Terveydenhoidon kuntayhtymä Akseli (Masku, Nousiainen, Mynämäki) enteilee kuntalaisten kauhuksi sitä, mitä tuleman pitää. Akselista saatujen kokemusten valossa huonommaksi ei voi kaikkien alojen kuntayhtymä enää mennä! Akseli oli susi jo syntyessään eikä parannusta näy mailla eikä halmeilla.
Mikään ei toimi sutjakkaasta, kaikkein huonoiten toimii Akselin puhelinliikenne. Nimittäin puhelimella ei pääse koskaan minnekään. Itse olen päässyt vain siihen asti, kun miesääni vastaa: “Olette soittaneet terveydenhuollon kuntayhtymä Akseliin. Mikäli asianne on akuutti, päivystysluontoinen painakaa ykköneen…”
Sama laulu jatkuu ilmoittamalla, että niin ja niin monta puhelua on jonossa ilmeisesti niin kauan kuin linjalla jaksaa roikkua. Olisi hauska tietää, mihin sen ykkösen jälkeen voisi päästä? Olen jatkuvasti yrittänyt silloin tällöin saada puhelinyhteyttä, vaikka viikko sitten jo kävelin terveyskeskukseen ja hoidin asian. Kuka ykkösen jälkeen vastaa ja missä, entä kakkosen? Jatkan soittamista.
Ilolla panin tänään merkille sen, että Turun Ammatti-instituutissa on tutkittu Akselin toimivuutta. Tulokset ovat oikein terveyskeskuksen seinällä. Viime kesänä Eija Hyvönen ja Lilja Vatiska tutkivat erityisesti vanhojen ihmisten kokemuksia Akselista. Kohderyhmä oli hyvä, sillä juuri vanhuksethan terveyskeskusta eniten käyttävät!
Nyt on siis tutkimuksella todettu se, minkä kuntalaiset ovat itse kokeneet käytännössä: terveyskeskuspalvelut ovat huonontuneen Akselin perustamisen jälkeen. Varsinkin puhelinliikenteen sekavuus hankaloittaa asiointia.
Tämän selvän ja yksiselitteisen sanoman pitäisi herättää Akselin johtamisesta vastaava henkilö ruususen unesta paperikasojensa takaa, samoin kuin suunnittelijat ja muut kunnallispolitiikan näpertelijät. Ihmisten terveydestä ja avun saamisesta on nyt kyse, ei uusista pesukoneista tai työryhmien kokouksista.
Jotenkin naurattaa, että terveyskeskuksen seinällä on suuri plakaatti, jossa asiasta kerrotaan. Tämä on ilmeisesti sitä sisäistä tiedottamista. Mutta asiakkaat, sairaat ihmiset tarvitsevat parantajaa, ei lupauksia ja aikomuksia. Tällä pelillä ennen kurki kuolee kuin suo sulaa.
Ja sille puhelinhenkilölle, joka ilmoittaa, että olette soittaneet jne. kerrottakoon, että jos yrität teititellä. oikea muoto on olette soittanut, Yksi ihminen yleensä soittaa kerrallaan puhelimella!
Joskus oli Helissä samoin; nyt saa puhelut läpi, mutta ei yleensä ole lääkäreitä!
Kaikki lääkärit on ostettava yksityislääkärifirmoilta;///
Hirvittää ajatella, että nämä pavelut tästä vielä ”kehittyvät”. Kohta tosiaan ei ole lääkäreitäkään!
Tänään viimeksi Läheinen soitteli tällaisiin palvelunumeroihin pyytääkseen uutta pankkikorttia toimimattoman tilalle. Hän sanoi, että palvelu oli ollut erinomaista SITTEN KUN oli päästy puhumaan ihmisen kanssa. Hän myös ihmetteli, miten ihmeessä vanhemmat kokemattomammat ihmiset saavat mitään asioitaan toimitetuiksi. Hänellekin, varsin mediakokeneelle, polku palvelevan ihmisen luo oli ollut ihan riittävän monimutkainen.
Tosiaan: sama odottaminen se on soittiu mihin numeroon tahansa. Ja se odottaminen maksaa soittajalle. Itseäni hirvittää kaikki automaatit: en uskalla matkustaa junalla minnekään, kun en osaa ostaa matkalippua – kahviautomaatteihin sentään on jo baareissa tottunut.