PISA: Heikoimmat eivät erota i:tä s:stä!

Mahdollisuudet lukutaidon kehittämiseen ovat käden ulottuvilla ainakin Mynämäessä.

Viimeisimmän kansainvälisen PISA-tutkimuksen mukaan suomalaisten 15-vuotiaiden lukutaito on heikentynyt huomattavasti kymmenessä vuodessa. Enteileekö tämä aikoja, jolloin osa  huonoimmista lukijoista ei erota enää i-kirjainta s-kirjaimesta? Olemme 65 maan  lukutaitovertailussa vasta kolmannella sijalla. Edellemme ovat menneet  shanghailaiset ja korealaiset. Miettimään tämä pistää!

Ylpeillä voimme sentään siitä, että Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti ovat pysyneet takanamme. Parempi olisi kuitenkin havahtua ja etsiä syitä moiseen laskusuhdanteeseen. Yhä huonommin lukevasta joukosta on seulottava tulevaisuuden huippuosaajat ja kansanvälisen kilpailukyvyn ylläpitäjät. Miten voidaan turvata mahdollisuudet hyvään elämään myös niille, joiden lukutaito on heikko?

Kauan ei tarvitse miettiä, kun näkee perussyyn: alamäen ovat saaneet aikaan kouluihin kohdistuneet jatkuvat säästötoimet. Suuressa ryhmässä mammuttikoulussa opiskelu ei ole herkkua, päinvastoin, samoin opettajien lomautukset heikentävät oppimista. Tulokset alkavat nyt näkyä,  PISA-tutkimuksen ansiosta kautta maailman. Koulujen väliset tasoerot kasvavat vuosi vuodelta.

Kahdeksalla prosentilla nuorista suomalaisista on jo niin heikko lukutaito, että heillä on vaikeuksia selvitä nykyisessä yhteiskunnassa. Tätä huono-osaisuutta ovat päättäjät ehtineet jo vahvistaa : kun nämä huonosti lukevat keskeyttävät koulutuksensa, heidän toimeentulotukeaan leikataan! Todella kannustavaa!

Nyt pitäisi ottaa järki käteen ja panna jarrut päälle. Ei sen takia, että huippuosaajat olisivat vähissä, vaan siksi, että demokratiaan kuuluu oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo opetuksessakin, kyse  on  nykyelämän välttämättömistä taidoista. Kaikkien on saatava  peruseväät tulevaisuuttaan varten: yksi tärkeimmistä  on hyvä lukutaito!

Joka kolmas 15-vuotiaista pojista ei lue ollenkaan vapaa-aikanaan. Myös tyttöjen lukuinto on laskenut. Kohta on hätä kädessä ja huonot housuissa, herra Katainen, aina ei voi vain ottaa ja aina ei pidä lainata.  Opetusministeri Henna Virkkunen tosin yrittää vienosti visertää, että olisi varmistettava asuinpaikasta riippumatta kaikille  samat mahdollisuudet hyvään opetukseen. Taitaa olla nykyisen bisnespolitiikan vallitessa tuuleen huutamista.

Laadukkaan opetuksen saaminen on ehdottomasti perusoikeus.  Kyse on myös kansainvälisestä kilpailukyvystämme, jos tämä lause paremmin menisi perille hallituksen kovakorvaisille suurpääoman juoksupojille. Erittäin varovainen pitäisi olla myös niiden  koulu-uudistajien kohdalla, jotka puhuvat kirjattoman koulun puolesta: oma läppäri vain kainaloon!

Tietokone ei takaa tai korvaa hyvää lukutaitoa. Lukutaidotonkin osaa näpelöidä konetta sen verran, että löytää pornosivut. Edesvastuutonta on puhua oppilaiden itsenäisestä tiedonetsinnästä, jos heille ei ole ensin jotain perustietoja ja -taitoja opetettu. Esimerkiksi hyvää lukutaitoa.

About these ads

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
This entry was posted in eduskunta, eläkeläiset, kirjat, koulu, Mediamaailma, mynämäki, nuoret, opettajat, politiikka, sano suoraan and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

11 vastausta artikkeliin PISA: Heikoimmat eivät erota i:tä s:stä!

  1. Aili Nupponen sanoo:

    Lukutaito on ihmisen tärkeimpiä taitoja, samoin lukemisen ymmärtäminen. Jos on puutteellinen lukutaito, ei luetun ymmärtäminenkään ole hyvä. Minun kouluaikanani ei tunnettu tukiopetusta eikä lukihäiriöoppilaita, vaikka heitäkin oli pienessä luokassamme.

    Pian varmaan mennään kouluun läppäri kainalossa oppimaan eri aineita. Onhan puhuttu, että jo piankin yo-kirjoituksissa saisi käyttää apuna tietokonetta (pc:tä).

    • tammikuu44 sanoo:

      Nämä lukihäiriöt ovat asia erikseen, lukihäiriöisetkin oppivat melkoisesti hyvässä opetuksessa ja ahkeruudella. Lukihäiriösen lukeminen voi olla sitten vain vähän hitaanpaa kuin muitten, mutta järjessä ei ole mitään vikaa.

      Suurin työ on varmaankin sellaisten laiskojen kölliköiden kohdalla. Ja harmittaa sellaisetkin, jotka hallitsevat sujuvasti lukemisen, mutta eivät viitsi lukea. Näitä pitäisi patistella. Luetun ymmätäminen ei aina ole itsestään selvää, sitä pitää harjoitella, lukea ja miettiä.

  2. Hirlii sanoo:

    Kyllä se niin on, että lukutaito syntyy vain kirjaa lukiessa. En jaksa uskoa e-kirjaankaan vielä. Kirjaston lehtilukusalissakin ihmiset liki tappelevat toistensa kanssa sanomalehdistä, joten se kertoo ainakin siitä etteivät verkkolehdet ole mitenkään syrjäyttäneet paperista sanomalehteä.

    Kirjastojen määrärahoja supistetaan ja niitä suljetaan. Koulujen määrärahatkin ovat tiukoilla, ja kyllä siihen luulisi olevan tässä maassa rahaa. Sekin on eräs niistä perusoikeksista joka vaarantuu tällä oikeistolaispolitiikalla, että kyllä pauhattava on kaikkien peruspalveluiden puolesta.

    Sivistys on perusoikeus ja hyvän sekä toimivan yhteiskunnan merkki.

  3. tammikuu44 sanoo:

    Kyllä, kyllä on sivistys rapistunut tänä oikeistopolitiikan aikana!

    Vieläkin muuten naurattaa, kun Vanhanen jokunen vuosi sitten vieraili Kreikassa Akropolin uuden museon avajaisissa. Oli tietysti valokuva monessakin lehdessä. Seisoi siinä sivistyksen kehdossa tämä lautapääjuntti ajatellen uuniperunoitaan. Jotenkin nauratti se kuva: kreikkalaisia jumalia…

    Jotain kummalista koin muuten tänään apteeksissa: kolesterolilääke Crestor oli poistunut korvattavien lääkkeiden joukosta. Apteekkari selitti, että voin ottaa korvattavan vastaavanlaisen. Crestor oli näin yllättäen tullut 40 euroa kalliimmaksi.
    Mitä hittoa se tämäkin nyt on? Köyhiä mummuja tässä nyt koetellaan, saadaan kai helposti hengiltä, kun ei mummun kanata ostaa kallista lääkettä. Ja Katainen puhuu nyt uutisissa verojen korottamisesta… Voihan vitsi!

    • Hirlii sanoo:

      Ohhoh, tuommoista se on lääkebisnes.

      Veroja korotetaan sehän on selvä juttu, kun on lainattu sinne ja tänne rahaa, kukas ne velat maksaa ellei veronmaksajat.

      No kunhan joulun yli päästään, niin sitten täytyykin ryhtyä pauhaamaan oikein todenteolla siitä mitä kannattaa äänestyskopissa miettiä. Ja ryhtyä seuramaan sitä jännitysnäytelmää, joku politiikantutkija sanoikin että tulevista vaaleista on tulossa merkittävimmät vuosiin.

      • tammikuu44 sanoo:

        On muuten kiva uhota tässä vaalien alla. Tuntee pieni ihminen itsensä oikein vaikuttajaksi: kenellä täällä oikein valta on, häh, tulette valtamme vielä kokemaan te kansanedustajatontut!!!

  4. Kaisa-Maria sanoo:

    Lukutaidottumuus on opetuksella korvattavissa, mutta luetun ymmärrettävydessä on monella hankaluuksia. Ei se lukutaidon oppiminen mistään luokkien koosta ole kiinni. Meidän luokalla oli 1950-luvun alkupuolella parhaimmillaan 42 oppilasta ja kaikki oppivat lukemaan. Aapiskukko oli kovan luokan kirja.
    Sitä vastoin kirjoittaminen ei ole nykyihmiselle yhtä helppoa ilman läppärin oikeinkirjoitusneuvoja. Harva nykypäivän työelämässä uurastajista osaa kirjoittaa virheetöntä suomea ilman läppärinsä neuvoja. Eikä se läppärikään ihan kaikissa asioissa neuvo.
    Jos et osaa lukea, pidät asian omana osaamattomuutenasi. Mutta ellet osaa kirjoittaa, paljastaa teksti taitamattomuutesi muille.

    • tammikuu44 sanoo:

      Sitä lukutaitoa tutkittaessa kiinnitettiin kyllä huomiota siihen ymmärtämiseen, Juuri se oli heikentynyt, sellainen jonkinsortin mekaaninen lukutaito ilmeisesti kaikilla tutkimukseen osallistujilla oli. Siis erilaisten tekstien ymmärtämisessä on alkanut taidot rakoilla; olisikohan syytä tässä sosiaalisessa mediassakin? Se ei tarjoa kirjan kaltaista elämystä, jossa keskitytään pitkään yhteen tarinaan, eläydytään sen ihmisiin ja tapahtumiin.

      Tietokoneen kautta löytyvä tieto, maailma koostuu pienistä pätkistä, kesken kaiken voidaan siirtyä johonkin toiseen asiaan, eksyä sivupoluille. Ei voida löytää juonta tai erottaa pääasioita sivuseikoista.

      Sanomalehteäkin on mukavampi lukea vanhantyyppisenä sanomalehtenä kuin tiirailla sitä näyttöruudusta. Tämmöinen bloginpitäminen on aivan uutta ja vaatii uudenlaista lukutaitoa. Tässä on omat hyvät puolensa, mutta menee vielä kauan ennen kuin ihmiset tottuvat sähköiseen kirjaan.

      Ne huonot lukijat eivät ymmärrä myöskään sanomalehden kieltä. Miten mahtaa olla ymmärryksen laita, kun tartutaan oppikirjaan? Entä muuhun tietoåuoliseen tai tieteelliseen tekstiin? Joskus pakinakin tuottaa vaikeuksia, monet eivät ymmärrä mitä kirjoittaja yrittää sanoa kolumnissaan. Lehden pääkirjoitus on monelle ylivoimainen, puhumattakaan kirjallisuusarvoteluista tai jostain pitemmästä artikkelista. Siinä jää maailmankuva kovin kapeaksi.

      Yksi älyttömimmistä keksinnöistä on tekstiviesti: miksi et soita sillä puhelimella vaan kirjoita tekstiviestin, jota vastaanottaja tuskin aina edes lukee.

  5. tammikuu44 sanoo:

    Aamun (14.12.) Helsingin Sanomissa oli Mielipide-sivulla kaksi mielenkiintoista juttua: Antti Pirhosen (Jyväskylän yliopiston tietojenkäsittelylaitoksen varajohtaja) kirjoitus Kumpi määrää koulussa: tekniikka vai sisältö? ja Tiina Kilpeläisen (luokanopettaja) kirjoitus Tietoyhteiskuntaan kasvattaminen vaatii vastuullisuutta.

    Pirhonen kirjoittaa nykyisiä teknologiavimmaisia tukistaen mm.: ”Koululaiset, opskelijat ja jo työssä olevat tarvitsevat rauhoittumista, keskittymistä ja aitoa kontaktia toisiin ihmisiin. Näissä muotiteknologioista on useimiten enemmän haittaa kuin hyötyä.” Ja näin: ”Nykyään koulun ainutlaatuisuus osana yhteiskuntaa alkaa kuitenkin hämärtyä, kun koulu pyrkii tarjoamaan aivan samaa kuin koko ympäröivä, rahatalouden ehdoilla pyörivä yksilökeskeinen maailmamme.”

    Tiina Kilpeläinen: ”— kirjojen lukemisen väheneminen näkyi kuitenkin selvästi tuoreissa Pisa-tuloksissa: suomalaisten lukutaito on viimeisen vuosikymmenen aikana taantunut. Hyväksi lukijaksi kasvaminen edellyttää keskittynyttä lukemista, aikaa, rauhaa; asioita, jotka puuttuvat monen nykylapsen mediavirikkeiden täyttämästä elämästä. Netin selaamiseen riittää vähäisempikin lukutaito, ja tiedot on mahdollista napsia copy-paste-tekniikalla kouluesitelmiin ilman syvällisempää työstämistä ja ymmärtämistä.”

  6. Aku sanoo:

    On totta että lasten lukutaito sekä kiinnostus ylipäätään lukemiseen ja sillä tavoin sivistyksen karttumiseen ovat pohjalukemissa.

    Mutta ikävää on myöskin se, että ne nuoret jotka haluaisivat opiskella ja kehittää itseään ajetaan TODELLA ahtaalle. Kaikki nuoret opiskelijat kun eivät käytä tukiaan pelkkään kaljan kittaamiseen vaan yrittävät tosissaan elää sillä minimaalisella tuella jota he saavat kelasta tai sosiaalitoimistosta (siis jos saavat) tämän tiedän siksi,koska oma veljeni on edelleen opiskelija ja yrittää kaikin tavoin tietysti edetä opinnoissaan mahdollisimman pitkälle ja näin turvata tulevan työelämänsä vaatimukset.

    Rupeaa kuulostamaan siltä että opiskelijat pian voisivat hyvin haastaa maan hallituksen oikeuteen kansanryhmää kohtaan kohdistuneesta riistosta….
    Opintorahan alhaisuutta ei voida todellakaan perustella sillä,että sillä ei ole tarkoituksen mukaista elää koko elämäänsä.

    Jos opintorahan alhaisuus näin perustellaan,on myös perusteltua poistaa elintasoindeksiin sitominen kaikista muistakin KELA:n tuista, koska KELA maksaa työttömyystuenkin, eikä työttömyyskään ole ymmärtääkseni yhtään sen suotavampaa elämäntyönä kuin opiskeleminenkaan.

    Opintotuki ei nouse vaikka kustannukset nousevat.

    Ei ole ihme ettei nuoria enään kiinnosta yhtä paljon opiskelu kuin ennen. Taitaa olla edessä opiskelijuuden loppu, ainakin jollain tasolla. Harva haluaa olla osa sellaista ihmisryhmää jota edes Suomen halitus ei halua…..

  7. tammikuu44 sanoo:

    Hyvä kanannanotto Aku! – Tämä nuorten sortaminen ja riistäminen on törkeääkin törkeämpää. Tässä on tyypillisimmillään oikeistolainen riistopolitiikka! Kurjaa tässä jutussa on se , että nuorilla on heikot mahdollisuudet ajaa omia etujaan, tai siis pitää alkeellisestakaan elintasosta kiinni. Oikeistohallitus ei näe muuta kuin omat osakesalkkunsa.

    Olen varma, että tätä menoa jatkettaessa meilläkin syntyy mellakoita Kreikan malliin. Mitenkäs sitten suu pannaan?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s