Jumala paha, EU hyvä, sanoo Pen-mies. – Kauhea mies, rupeenpa häntä kamoomaan!

Kanttoorin sanoja lainaten saattaa moni  vellihousu antaa kauhistelevan arvion Penin uudesta puheenjohtajasta Jarkko Tontista, joka laususkelee HS:n haastattelussa 14.3. rohkeaa tekstiä Nummisuutarin Eskon tapaan.  Mies ei ole kuitenkaan ollenkaan takkutukkainen eikä nahkasuutari vallankaan, tuskin Eskon tapaan pöhnäpäissäänkään. Mies on kirjailija-runoilija-lakimies-filosofi-oikeustieteen-tohtori, sananvapauden puolesta melskaava sananvapausjärjestö Penin Suomen puheenjohtaja.

Viisas mies siis, ainakin toimelias. Mutta silti läpeensä Mannerheim-fanit saavat  väristyksiä ja vähissä oleva henki salpaantuu, kun Pen-mies avaa sanaisen arkkunsa.  Hän toteaa, että Mannerheim on lähinnä sotarikollinen; “Mannerheimin patsas keskellä Helsinkiä on loukkaus kaikkia maailman sotarikosten uhreja kohtaan.” Tässä Tontti ajattelee lähinnä kansalaissodan jälkeistä teloistustoimintaa vankileireillä. Että jos Mannerheim eläisi nyt, häntä jahdattaisiin sotarikollisena, kuten jahdattiin punakaartin johtajia 1918.

Ns. isänmaallisuus on hänestä myös kovasti arveluttavaa ja vaikeasti määriteltävää. Eduskunnassa puhjennut isänmaakeskustelu herättää hänessä lähinnä myötähäpeää.
“ Mikä on epäisänmaallisuus tai isänmaallisuus”, Tontti kysyy. “Ei siitä ole mitään yhteisymmärrystä, ei sitä ole missään määritelty. Se on enemmän löysää ja kyseenalaista retoriikkaa.”

Sumeilematta Tontti läpsii  perinteisiä arvoja kunnioittavia päin pläsiä: “Parhaiten isänmaallisuudesta minut vieroitti asevelvollisuuden suorittaminen. Armeija oli sellainen nationalismin koraanikoulu, jossa isänmallisuus yritetään saada uskonnon korvikkeeksi tai rinnalle toiseksi uskonnoksi.”
Tonttia pelottaa kansallisaatteiden ihannoinnin nousu kaikkialla Euroopassa. Ovatko toisen maailmansodan opetukset jo unohtuneet, ihmettelee Tontti. Suomessakin vihapuheet ja vihakirjoitukset ovat yleistyneet. Niitä usein perustellaan sananvapaudella, mutta sen kanssa tällaisilla puheilla ei ole mitään tekemistä. Mikään ihmisoikeussopimus ei suojaa vihapuheilta.

Eikä tässä kaikki. Sokeri pohjalla. Nyt repeävät Päivi Räsäsen rintaliivit: “Maailma olisi parempi ilman uskontoja, joiden aiheuttamat sodat ja haitat ovat moninkertaisia niiden tuomiin hyötyihin nähden. Raamattu on kirja, joka on täynnä tekstiä, joka täyttää rikoslaissa kriminalisoidun kansanryhmää vastaan kiihottamisen tunnusmerkistön,”

Mieshän puhuu asiaa, en minä ainakaan rupea häntä kammoamaan! On muuten muistissa vielä 60-luvulla käyty farssi, jumalanpilkkaoikeudenkäynti kirjailija Hannu Salaman Juhannustansseista! Silloinhan jo piti poistaa jumalanpilkan kriminalisointi, jäikö se sittenkin tekemättä?

Advertisements

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, ihmiset, kirjat, mynämäki, sano suoraan, Väkivalta, yhteiskunta Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

18 vastausta artikkeliin: Jumala paha, EU hyvä, sanoo Pen-mies. – Kauhea mies, rupeenpa häntä kamoomaan!

  1. Aili Nupponen sanoo:

    Jarkko Tontti ei ainakaan ansaitse kunnioitustani. Anna Amnell laukoo blogissaan Tontista totuuksia. Uskon, että Tontti haluaa vain herättää näillä kohulausunnoilla huomiota O_O

  2. tammikuu44 sanoo:

    Kyllä noissa Tontin ajatuksissa on paljon totuuttakin…

  3. Kaisa-Maria sanoo:

    Ainahan nuo vellihousut uhoavat. Olen jälleen Ailin kanssa samaa mieltä.

    • Maailma muuttuu halusimme me sitä tai emme. Myös arvot ja arvostukset muuttuvat. Usein se voi olla hyväkin kuten nyt tässä isänmaaallisuusuhossa sekä näissä ukontoon liittyvissä näkemyksissä.

  4. Hirlii sanoo:

    Uskonnollinen kirjallisuus, raamattu mukaan lukien, ei kehoita olemaan nationalisti, mutta EU on rakennettu kuin tilauksesta näille nationalistisille suurudenhulluille aatteille ja islamfobisteille.

    Nationalistiset aatteet ovat nostaneet päätään, koska niiden avulla ihminen voi purkaa ahdistustaan maailmassa jossa mm maahamme pyrkii meille hyvinkin vieraista kulttuuriympärirstöistä ja olosuhteista ihmisiä. No, erilaiset kansalliset ryhmät ja kansakunnatkin ovat aina vaeltaneet paikasta toiseen. Milloin luonnokatastrofien alta ja milloin muuten vain huonoista elinoloista.

    Itseuho vai terve itsetunto? Muistan kirjailija-runoilija C.Anderssonin joskus kirjoittaneen jossakin kolumnissaan, että kohtuuhyvällä itsetunnolla varustettu ihminen sietää enemmän erilaisuutta/erilaisia/vieraita.

    EU jäsenyys on tuonut tullessaan monenlaista. Esimerkiksi vapaan liikkuvuuden. Kaikille. EuroValtio myönteiset eivät ota huomioon sitä, että Euroopassa on vielä useita hyvin kehittymättömiä yhteiskuntia, joissa on paljon kurjuutta ja köyhyyttä. Myös heillä on oikeus vaeltaa sinne missä kuvittelevat saavansa paremman elämän. No niinpä mekin saimme pienen joukon (se on pieni joukko muihin maihin verrattuna) romanipakolaisia joiden elinolot ovat surkeat omissa kotimaissaan (heitähän liikkuu EU:n alueella useista maista) ja täällä syntyy hirveä angsti näistä ”rääsyläis-rikollisista”. Kurjat ja köyhät ovat niinkauan ok kun pysyvät kaukana eivätkä tule meidän siisteille kaduillemme haisemaan. Ja kun samalla omassakin maassamme on miljoona köyhää, niin se on sitten oikein otollinen maaperä muukalaisvihalle ja nationalistisille aatteille sekä ajatuksille. Joita, omaksi äimistyksekseni, esittävät nyt myös hyvinvoivat keskiluokkaiset.

    Erkki Tuomioja sanoi nykyisestä keskiluokasta, että se on selvästi jakautunut. Niihin jotka pelkäävät jonakin päivänä kuuluvansa köyhiin ja osattomiin (joita tämä kauhukapitalismi synnyttää) ja niihin jotka haluavat ahnehtia lisää itselleen ja kuulua kansipaikoille rikkaiden kanssa. Nämä ovat tietenkin karkeita yleisyksiä, mutta näistä aineksista se saksalainen nationalisimikin sai bensaa nuotioonsa. Tarvittiin riittävän pelokas keskiluokka joka lähti tähän joukkoliikkeeseen mukaan.

    Nyt se on lähtenyt liikeelle tsunamin lailla.

    Kouluopetukseen olisi hyvä saada lisää yhteiskunnallista opetusta, koska suomalaiset nuoret keulivat näissä asioissa aivan hännillä, siis yhteiskunnallisten asioiden ymmärtämisessä ja hahmottamisessa.

    CIVICS tutkimuksessa (yhteiskunnallisen opetuksen kansainväline tutkimus) vuodelta 2001 (joka löytyy tästä: http://ktl.jyu.fi/arkisto/civics/civics.htm)
    tutkija Sakari Suutarinen toteaa:
    ”Suomen aineistossa ei ole yhteyksiä poliittisen kiinnostuksen ja tiedollisessa
    kokeessa menestymisen välillä. Demokratian kannalta on valitettavaa, että
    yhteiskunnallisia asioita hyvin ymmärtävät nuoret eivät kiinnostu politiikasta.
    Tiedollisessa kokeessa heikoiten menestyneissä nuorissa on tulosten mukaan
    enemmän niitä, jotka ovat valmiit asettautumaan ehdokkaiksi poliittisissa vaaleissa
    (ks. luku 5). Tätä taustaa vasten ei pidä yllättyä, jos yhä useammalla
    poliitikolla on tulevaisuudessa myös rikollista taustaa.”

    • tammikuu44 sanoo:

      Kiitos Hirlii, tuo on hyvin valaiseva kommentti. Näin eläkkeellä sitä joutaa pohtimaan kaikenlaista, mutta kun aivo käsittelee asioita hitaasti ja ajatus käännähtelee kitisten, niin on kiva saada vähän niin kuin mallia ja opastusta.

      Tartun ensin tuohon koulupetukseen: kokemuksesta tiedän, kuinka tärkeää olisi yhteiskunnallisten asioiden käsittely koulussa. Sitä vaikeuttaa kuitenkin monesti se, että ainakin täällä maaseudulla opettajat ovat sellaista keskiluokkaista ja keskitasoista sössöporukkaa, joka on sisäistänyt Kataisen ja Mannereheimin, eikä sillä pikälle pötkitä. Ensin pitäisi saada kunnolliset yhteiskuntaopin opettajat opettajapulaa kärsiviinmaaseutukouluihinkin, eikä työntää yhteiskuntaoppia kenelle tahansa sählyypeleista innostuneelle liikunnanopettajalle. Opettajien pitäisi yleensäkin seurata enemmän omaa aikaamme.

      Keskiluokka on todella lässyttävä pupupöksyinen omaa etua tavotteleva partiolaislippukunta!

      Selvää rasismia on maasudulla vaikka lampaat söis. Ja syytän itseänikin: vasta vähitellen olen alkanut käsittää, että köyhät ovat aina keskuudessamme ja saavat liikkua ja ajaa omaa etuaan siinä missä rikkaatkin!

      Erilaisuuttakin voi nähtävästi opetteaa olemaan pelkäämättä. Tässä oma harjoitukseni: Raisiosta tulee bussiin, jossa usein kuljen Turkuun melkoinen joukko maahanmuuttajia, tulevat ilmeisesti koulutuskeskuksesta, jossa opettelevat suomea, niinpä olen ottanut tavaksi hymyillä kuin Naantalin aurinko ja yrittänyt ottaa kontaktia sanomalla jonkin suomen sanan, usein on hauska puhetuokio syntynytkin. Viimeksi opetin muutamalle tytölle ja pojalle värejä, näyttivät omia kieliharjoituksiaan. Ilahtuivat, tulin itsekin hyvälle tuulelle. Jatkan harjoituksia.

      PS. Kyllä siellä Raamatussa hoetaan hirveästi Jumalan valitusta kansasta, joka on parempi kuin kaikki muut. Orjat piti ottaa naapurikansoista. Buurit vetosivat Raamattuun harjoittaessaan rotuerottelua ja sehän jatkui meidän päiviimme saakka. Sama peli oli Amerikassa ja lienee vieläkin joidenkin lahkojen keskuudessa. Ja meillä täällä Suomessa ainakin rouva Räsäsen mielestä Suomeen pitäisi ottaa ensisijaisesti kristittyjä pakolaisia.

      • Hirlii sanoo:

        Raamattu on koottu niin monista eri kirjoituksista etten minä ainakaan tunne niitä mitenkään sillätavoin (pitäisi olla uskontotieteilijä tietääkseen), mutta ehkä ne kirjoitukset olivat sen ajan mediaa. Samoja sotajuttuhan on nytkin sanomalehdet pullollaan.

        Kyllä sellaista pitäisin kohtalaisen hölmönä joka ottaisi esille vuoden 1879 sanomalehden ja perustelisi tämän päivän arvonsa siinä kirjoitetettujen juttujen perusteella.

      • tammikuu44 sanoo:

        Mikään ei ole niin vanha kuin vanha sanomalehti tai testamentti.

  5. Iines sanoo:

    Minulla ei ole suhdetta Mannerheimiin – kenties hän tapatti punaisia jossain vaiheessa. Hänen rinnastuksensa noihin muihin ihmistenjahtaajiin tuntuu kuitenkin kovin populistiselta. Populistiselta tuntuvat Tontin ajatukset minusta muutoinkin, vaikkakaan en ajattele tätä minkään pyhäinhäväistyksen näkökulmasta.

    En pitänyt siitäkään Tontin lausunnosta, jossa hän heinäkuussa 2007 sanoi 40- ja 50-luvulla syntyneiden olevan rasvainen rasvainen veritulppa kansakunnan sydämessä ja että he ylläpitävät myyttisen suomalaisuuden maailmaa, jossa ilmentävät yhtä kieltä ja kulttuuria tietyillä, hyvin pakonomaisilla eleillä. Hänestä mainituilla vuosikymmenillä syntyneet olivat myös vastuussa myös pinnan alla kuplivasta nationalistisesta uhosta ja epäluulosta muutosta kohtaan.

    En pidä myöskään hänen lausunnostaan saattaa päivähoito pakolliseksi lapsille jo varhaisessa vaiheessa. Tämä on vastoin uusimpia lapsipsykologisia tutkimuksia (mm. Keltikangas-Järvinen, Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, 2010).

    • tammikuu44 sanoo:

      Kieltämättä Tontti on hiukan raju kannanotoissaan, mutta voihan asioita katsoa myös tuolta hänen esittämältään kannalta, jossa unohdetaan iänikuisen hyssyttely ja kumartelu. Jos asiaa ajattelee siltä kannalta, että hän edustaa sananvapautta, joka monisssa maissa on hyvinkin olematonta, niin voisipa ajatelle, että mies ikään kuin testaa myös suomalaisen ukkokuoron kestävyyttä erilaisuudelle ja kritiikille. Hän ei myöskään pakota ketään olemaan samaa mieltä kanssaan eikä lietso minkäänlaista vihaa niitä kohtaan jotka ajattelevat erilailla kuin hän. Kiinassa tuskin kävisi päinsä kommunistisen järjestelmän arvostelu, meillä käy ja Tointti varmasti ajaa ajattelunvapautta myös ja etenkin Kiinassa ja eri puolilla maailmaa, jossa kirjailijat hyvinkin helpoisti joutuvat vankilaan tai ainakin kotiarestiin.

      Ei Tontti ole väärässä tässäMannerheim-kyysmyksessäkään: mies olisi aivan hyvin voinut 1918 sodan loputtua kieltää valkoisten suorittamat punaisten teloitukset. Vasta kun Englanti puuttuui asiaan saatiin nämä kauheudet loppumaan.

      Ei kai nyt voi kuitenkaan kieltää, etteikö sodan jaloissa ja sen jälkeen syntynyt sukupolvi ole melkoisen sodalla kyllästetty sukupolvi, joka jaksaa kertoa tarinaa siitä kuinka isoisältä jäi äkkilähdön tultua Karjalaan haitarkii pöyvälle soimaan. Itseni ainakin tunnen varsin pöllähtäneeksi ja kannan sotatraumaa mukanani hamaan hautaan.

      Lastenhoidosta Tontti minustakin saisi pitää suunsa kiinni.

      • Iines sanoo:

        Kun minusta meillä ei ole enää hyssytelty sen jälkeen, kun koti, uskonto ja isänmaa pöllytettiin jo 70 – 60-luvulla. Tuosta lähtien on sanottu ihan pidäkkeettä ja annettu palaa.

        Tämä Tontin tapa puhua julkisesti on minusta erilaista, koska se pohjaa myös virheisiin. Hänellä ei selvästikään ole esimerkiksi käsitystä lapsen psykologisista kehitysvaiheista, hänellä ei ole tietoa 40 – 50-luvulla syntyneiden maailmankuvasta, hänellä ei ole käsitystä uskontojen globaalista asemasta ja merkityksestä kulttuurintuojana ja paaluttajana – häneltä puuttuu uskontotieteellinen ja kulttuuriantropologinen tietämys nähtävästi myös tyystin.

        Muutakin olisi, mutta olkoonpa nyt.

      • tammikuu44 sanoo:

        IInekselle vielä: Puhut kauniisti ns. vanhojen arvojen puolesta. Nuori polvi vain ei jaksa uskoa niihin. Olen taipuvainen olemaan Tontin kanssa lähes samaa mieltä vanhana 60-lukulaisena. Ja myös nykyistä Nato-intoilua seuranneena.

        Tuossa lastenkasvatuksessa nyt ei niin suuria lapsipsykologisia optintoja tarvita, varsin monet uskovat, että lapset pitäisi hoitaa kotona. Mikäs siinä mutta tuskin Tonttikaan on ihna väärässä, jos haluaa lapset päivähoitoon. Kyllä ne siellä kavavat sosiaalisemmiksi kuin jos ovat kotona umpiossa. Omassa lapisessani on vallan hyvä esimerkki: kasvoi kotona, ei ymmärtänyt sitten koulun luokkatoiminnasta tuon taivaallista, oli opettajan mieliharmi ja itse jouduin silloin tällöin opettajan puhutteluun.

        Mitä tulee uskontoihin, niin parasta niitä olisikin katsoa vain kaukaa jonkun kulttuuriantropologin silmillä ja jätää ne omaan arvoonsa maailmaan rakennettaessa, enemmän niistä on ollut haittaa kuin hyötyä ajatellen niin kulttuuria kuin ihmisen hyvinvointia. Mikä tahansa uskonto on pannut ihmisiä lähinnä kuriin ja järjestykseen mitä epäinhimillisimmin konstein. Myös kaikenlaisen vapauden ja ajattelun kahlitsijoinna niillän on ollut ja on yhä uskomaton voima. Lisäksi ne ovat olleet hyvänä mallina valtaapitäjille kaikenlaiseen orjuutttamiseen ja tyhjien lupausten antamiseen.

  6. Hirlii sanoo:

    Minusta ei tule tontisti sen vuoksi, että olen saanut elää ja keskustella ja väitelläkin heidän kanssaan jotka ovat ennen syntymääni jo eläneet ison osan elämästään. Ja olen saanut kuulla kaikenlaista, käsittänyt ihan toisellalailla kuin vain historian kirjoja lukemalla. Se on vähän kuin vieraaseen kulttuuriin tutustumista. En haluaisi puhua sillätavoin rumasti yleistäen kuin Tontti. Minusta se ei ole sananvapauden oikeanlaista käyttöä.

    Jokaisella sukupolvella on omat koettelemuksensa ja traumansakin, kyllä elämä klommottaa jokaista, jostakin kohtaa. Kunhan ei liikaa moukaroisi tai liian kovasti ettemme enää kykene olemaan tai elämään täällä. Tai muuttuisi liian mustiksi mieleltämme.

    • Totta tuokin, että sodat eläneet ihmiset elävät sodan kauheudét uudestaan ja uudestaan. He varmasti tarvitsevat nuo isänmaapuheet ja kunniamerkit, niiden avulla koko sota ja sen vaatineet uhrit tehdään kuniakkaaksi, vaikka oltiinkin sillä puolella joka joutui maksamaan sotakorvauksia. Sympatiat pitää olla niiden naisten, miesten ja lasten puolella jotka kokovat sodan ja vielä sen jälkeisen pula-ajan.

      Isänmaallisuus on kuitenkin joskus ollut ja on joskus vieläkin aseiden kalistelua.

  7. Nils-Åke sanoo:

    Mannerheimin kanta punaisiin oli se, että heitä ei pidä rangaista ja hän ilmoitti sen myös aivan selvästi. Hän ilmoitti, että punakaartilaisia ei saa rangaista.
    Toisin kuitenkin kävi ja alkoi valkoinen terrori.
    Voitoinparaati pidettiin Helsingissä 16.5.1918 ja tasan kahden viikon päästä eli 30.5. joka myös oli torstai, Mannerheim poistui maasta vastalauseenaan.
    Miksi hän ei puolustanut voimakkaammin punaisia, on minulle tietämätön asia.
    Olen myös ihmetellyt sitä, miksi kirkko meni valkoisten puolelle. Eikö nimenomaan kirkon olisi pitänyt puolustaa köyhiä ja sorrettuja.

    • Totta: voimakkaammini olisi Mannereim saanut puhua punaisten puolesta, olis jotenkin noloa, että ulkovaltijen piti puuttua tähän valkoiseen terrosiin. Ja kirkko menetti kyllä tuolloin kasvonsa eikä ole niitä takaisin saanut. On sen sijaan saanut äköiset Rässäs-äidin kasvot.

  8. Supi Suomalainen sanoo:

    Mannerheim lupasi Tampereen taistelujen aikana”emme ammu vankejamme niinkuin punaiset johtajat ammuttavat”.Mutta toisin kävi,ja kun teloitukset kiellettiin tapettiin nälkään se oli yleinen puheenaihe Euroopassa silloin.Urkkikin oli teloitusporukassa nuorena poikana.Mannerheim osasi kokeneena upseerina junailla että muut sai syyt päällensä ,kuten 1944 kesällä kun pakokauhun valtaamia miehiä teloitettiin ”kannaksen halkijuoksun” loppuvaiheissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s