa.

      Pankit mainostivat itseään ennen: Täällä aina ystävä. Kirkot saisivat nykyään tehdä samoin. Tärkeintä näyttää olevan rahan kokoaminen kaikesta. Mihin niitä kaikkia piispojakin tarvitaan? Ikävintä on, jos kirkko torjuu avun pyytäjän tai sen tarjoajan.

  2. Maire Tirkkonen sanoo:

    Käännyttämistä käännyttämisen jälkeen. Minä, joka en ole tullut enkä mennyt, olen aina ollut. Yrittäessäni toimia kirkon piirissä, minulle kristitty sanoo: Omaishoitaja saa kaiken tukensa hoidettavan potilasjärjestöstä. Menin ja löysin ”savolaiset” listalta. Sätky kävi lävitseni savolaisena. Sitten helpotti; ”vammaiset savolaiset”, siihen ryhmään kuulun syntyperäni ja lapsenuskoni mukaan. Meillä kaikki mitataan rahassa, omaishoitokin, jolle löysin merkityksen saksaksi; zu Hause Pflegen. Se johdatti minut seurakuntaan, joka ei muutu osoitteen muuttuessa. Minut erotettiin kirkosta voidakseni liittyä toiseen evankelis-luterilaiseen seurakuntaan. Jos systeemi vaatii näin, niin olkoon, mutta piispaehdokkaana olleelta kirkkoherralta sain pahoittelukirjeen. Se loukkasi minua ja annoin palautteen, kuinka kirkon piirissä kohdellaan vapaaehtoistyötä virittelevää seurakuntalaista. Kukaan ei tee mitään ilman palkkaa. ”Tule ja liity seuraani” on kuin kutsu verkkoyhteisöön ylhäältä. Kierrän kaukaa kokoontumiset, johon kaikki eivät ole tervetulleita. Minulla on lukulehti The Book, Uusi Testamentti. Mikään ei ole vierasta tekstiä, olen kuullut sitä lapsesta lähtien. Kuvat puhuttelevat tämän päivän ihmistä. Sieltä löytyy korkeimman tason ohjeistajat, jotka eivät noudata kymmentä käskyä. Voi pyhä jysäys on tätä päivää. Kun tapahtuu kouluissa odottamattomia, kirkoista haetaan lohdutusta, uskoa ja ymmärrystä.

    • tammikuu44 sanoo:

      Moni on kokenut kirkon melko ahdistavaksi laitokseksi. Sellainen omahyväisyys kyllä leimaa useita sen jäseniäkin. Mutta avoimia ja iloisiakin kristittyjä löytyy.

      Kaikkein ikävintä ihmiselle lienee se, kun hyväntahtoisesti haluaa olla mukana ja ihminen torjutaan. Pankitkin ennen mainostivat itseään: Siellä aina ystävä. Ehkä kirkko on unohtanut tämän. Muistavat vain sen rahapuolen.

  3. Kaisa-Maria sanoo:

    Kaikki uskonnot perustvat ihmisten pelotteluun, jollain merkillisellä, joka ei näy, ei kuulu eikä mitään tapahdu.
    Armoa ei minkään uskonnon jumalalta tipu, ainakaan tilanteissa, joissa sitä tarvitaan. Pitävät pekkasiaan aina silloin, kun maailmalla jotain rankkaa tapahtuu, vaikka kuinka rukoillaan. Uskontokuntien papit ja papittaret vaan toteavat, että näin rakkaat jumalat taas rankaisivat syntisiä, tarkistavat tiliotteesta onko seurakunnan maksama tili tullut pankkiin ja hymyilevät kämmeniinsä.
    Näin on ollut, ja näin on aina oleva.
    Uskontoja ja niiden lieveilmiöitä kannattaa ilman muuta opettaa lapsille, ettei pakanuus vain pieniä ihmistaimia turmelisi eikä veisi verotuloja uskontokunnilta, mutta myös siksi, että tulisivat järkiinsä.
    Virsiä kannattaa lapset kuitenkin opettaa veisaamaan, eritoten hautajaisvirsiä. Vanhojen virsien sävelmissä on enemmän potkua, kuin Kari Tapion käheissä biiseissä.
    Osaavat sitten laulaa isovanhempiensa hautajaisissa.

    • Kovin synkkänä näet tällä hetkellä maailman. Miksi niitten lastenlapsien pitäisi veisata virsiä isovanhempiensa hautajaisissa? Voitaisiinhan järjestää hautajaisia ilman virsiä, muistella ilosia elossaolon hetkiä.

      Kauheita ovat nämä uskonsodat, jotka eivät tunnu laantuvan millään. Mihin johtaakaan vielä tuo Välimerellä sattunut juutalaisten aseellinen hyökkäys laivaan, joka oli viemässä ruoka-apua palestiinalaisille Gazan alueelle. Uskonsodasta siinäkin perimmältään on kyse.

  4. maria sanoo:

    Näin on ollut ja näin on aina oleva! Tämä K-M:n lausunto on kuin dogmaattinen, kiveen hakattu jumalsanoma. Tuosta armosta en tiedä, mutta kannattaisi olla ainakin armollinen itselleen, ettei vaan noin kyyniseksi tulisi. Monellakaan meistä ei ehkä olisi varaa moiseen, jos K-M nyt koskaan mitään aitoa kirjoittaa edes. Tiedä häntä!
    Miksihän ihminen oikein haluaa uskoa johonkin korkeampaan, jotkut huippuälykkäät tiedemiehet-ja naiset ynnä säveltäjät, koirjailijat jne. uskovat selvästi johohonkin kuitenkin.
    Mutta voihan olla, että historian lehtorska on ratakaissut tämän maapallon ihmisiä askarruttavan THE MYSTERION.
    Tietoa uskonnoista on hyvä saada, että edes hiukan ymmärtäisi ihmistä, joka siis on aivan samanlainen perusolevaisuudeltaan täällä Pohjan persuuksissa kuin vaikkapa Haitilla tai Intiassa.

    • tammikuu44 sanoo:

      Hyvä: siis uskontotietoa tarvitaa, ei vanahakantaista uskonnon opetusta!

      Sen Henna Virkkusen työryhmän raportti uusista opetussuunnitelmista ja oppinaista julkaistiin tänään. Kuulin TV:sta. Siitä on varmasti enemmän huomisissa lehdissä!

  5. Kaisa-Maria sanoo:

    Taidan olla niitä harvinaisia, jotka pitävät uskonnollisesta musiikista. Saa kai siitä pitää, vaikka käsitykseni kirkosta ja uskonnoista vähän huojuukin. Jo yleissivistyksen vuoksi sitäkin pitää opettaa lapsille, jotta tajuaisivat ettei elämä ole pelkkää rimpularokkia ja ”kaupall rikastuu…” -saastetta.
    Kerro muuten MARIA, miten kirjoitetaan sitä AITOA ja miten jotain MUUTA tekstiä?
    Olisi kiva tietää, niin vastaisuudessa merkkaisin tekstien alut merkinnällä A (aito) tai P (täyttä potaskaa). Se olisi hyödyllistä, sillä lukija pääsisi heti kärryille mistä on kysymys.
    Esimerkiksi näin:
    A.Taisivat jumalat nyt olla puolueellisia, kun sallivat sen oman kansansa hyökätä tunnetuilla seurauksilla siihen palestiinalaisten laivaan tappamaan ihmisiä.
    P. Pelastivat sentään sen ruotsalaisen dekkarikirjailija Mankellin, joka tosin kirjoittaa liian paksuja kirjoja, mutta niin hyviä, ettei niiden lukemiseen yksi ehtoo riitä. Tiivistäköön saamarin äijä kirjojaan!
    Tähän tyyliin vai?

  6. maria sanoo:

    Suosittelen P:n laajamittaista käyttämistä K-M:lle! Jos vähän provosoi, niin ei nyt kannattaisi heti viehettä kurkun perälle imaista.
    ”Taisivat jumalat nyt olla puolueellisia, kun sallivat sen oman kansansa hyökätä tunnetuilla seurauksilla siihen palestiinalaisten laivaan tappamaan ihmisiä.” Tuo nyt ainakin P-merkinnällä. Israelilaisilla on kyllä tietääkseni vain yksi ja ainut Jumala. Että hei, tarkkuutta faktoihin. Eikä se laiva ollut palestiinalaisten, tietääkseni, vaan avustustarvikkeita Gazaan vievä alus, jossa oli enimmäkseen turkkilaisia. Pidäpä silmäsi ja korvasi auki ja tarkastele asioita akateemisella kriittisyydellä, tai ainakin neutraalisti observoiden.

  7. Kaisa-Maria sanoo:

    P. Pirujako siitä Israelin jumalasta. Jumalan kansaa se on ja mokaa oikein kunnolla.
    Uskon, että kaikki muutkin jumalat ovat selvillä israelilaisten jumalan tekemistä mokista. Ovathan esimerkiksi kaikki puolueetkin selvillä siitä, että demarit ovat muuttuneet rakkauden puolueeksi. Puolueilla on yhteisiä päätöksiä, miksei jumalillakin. Joku sikäläisen ihmisrakkautta kannattava
    oppositiojumala on ehkä hävinnyt pelin.
    Jos laiva kuljettaa turkkilaisia ei sen todellakaan tarvitse olla turkkilainen laiva. Jos laiva on täynnä ruotsalaisia, ei se välttämättä ole ruotsalainen laiva. Otapa selvää Maria, minkä varustamon, minkä lipun alla ja missä omistuksessa se Israelin rankaisema laiva oikein purjehti!
    A. Ihastuttava kommentti sinulta Hymyilevä! Poskea oikein kuumottaa, joten olen valmis kääntämään sen toisen.

  8. Kaisa-Maria sanoo:

    Ei se mitään. Sellaista sattuu. Yritä vaan ymmärtää.
    Blogin pitäjällä ei aina ole helppoa, kun tamma kulkee ja kärryillä hiukan riemastutaan.

  9. maria sanoo:

    Turkkilaisten laiva? En tietääkseniä väittänyt laivaa turkkilaisten omistamaksi, vaikka siinä olikin turkkilaisia. Nyt menee tosi saivarteluksi!
    Ehkäpä se oli maailma ensimmäisen ”astronautin”, Ikaroksen, laiva! Tiedä häntä! Mutta tämä hölynpöly ei tarkoita sitä, etteikö historian naislehtoreilta vaadittaisi, tai ainakin vielä 70-luvulla vaadittiin, ihan yksinkerteisten faktojen tyydyttävää hallintaa. Kannatan edelleen P-merkinnän käyttöä, koska emme ole savolaisia emmekä näinollen halua ottaa vastuuta moisesta hupeloinnista.
    Toinen poski kannattaakin kääntää, suuri kirjakin siihen jossain kohtaa kehottaa, kai.
    K_M:lle ehdotankin seuraavaa, koska hän pitää virrenveisuusta; panes veisaten vaikka se matomatkamiesmaan, aluksi vaikka noin kymmenen kertaa, mutta mieluusti omassa kylppärissä, ikkunat suljettuina. Ja hyreksi vaan ihan hiljaa!

  10. Kaisa-Maria sanoo:

    Ihastuttavaa Maria! Teksistäsi suorastaan huokuu ettet kuulu tosikoitten ikävään kastiin, kuten minä onneton.
    P ja A merkinnän olen ottanut jo välittömästi käyttöön. Ihan sinua varten, mutta toivon sen palvelevan muitakin lukijoita.
    Kiitän loistavasta ideasta! Itse en yksinkertaisena ihmisenä olisi sitä oivaltanut.
    Kun aamulla menen suihkuun, veisaan toki ehdottamaasi virttä omistaen sen sinulle. Ei väliä, vaikka et maininnut virren numeroa, sillä osaan sen sanatarkasti ulkoa. Yleensäkään en käytä suihkussa virsikirjaa.
    Jos sinulla on muita virsitoivomuksia, niin pistä listaten, sillä käyn lähes joka päivä suihkussa. Saunassa en koskaan veisaa ja oluenkin juon vasta saunakamarissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s