Uskomattomia uskontoja, uskomatonta uskoa, uskomattomia

 

Afrikkalainen jumala ei ole vaarallinen ympäristölleen, ei vaadi palvontamenoja eikä siihen tarvitse edes uskoa.

 

*

Jos joku jaksoi katsoa kaikki osat tv1:n taannoisesta Muslimielämää-ohjelmasarjasta, sai taatusti tehokkaan rokotuksen. Kävi vähän niin kuin monien perinneruokien kanssa: näyttää omituiselta ja maistuu pahalta.

Tätäkin hulppeampaa uskonjulistusta saattoi ihmetellä viime perjantaina  5-kanavalla. Siellä lähetettiin dokumentti Jesus Camp amerikkalaisista vieläkin  uskomattomammasta uskonnosta. Istu ja pala! Tämä jollain lailla islamia muistuttava kristillinen oikeistoliike on levinnyt laajalle Amerikassa, sen kannattajat lasketaan jo kymmenissä miljoonissa.

Liike tekee puhdasta jälkeä: se aivopesee viattomia lapsia, kun se taistelee lapset aseinaan poliittisesta vallasta. Lapsi uskoo kyselemättä, kun aikuinen vaahtoaa.

Toiminta näyttää sotaisalta tanssahtelulta, iskulauseiden huutamiselta ja toisaalta tuskaiselta vääntelehtimiseltä kädet ylhäällä kyyneleet valuen. Esim. Raamattua ei luettu, vaan sen lehtien välistä löydettiin konkreettista kivaa kuten raha. Kokouksissa huudetaan iskulauseita, pidetään hurmoksellisia puheita, puhutaan muka-muka-mutinakielillä, itketetään pieniä lapsia. Taisteluhenkeen on selvästi saatu vaikutteita islamista.  Liikkeen kannattajia usein sanotaankin Amerikan talibaneiksi.

Politiikkaan soluttautumisessa liike on onnistunut hyvin: esim. presidentti  George Bush oli täysin tämän kristillisen liikkeen johdettavissa. Samaa maata Sarah Palin. Niinpä varmasti jokainen ymmärtää, kuinka vähällä älyllä tätä uskonnollista liikettäkin johdetaan. Nämä kristityt vastustavat aborttia, luottavat luomiskertomukseen ja haluaisivat kieltää kouluissa evoluutioteorian opettamisen: tekevät siis hinnalla millä hyvänsä Amerikasta entistäkin hirveämpää, kaiken ajattelun ja luovuuden kieltävää takahikiää!

Tosin  uskomatonta uskoa löytyy lähempääkin, jopa vireältä Mynämäeltä. Vastikään kuuntelin kuinka nuori mieskappalainen puhui mummuille Mikkelinpäivästä ja kertoi kuinka paholainen on syösty korkeuksista maan päälle ja täällä se ilmielävänä mellastaa nytkin enkeleineen. Taivaassa liihottekevat hyvät miesenkelit, joita moni hädässä ollut on nähnytkin.

Uskaltaako mummorukka mennä yöllä enää pissillekään, jos tulee pimeästä itse pimeyden ruhtinas pimeine enkeleineen vastaan ja vie koko mummun?

Mitä se sillä mummulla muuten tekisi?

Advertisements

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, ihmiset, mynämäki, politiikka, sano suoraan, televisio, Väkivalta, Voittaminen, yhteiskunta, Yrittäminen Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

25 vastausta artikkeliin: Uskomattomia uskontoja, uskomatonta uskoa, uskomattomia

  1. Aili Nupponen sanoo:

    Nämä muka uskonnolliset liikkeet haluavat valtaa ja rahaa johtajilleen. Niillä on uskomaton valta saada ihmiset tekemään esimerkiksi joukkoitsemurha jonkun ”pelastuksen” nimissä. Kaikki tapetaan, lapset, naiset ja miehet olivatpa he minkä ikäisiä hyvänsä!

    Presidentti Georg Bush on sielultaan lapsen asteella oleva ihminen, hänen henkinen kehityksensä on jäänyt enintään viisivuotiaan tasolle. Uskomatonta, että ihmiset äänestivät tämän vähälahjaisen ihmisen maailman rikkaimman ja vaikutusvaltaisimman maan presidentiksi ;-O Sitä en jaksa ymmärtää—.

    • Ilmeisesti suuressa maassa kaikki on suurta, tyhmyyskin.

      Niitä lapsia minä surkuttelin, sinisilmäiset ressukat uskovat kaiken, mitä aikuinen suustaan päästelee, ei edes osaa epäillä suurta kusetusta.

  2. Kaisa-Maria sanoo:

    Olen aina ollut sitä mieltä, että amerikkalaiset ovat maailman lapsellisin kansa.

    • Ja tätä lapsellisuutta otetaan tässäkin maassa riemu rinnoin vastaan. Joku suomalainen näyttelijäkin on nyt päässyt Hollywoodiin johonkin elokuvaan. Luin tämän linja-autoasemalla Ita-Sanomien lööpistä. Ollaan meilläkin siis melko lapsellisia.

  3. EilaM sanoo:

    On kummallista, että uskonnon taakse kätkeytyen tehdään maailmassa aina pahimmat hirmuteot, rikokset ja väärinkäytökset.
    Jotenkin ymmärrän nykyisiä nuoria, jotka eroavat kaikesta mikä liittyy uskontoon ja kirkkoon, vain siksi, että paha kulkee näkyvästi mukana kaikissa uskonnoissa. Lukemattomat pedofiliatapaukset korkeitten kirkonmiesten salailemina, poliisien väärinkäytökset, virkamiesten rikokset ja niin monet muut väärinteot, kaivavat maata kaiken hyvän ja oikean alta.
    ”Miten selittää viattomalle lapselle näitä ristiriitoja, parempi kun ei puhu uskosta mitään”, tuumivat nuoret vanhemmat.
    Olen ehkä hieman lapsellinen ja tietyllä tavalla kasvanut, mutta yhä edelleen uskon siihen Jumalaan, joka armahtaa ja antaa anteeksi. Tai minun on pakko! Elämältäni putoaisi pohja pois, jos minulla ei ole mitään mihin luottaisin.

    Pelon ja aivopesun avulla kukaan ei voi luottaa mihinkään. Rauhallinen asioista kertominen, toisten ihmisten huomiointi, rehellisyys, itsekunnioitus, lapsen oman itsetunnon kehittäminen, ovat parhaita asioita. Näillä eväillä lapsi oppii ajattelemaan ja ymmärtämään, osaa löytää oikean tien elämälleen. Sitä kautta hän kyselemällä muodostaa myös uskonkäsityksensä, ja siinä vaiheessa toivon jokaiselle lapselle hyviä vastauksia, en vaahtoamista, enkä pakotusta.

    Muistan erään aamuhartauden omasta kansakoulustani, jossa sain yhden parhaista elämänohjeista, joita olen kuullut.
    Isä antoi pojalle nauloja, vasaran, hohtimet ja lankun. Hän opetti poikaa käyttämään työkaluja. Aluksi oli vaikeaa, ja naulat menivät lankkuun miten sattui. Niitä jouduttiin irrottamaan hohtimilla, jolloin lankkuun jäi reikiä. Isä sanoi pojalle: ”Ihmisen sisin on kuin lankku, johon elämässä lyödään monia nauloja. Jotkut menevät paremmin kuin toiset ja jotkut joudutaan irrottamaan. Vaikka naula saadaan irti, naulanjälki jää lankkuun aina lopullisesti. Jos ihminen tekee väärin, voi hän yrittää korjata asiaa, mutta väärinteosta jää aina sisimpään jälki, eikä sitä saa millään kokonaan pois”.

    Parempaa ohjetta ei mielestäni ole. Niitä naulanjälkiä on sisimpääni tullut aivan liikaa ja toivon joskus oppivani käyttämään vasaraa oikein.

    • Sinussa on Eila sellaista vanhanaikaista kunnon suomalaista terveellä järjellä ajattelijaa, luontaista kasvattajaa. Kaikenlaisten kotkotusten perään on vaarallista juosta.

      Vanha luovuusguru totesi jo ajat sitten, että parasta luovuuskasvatusta hän on saaanut mummon lihapullien käryssä: lapsena sai olla ja leikkiä omia leikkejään turvallisen ihmisen ollessa lähellä.

  4. Hirlii sanoo:

    Tuo amerikkalainen lapsellisuus saisi pysyä valtameren tuolla puolen, mutta kun näitä samoja lapsellisia on meilläkin. Juuri äsken Päivi Räsänen sanoi telkkarissa, että kyllä abortti pitäisi kieltää ja homojen naimisiin meno. Aika lapsellista.

    Uskoon sinänsä ei ole kätkettynä mitään paholaista, jokainen uskoo johonkin, ja joka muuta väittää ei kyllä ole huomannut mihin kaikkeen sitä tuleekin uskoneeksi. Naamarasvaan vaikka ja sitten huomaakin, että naama näyttää paholaisen pyllyltä kun aamulla katsoo peilistä. Että siellä purkissa olikin paholainen, vai oliko se vika sittenkin omassa hyväuskoisuudessa.

    Uskollaan tulee autuaaksi. Ja sitä kyllä osaavat eräät käyttää hyväksi. Tuo EilaM:n tarina oli sen sijaan oikein hyvä tarina aamuhartaudesta, onko niitä enää olemassakaan, minullakin on jäänyt monta hyvää juttua mieleen niistä. Yhdessä hiljentyminen ennen koulupäivän alkua, tykkäsin niistä kouluaikoina kovasti. Ei ne aina olleet mitenkään yliuskonnollisia tai mitään pakkosyöttämistä vaan niissä puhuttiin yhteisistä asioista. Kyllä uskonto oikealla lailla ymmärrettynä antaa selkeyttä elää toisten ihmisten kanssa. Myös islaminusko. Olen muutamien kanssa saanut keskustella ja tajunnut ettei se useimmilla ole ollenkaan sellainen fanaattisuuden muoto kuin nyt annetaan ymmärtää.

    En jaksanut katsoa Muslimielämää loppuun asti, koska se oli toteutettu niin lapsellisesti, aiheena kyllä kiinnostava ja siitä olisi saanut paljon paremman jos olisi tahtonut.

    • Metka se Räsänen: joskus se tuntuu ihan järkevältä, muta heti kun uskonto Raamattuineen ja Jeesuksineen tulee mukaan, nainen alkaa puhua kuin vuosisatojen takaa.

      Niin minäkin uskon, että jokainen tulee uskollaan autuaaksi, uskommehan tosiaankin ryppyvoiteisiinkin ikuisen elämän ja kauneuden lähteenä. Ja moni tuntee itsensä tosiaan kauniimmakisi naama rasvattuna.

      Uskonto on tosiaankin pelastanut monia juoppoja ja lapsensa menettäneitä tai suurissa onnettomuuksissa olleita. Tarpeeksi yksinkertainen uskonkuvio varmasti auttaa jatkossakin, mutta yletön pohdinta on myös sekoittanut monien pään.
      Pahaa on maailmassa, mutta miksi uskoisin Perkeleeseen, vaikka sen nimen usein mainitsenkin? Saatana apureineen on hyvä kauhuelokuvien lähde. Tämä ylösnousemusasiakin on vähän epäilyttävä, mutta antaa sekin kuoleville lohtua viimeisiin hetkiin. Hieno tapa säilyttää elämänilo ja optimismi on myös uskoa elämän kiertokulkuu, ehkä sielunkin mukanaoloon tässä kiertokulussa.

      • Hirlii sanoo:

        Kukas se nyt olikaan, hmmm, joka sanoi, että uskonto on ooppiumia kansalle. Ooppiumihan tiedettävästi myös rauhoittaa ja lohduttaa. Eräänlaisena lääkkeenähän sitä uskontoa voi toki pitääkin.

        Mutta miten se vaikuttaa niin erilailla eri ihmisissä? Ottavat kai liikaa tms., jotain siinä täytyy olla, että puhuvat ihan sekavia, tolkuttomia kun lukevat raamattua. Kielilläkin jotkut. Uskonnolla voi sekoittaa päänsä kuten millä tahansa huumeella. Monilta myös puuttuu metaforien taju, sitähän nimittäin pitää olla jos raamattua aikoo oikeasti lukea tai siihen vedota.

        Pahaa on maailmassa, ikävä kyllä, aika paljon vielä. Sen kanssa kyllä pärjää ellei mene sen mukaan, muistaakseni Martti Lindqvist sanoi yhdessä taidekasvatusseminaarissa jossa vuosia sitten olin, että ”jos menettää hyvän, tulee kokonaan hyvän hylkäämäksi, liittyy pahaan, koska paha ei hylkää”.

        Se on aika hyvin sanottu, koska pahasta emme pääse, se ei hylkää, mutta meidän ei pidä päästää irti hyvästä vaikka tuota pahuutta olisi kuinka paljon vaan. Hyvien asioiden puolella kannattaa olla, koska jossain kohtaa ne ovat (hyvä-paha) aikalailla universaaleja juttuja, yhteisiä ihan kaikille ihmisille.

  5. Hyvin sanoit Hirlii tuossa, että monilta uskovaisilta puuttuu metaforien taju. Puhuvat taivaan iloista ja tuonpuoleisesta, jumalasta ja enkeleitä ja elävät kuitenkin jalat syvällä maassa. Raamattu on useimpien uskovaisten mielestä käsitettävä kirjaimelleisesti, vaikka siinä mitä lukisi.

    Selailin joutessani Antti Kylliäisen kirjaa Kaikki pääsevät taivaaseen ja sieltä sattui silmiini mm. sellaista, että Raamatussa totta tosisesti on ristiriitaisuuksia, jokainen ottakoon, mitä haluaa. Toisekseen, viisautta on paljon muuallakin ja muisssa kirjoissa kuin Raamattussa.

    Se muuttumattomuus ja jähmeys kauhistuttaa kristinuskossa, iankaikkinen elämäkin tuntuu olevan täysin paikoilleen jämähtänyttä, sellaistahan ikuisuus on: mikään ei luuku. HUH!

    Totta totisesti: paha ei hylkää! Mutta pienestäkin hyvyydestä ihminen ilahtuu!

  6. Kaisa-Maria sanoo:

    Katselin telkkarista homoiltaa. Todella lapsellista meininkiä erityisesti uskonnollisella sektorilla. Vedottiin jopa Aatamiin ja Eevaan, jotka olivat heteropari. Mistäs ne homot muuten tulivat, ellei heidän jälkeläisistään?
    Homot tai lesbot vihille? Siitä vaan! Kyllä he Herran edessä varmaan siitä käyvät kuin muutkin ihmiset.
    Vieroksunta juontaa vuosikymmenien takaa. Esimerkiksi 60-luvulla homoiluun liittyi suorastaan väkivaltaisia piirteitä, koska kumppanin haku ei ollut ollenkaan yksioikoista. Lähestyivät heteroita umpimähkäisellä varmuudella, koska eivät voineet tietää, kuka oli lesbo tai homo ja kuka ei.
    Väärä valinta johti usein rikosilmoituksiin. Ei ollut esimerkiksi alan klubeja ja muita viestitysmahdollisuuksia, kuten nykyisin.
    Onneksi mailma on nyt toisenlainen, kun kaapeista on astuttu julkisuuteen.
    Kerran olin hyvin mustasukkainen, kun kaunis sukulaisnainen tanssahteli jatkuvasti mieheni käsivarsilla eräissä häissä ja mielestäni he kujertelivat kuin pulut. Poistuivat jopa tunniksi, ties minne.
    Myöhemmin valkeni, että mies on homo. Kävivät vaan taksilla jostakin lisää viinaa hakemassa.

    • Kaisa-Maria, sinusta on tullut ihailtavan suvaitsevainen! Kyllä se tosiaan on niin, että ihmispolo saa rakastaa vaikka koko maailmaa!

      Uskovaisetkin olisivat täysin siedettäviä, jos levittäisivät enemmän ja joka paikassa rakkauden sanomaa ja jätäisivät väemmälle tuomion pasuunaan puhaltamisen.

  7. maria sanoo:

    Homoilta oli mielenkiintoinen. Suvaitsevainen naispaastori kysyi aiheellisesti: miksi kirkko antaa luvan siunata esimerkiksi viljapellon, vaikka siitä ei ole tarkkaa mainintaa raamatussa. Hän sanoikin hyvin, että ihminen kai voi papinviran oikeuttamana siunata esim. homoparin, ja jumala sitten omassa viisaudessaan päättää, suosttuko hän siihen. Siunaamatta jättäminenhän vie jumalalta mahdollisuuden ottaa ikäänkuin kantaa, mitkä kaikki ns. luojanluomat ovat hänen siunauksensa ansainneet.
    Raamatussahan sitä paitsi puhutaan armosta, johon jokainen on oikeutettu.
    Kummaa on se, että homo saa olla mutta ei saa harjoittaa taipumustaan. sehän olisi sama kuin esimerkiksi kauniin laulunäänen omaana ihminen ei saisi missään tapauksessa laulaa; mutta toki hänellä nyt saa olla hieno laulunääni. En tajunnut yhtään.
    Joku pappi sanoi, ettei ole saanut jumalalta valtuutusta. Missä hän on käynyt sitä kysymässä, ei ilmennyt keskustelun aikana. Olisin kiitollinen tiedosta, joka kertoisi missä jumala päivystää ja kuinka pitkä jono sinne mahdollisesti on!

  8. Hirlii sanoo:

    Minä vertasin mielessäni tätä keskustelua viidentoistavuoden takaiseen, josta tulikin ohjelmassa pieni pätkä. Hidasta kehitystä, mutta kehitystä kuitenkin tapahtuu, mutta hirmuisen hidasta ja vaivalloista se on. Tiedänpähän minäkin, että syntinen olen, mutta on synti on ihanaa. En ole niin sairaalloisen kiinnostunut muiden ihmisten seksielämästä kuin nämä lahkolaiset kirkossa ovat. Puhuivat ihan sekavia, osa heistä.
    Eikä tulisi mieleenikään, jos olisin toimittaja, järjestää jotakin ihmisryhmää kohtaan solvaamisen ja mitätöimisen mahdollistavaa ”keskustelua” jossa joku ryhmä saisi häpäistä toisia ihmisiä.

    Nämä uskonnolliset äärilahkolaiset mokasivat itsensä aika perusteellisesti, ei heitä kyllä voi mitenkään ottaa vakavasti, vaikka vaurioittavatkin käsityksillään monia. Töitä riittää vielä paljon valistuksessa. Kyse oli kuitenkin tässäkin ohjelmassa ihmisoikeuksiin liittyvistä vakavista puutteista, ne eivät ei tällä hetkellä (tai vieläkään) toteudu ja vain hankaloittavat elämää sekä eriarvoistavat.

    Hyvää ohjelmassa oli se, että ei kokonaan ja täysin juututtu raamatunlauseisiin ja niillä mätkimiseen vaan loppupuolella päästiin itse asiaan: arjen elämään. Esimerkkeinä urheilumaailma ja koulumaailma. Muitakin arkisia ympäristöjä olisi joista voisi puhua, tässä yhteydessä. Esimerkiksi monimuotoisista perheistä, niistäkin joissa ei ole lapsia. Perheilta voisi olla mielenkiintoinen teemana, koska nykymaailmassa eletään jo monennäköisissä perhemuodoissa. Ei ainoastaan 1 mies+1 nainen + lapsi/lapsia kaavalla. Ja siihen ei sitten kutsuttaisi Päivi Räsästä, ei häntä tässäkään keskustelussa olisi tarvittu.

    Ylen areenalta voi vielä katsoa, 30 päivää:
    http://areena.yle.fi/video/1354542

    • tammikuu44 sanoo:

      Kiitos tuosta osoitteesta!

      Nyt uskaltaudun katsomaan ohjelman, koska kylmiltään se olisi tällaiselle sydäntaiutiselle voinut olla vähän liikaa. Olen yrittänyt tutustua näiden uskovaisten ajattelutapaan täällä Mynämäellä, mutta aina vain menee sekavammaksi, vanhat ennakkoluulotkin osoittautuvat tosiksi. Kuvittele huviksesi mielessäsi, mitä maaseudulla missä tahansa ajatellaan seksisitä (millaisesta tahansa seksistä, samaa tai eri sukupuolta olevien kesken).

      Päivi Räsänen menee aina sekaisin, kun kirkosta ja uskosta tulee puhe!

      • Hirlii sanoo:

        Varmaan menevät pullanmurut vähän väärään kurkkuun maaseudun uskovaisilla, näissä seksiasioissa, mutta ei sekään niin kapea porukka ole kuin ihan äkkiseltään luulisi. En oikein usko kuule. Olen tavannut hieman toisaalla maaseudullisia uskovaisia ja heillä voi, siis yksilöinä, ollakin yllätys-yllätys aika avara mieli.

        Sekin on minua opettanut. Ettei kannata ihan heti ajatella, ei kenestäkään, että tuo nyt on sitä tai tätä. Ja se minua tässä harmittaa, tässä ”homo-illassa”, että toimittajat ovat noin kapeita, siis he jotka suunnittelevat sen rakenteen ja dramatiikan siihen. Ei siinä sitten ihmisen ääni oikein kuulu eikä näy.

      • tammikuu44 sanoo:

        Tuo mitä sanoit Hirlii, että ei kenestäkään pitäisi heti ajatella, että se nyt on semmoinen ja semmoinen. Tähän syntiin usein lankean. Ja kuitenkin olen kokenut, että se todellinen ihminen paljastuu sieltä vasta vähitellen tai joskus aivan yllättäen mutta aina ajan kanssa.

        Ja yleensäkin käsitys jostain asiasta muotoutuu minulla ja ehkä muillakin varmaksi ihan liian nopeasti. Onneksi sentään pystyy silloin tällöin tarkistamaan ja niitä omia oivalluksiaan.

  9. Kaisa-Maria sanoo:

    Jopas oli yllättävän tehokas homoilta telkkarissa! Uutisten mukaan välittömästi kirkosta erosi netin kautta noin 1400 seurakuntalaista ja tänään miltei saman verran.
    Joten kirkkoviisaat saivat juuri sitä, mitä höpinöillään tilasivat.

    • Katsoin sen ohjelman netistä, kun Hirlii ystävällisesti lähetti osoitteen ( huomaanpa muuten sivumennen sanoen, kuinka tämä netti on vielä vieras, ei tule mieleen juuri koskaan heti, että sieltä sitä löytää vaikka mitä).

      Kyllä karmealta tuntuivat uskovaisten puheet. Ja oksetti se kokoomuslainen muka-vapaamielinenkin, jonka puheista kuulsi selvänä kuin pläkki tiukkapipoinen oikestolainen koti-uskonto-isänmaa-ihminen. Sen sijaan homoseksuaalit ajoivat reippaasti asiaansa, eivät ujostelleet vaan asiallisesti esittivät tosiasioita. Siinä tultiin reiuppaasti ns. kaapista ulos.

    • Hirlii sanoo:

      10 000 on eronnut kirkosta, tänään oli lehdessä niin.

      • tammikuu44 sanoo:

        Iltalehdessä Mikkelin seurakunnan piispa Seppo Häkkinen kommentoi erovyöryä sitä vähätellen. Hän toteaa, että aika usein erotilastoissa tulee jonkilainen piikki, kun kiistakysymyksistä keskustellaan. Aika hupaisalta kyllä tuntuu se, kun piisa toteaa, että vuosittain kirkkoon myös liittyy yli 10 000. Piispan kannataisi nyt huomiuoida, että virta toiseen suuntaan on melkoinen: nyt tuo 10 000 erosi kirkosta muutaman PÄIVÄN aikana.

  10. marjattah sanoo:

    Useimmat uskonnot etsivät hyvyyttä, totuutta, kauneutta. Arvelen että Jumala kyllä kuulee kaikki nimet joilla häntä kutsutaan. Ihmisten käsissä ne uskonnot tärvääntyvät, ja toimivat myös manipulonnin välineinä. Amerikkalaistyyppisiä ääriliikkeitä olen usein minäkin kauhistellut.
    Buddhalaiset eivät puhu synnistä, vaan ’taitamattomista teoista’. Ranteessani on keltainen nauha, joka kertoo munkin siunauksesta. Ei niin, että uskoisin siunauksen taikuuteen (sic!). Haluan vain antaa arvoa miniäni kulttuurille. Ja mielelläni otin vastaan ystävälliset toivotukset.

    Onko olemassa aktiivinen pimeys, vai onko se vain valon puutetta?

    • Hienoa! Ymmärtääkseni buddhalaiset ovat rauhan asialla, että olis siinä meikäläisillä kristityilläkin oppimista.

      Sanoin kerran kahvipöytäkeskustelussa muutamalle täkäläiselle uskon airueelle, että olen ajatellut kääntyä buddhalaisuuteen. Menivät ihan sanattomiksi, ilmeisesti tuli huonot housuihin. Hienoa siinä oli tietenkin se, että ymmärsivät edes olla hiljaa.

  11. tammikuu44 sanoo:

    Aamun Hesarista luin, että homoilta-ohjelman innoittamana jo yli 7400 ihmistä on eronnut kirkosta. – Ja tuossa Hirlii ilmoitti eronneiden määräksi jo 10 000.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s