Uskonnonopetus on kuin kannettu vesi kaivossa

Uskonnonopetuksella kulttuurista identiteettiään vahvistanut ihminen tietää, mikä on tärkeää iltatoimissakin: ensin Raamattua, sitten viinilasi tyhjäksi ja sitten sammutetaan valot. Vaarana on ainoastaan se, että valoja ei muista sytyttää aamulla.
*
Kansakunnan moraalinen selkäranka notkahti  tässä alkukesästä arveluttavasti ja  luultiinpa sen jo paukahtaneen poikki. Mutta paukahdus osoittautuikin Espoossa rakennustyömaalla sattuneeksi melkoiseksi räjähdykseksi.  Notkahduksen syy on  se, että uskonnonopetusta vähennetään kouluissamme. Kansakunta on tuhon tiellä, kerrassaan pahemmassa liemessä kuin EU-jäsenyys ynnä miljardituet!

Sanomattakin on selvää, että hunningolle kansa joutuu ilman uskontoa ja sen opetusta. Kaikenlainen rikollisuus, huorinteko, viinanjuonti ynnä  huumeiden käyttö lisääntyvät, kun ei ole uskoa opetukseen, se on selvää. Tuhoa manaavat etenkin uskon ilosanoman katkeroittamat. Vaikka ainakin katolista ja lestadiolaista lapsenraiskaajaa on ollut tämän tästä  runsaastikin notkuttamassa uskoa uskoon.

Koko kulttuuri on vaarassa, jos uskonnonopetus kouluissa vähenee,  julistavat papit ja viimeksi tätä vanhaa virttä veisasi kokenut arkkipiispa Jukka Paarmakin Vehmaalla vihittäessä keskiaikaisen katolisen piispan Bero II Balkin puistoa. Tämä 1300-luvulla elänyt mies kuului vehmaalaiseen rälssisukuun. Tämähän on kulttuuria jos mikä: kyllä sikapitäjässä keskiajan kulttuuri on melkein kuin tätä päivää, niin ollaan innoissaan Balkin Berostakin. Usko se on joka jyllää!

Paarma-piispa muistutti, että kirkko jo keskiajalla opetti mikä on oikein ja mikä väärin.
Kovasti opetti,  mutta ymmärsivätkö kirkonmiehet silloin ja ymmärtävätkö edes nykyään, että  ei kannettu vesi kaivossa pysy. Ihmiselle on annettava muutakin kuin uskon autuutta, pitäisi antaa uskoa nykypäivään. Kulttuurikin on kokonaan  muuta kuin sokea usko.

Väitteessä täytyy kuitenkin olla jotain  perää, kun sitä jatkuvasti hoetaan. Täytyyhän menneiden aikojen ja vielä menneemmän eli  uskonnon perusasiat tietää. Miten voisi  kaikkia hienoja vitsejäkään ymmärtää ilman uskonnon antamaa lujaa sivistyspohjaa. Kun Matti Pitko ikään kuin vitsailee Aamulehdessä kirjoittamalla, että “Jeesus teki Kaanaan häissä ihmeen muutamalla veden viiniksi, mutta myöhempien aikojen apostoli Pekka Puska yrittää käänteistä ihmettä ja yrittää muuttaa oluen vedeksi”, niin tässäkin sanailussa kuka tahansa uskonnonopetusta saanut heti hoksaa villakoiran ytimen.

Jos nyt Puska olisi huolellisesti kuunnellut uskonnonopetusta tunnilla, hän tietäisi miten päin ihme pitää tehdä!

Aamen ja plottis!

Mainokset

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, ihmiset, kirkko, koululaitos, luterilainen kirkko, mynämäki, politiikka, sano suoraan, yhteiskunta Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

8 vastausta artikkeliin: Uskonnonopetus on kuin kannettu vesi kaivossa

  1. nils-åke toivonen sanoo:

    Esitys uskonnonopetuksen vähentämisestä on saanut kovaa kritiikkiä. Uskonnonopetuksella tarkoiutetaan yleisesti kristinuskon ja nimenomaan luterilaisen uskon opettamista.. Mielestäni ev.luterilainen kirkko on järjestö tai yhdistys ja sen sääntöjen opettaminen kuuluu sille itselleen eikä se saa sälyttää omaa tehtäväänsä valtiolle ja kunnille.
    Koulujen tehtävänä on antaa opetusta uskonnoista yleensä eli siitä, että maailamssa on nytkin satoja erilaisisa uskontoja ja että niitä on aina ollut. Tämä opetus sopii mielestäni yhteiskuntaopin piiriin.

  2. emmaia sanoo:

    Hei! Minuakin sellainen teksti virvoittaa vaikka en tietysti uskalta enkä tahdos seikoittaa Suomen koulupolittikkaan. Kiva että joku on vapanehtosesti kiinnostunut Raamatun sisältöstä että voi korjaja tuon ”opettajan” virhetta.

    • Ei siis uskontoa kouluihi!. Ja ne kirkossakäynnit jouluna ja keväällä voisi myös poistaa. Koulu on oppimista varten, eikä erilaisten uskomusten opettamista varten.

      • emmaia sanoo:

        Minä ajatelen että Ruotsin neutraalisempi uskonto-aineen opetus on parempi, on hyödyllistä tietää esimerkiksi keskimäisiä aisoita islaamista ja buddhismista.

        Mutta nyt on olemassa Ruotsissa sellaiset vanhemmat jotka haluvat ettei lapset koskaan näkisivät kenenkään kokomushuone. Se on minusta syyttöntä pelkoa.
        Jos kunta vuokra kirkkosalin hyvää lomaa- terveyden varten, haittako se?

      • Uskonto on oopiumia kansalle! Kaikki uskonnot ovat.

  3. Onneksi uskonto ei kuitenkaan ole vain uskon autuutta, eikä uskonnonopetuskaan sitä ole. Tähän laajaan luterilaisuuteen kuitenkin kuuluu ihan perusajatuksena se, että ollaan ikään kuin kahden maan kansalaisia, eli tulisi olla aktiivinen myös maallisessa yhteiskuntaelämässä.

    En tiedä, muisteleeko Eläkeläinen kenties itse saamaansa uskonnonopetusta, mutta useimmissa paikoissa kyse ei tietääkseni nykyään ole sokean uskon opetuksesta. Tunnustuksellisuuskin poistui asetuksesta ajat sitten.

    Ja minua vähän epäilyttäisi jättää uskovaisyhteisöissä kasvavat lapset pelkkien pyhäkoulujen ym. varaan. Niitä valvotaan paljon vähemmän kuin peruskoulutusta, joten siellä sokeudelle vähän todennäköisemmin altistuu.

    Ei tässä nyt uskonnonopetuksen vähentämisen takia tuhon tiellä olla, vaikka se tyhmä päätös olikin. Jos tuhon tiellä ollaan, niin muista syistä. ;)

    • tammikuu44 sanoo:

      Itse saamastani uskonnonopetuksesta muistan vain Jaakobin poikien nimet. Että kankkulan kaivoon ainakin minun kohdallani opetus on siis mennyt. Mutta niinhän sitä käy kyllä monen muunkin kouluopetuksen kanssa. Käsitykseni uskonnosta ja sen merkitystä perustuu paremminkin aivan tässä eläkeiässä kokemaani aikuisille tarkoitettuun pappien ja muiden uskovaisten täällä Mynämäellä tarjoamaan sananjulistukseen: täyttä liirum-laarumia (sitä nyt tässä paremmin esittelemättä). Samoin kokemukset muutamien päiviräsästen tuomitsevasta suhtautumisesta erilaisuuteen ovat saanut niskakarvat nousemaan pystyyn. Olen myös ihmetellyt sitä Turussakin näytteilla ollutta Torinon käärinliinaa: aikuiset miehet ovat tutkineet sitävuositokulla ja todenneet sen sitten aivan aidoksi! Mitä merkityst sillä sitten olisi, onko se aito vai väärennetty? Varsinkin katolisessa ja ortodoksisessa uskonnossa eletään todellakin vielä keskiaikaa kaikkine ihmeineen ja pyhäinjäännöksineen. Tämmöiseen uskomattomaan uskomiseen siis koko uskonto perustuu?

      Kyllä kirkon olisi itse huolehdittava oman järjestönsä ideologian opetuksesta. Uskonto varmasti antaa joillekin ihmisille kaikenlaista puuhastelua ja pohtimista, mutta kuinka monelta se on vienyt viimeisetkin järjenrippeet? Koulu ei saisi olla minkään ideologian levittämispaikka vaan sen opetuksen täytyisi perustua totuuteen ja nykyajan tieteen käsityksiin asioista ja ilmiöistä.

      Uskontoa tietysti sellaisenaan ei pidä kieltää, mutta varsinaisena oppiaineena koulussa se on epäilyttävä. On myös täysin käsittämätöntä, että myös kirkkoon kuulumattomat joutuvat kustantamaan uskonnon opetusta kouluissa samoin kuin antamaan verorahojaan sellaiselle jörjestölle, jonka ideologiaan eivät luota. Sellainen maailman uskontojen lyhyt esittely sopii mainiosti historinn ja yhteiskuntaopin opetuksen yhteyteen.

      Pyhäkoulut ja rippikoulut voi vallan hyvin myös lopettaa, jos kirkko ei itse osaa niihin järjetää omasta mielestään luotettavaa opetusta.

      Tosiaankin : ei tässä nyt tuhon tiellä olla. Ei olla vaikka uskontoa ei ollenkaan opetettaisi kouluissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s