Laajoen kesäteatterissa hyvistä aineksista tuli likilaskuinen pulla

Maunu II Tavast – Antti Kaitanen – ja Reimar Gislonpoika, Mynämen kirkkoherra – Patu Heiskanen. Meijän Manu -näytelmässä henkilöt seisoskelevat tuttuun koulun joulujuhlanäytelmien malliin.

*

Meijän Manu Laajoen kesäteatterissa 13.7.-5.8. Käsikirjoitus: Viktoria Kulmala , sovitus ja ohjaus: Tomi Enholm

Laajoella on tottunut näkemään ihan tasokkaita kesäteatteriesityksiä. Erityisen ylpeitä ollaan omasta mynämäkeläisestä käsikirjoittajasta Viktoria Kulmalasta, jonka kirjoittamat näytelmät ovat kertoneet viihdyttävällä tavalla paikkakunnan historiasta.  Näyttelijäkaartikin on sellaista vankkaa harrastajajoukkoa, joka  innolla ja sydämellä pukeutuu roolihenkilöittensä nahkoihin. Yleisö on hymy huulin lähtenyt näytöksen  jälkeen kotimatkalle. Tänä vuonna Meijän Manu -näytelmä tuottaa pettymyksen.

Näytelmän käsikirjoituksessa  ei toki ole nytkään mitään vikaan. Sen ainekset riittävät kyllä vallan hyvin: on  historian pölystä putsattu keskiaikainen Maunu-piispa, on paikkakunnan omahyväinen pappi ja on kirkonrakennusta  sekä keskiaikaista markkinatouhua. Näyttelijöissä ei ole mitään vikaa. Puvustuskin on tyylikäs.

Suuri  ilo katsojalle on Patu Heiskasen esittämä  Reimar Gislonpoika, Mynämäen kirkkoherra. Koko olemus ilmeineen huokuu rikkiviisautta ja kertoo viihtymisestä maallisten ilojen parissa.  Sinne menee täysi kymppi. Lauri Numminenkin lukkarina on  sellainen minä ja muut papit, että hymy kyllä katsojalta irtoaa. Myös Naiset kantavat kunnialla kortensa kekoon, erityisesti rooliinsa paneutuvat juustonmyyjänä Liisa Valtanen ja Hanna Nummela laitilalaisen rakennusmestarin morsiamena. Laitilalainen rakennusmestari Pentti Kilpelä ja  puuseppä Pekka Koskinen ovat myös mallikkaasti  hiukan typeriä laitilalaisia kuten laitilalaiset nyt ovat, siis mynämäkeläisten mielestä.  Siinä muutama  esimerkki kärkipäästä.

Miksi siis näytelmä ei  nouse siivilleen? On pakko tukistaa ohjaajaa Tomi Enholmia. Viktorian Kulmalan teksti antaa kaikki mahdollisuudet. Käsikirjoituksen lukeneena tiedän, että se sisältää lähes jokaisessa kohtauksessa humoristisia repliikkejä ja tilanteita. Nyt niitä ei saada kunnolla esille, näyttelijät seisoskelevat eikä reipasta toimintaa ole edes keskiaikaisilla markkinoilla. Hulinaa, soittoa ja laulua olisi saanut olla näyttämön täydeltä, tanssia ja rakastelua, keskiaikaista noituutta ja pientä synninpoikastakin! Markkinat, varsinainen herkkupala! Ohjaaja  olisi myös voinut karsia rönsyjä kuten Maunu-piispan itserakkaita ja pitkiä puheita  sekä hermostunutta ramppaamista edes takaisin rukouksenkin aikana.

Ohjaajan ote  kertakaikkian puuttui . Käsikirjoitushan on  vain taikina, jota taitava ohjaaja osaa käännellä ja väännellä niin että kunnon pulla syntyy, hyvä perustaikina kohoaa kunnolla.

Ei silti hätää: tämä oli nyt tämmöistä pakkopullaa mutta ensi vuonna sitten taas uutta tuuttiin. Viktoria Kulmala on jo kokenut käsikirjoittaja, jonka kannattaa itse  ottaa ohjat käsiinsä näytelmää näyttämölle sovitettaessa. Onhan kesänäytelmissä tärkeintä  “peli ja musiikki ja palavat olkilyhteet aidanseipäissä”  kuten Nummisuutarin  Esko totesi häiden tarkoituksesta.

Mainokset

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, kritiikki, mynämäki, sano suoraan Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

34 vastausta artikkeliin: Laajoen kesäteatterissa hyvistä aineksista tuli likilaskuinen pulla

  1. Aili Nupponen sanoo:

    OHJAAJASTA riippuu, mitä käsikirjoituksesta saadaan irti. uskon että olet arvioinnissa täysin oikeassa.<3333 varmaan sieltä löytyy muitakin ohjaajia kuin tomi enholm?

    • Toki löytyy. Oikein tosissaan ihmetyttää tuo välinpitämättömyys oman työn laadusta., Jos tyyppi luulee, että nämä maalaismollukat eivät kuitenkaan mitään mistään ymmärrä. Siinä kyllä erehtyy! Tyypille ilmeisesti oikein maksettiin ohjauksesta.
      Laajoella on ollut monta laadukasta näytelmäkesää – varmasti on vielä tulevaisuudessaikn

  2. Lepis sanoo:

    Kesäteatterit ovat jännittäviä paikkoja! Usein aika hilpeitä, josko siinä oli pelkokynnys ohjaajan mielessä.

    • Saattaa hyvinkin olla. Tällaiset kyläteatterit voivat olla kovin sisäänpäin lämpiäviä ja uusi ohjaaja pelästyy ja antaa kyläläisten tehdä juuri niin kuin tykkäävät. No, tuskin sentään!

  3. nils-åke toivonen sanoo:

    Eipä tainnut olla kaksinen tuo näytelmä. Se on arvosteltu myöskin päivän Vakka-Suomen Sanomissa ja siinä on tultu samaan tulokseen näytelmän laadusta kuin Hymyilevä Eläkeläinenkin.
    Ihmettelen sitä, että lehden mukaan piispan asu oli oikein hyvä. Keskiajalla piispan puku oli kuitenkin täysin erilainen kuin mitä tässä näytelmässä.. Näytelmässä piispa taisi puuhata enimmäkseen Mynämäessä ja sekään ei vastaa todellisuutta.
    On kuitenkin hieno asia, että Mynämäessä toimii tällainen teatteriryhmä. Se on kulttuuria parhaasta päästä.

    • Juuri tuohon piispaan ohjaajan olisi pitänyt puuttua ja lyhentää tuntuvasti piispan jorinoita. Mikä mahdollisuuus ottaa piisan hahmoon vaikka haamu tai pelkkä piispan hiippa – toki piispasta kertova näytelmä voi olla hauska, mihin Viktoria Kulmalan käsikirjoitus oivallisesti viitoittikin tietä, vaikka ohjaaja ei polun päätä löytänytkään.

  4. Karjalaispoika sanoo:

    Älkäähä nyt moittiko miul o ilmaset liput siihe tiatterrii.Maunuha ol Mietosii poikii sentakkii mie oo kiinnostunt näytöskappaleest.

  5. nils-åke toivonen sanoo:

    Karjalaispojalle kertoisin, että Maunu Tavas oli Mynämäen poikii. Mietoisista tuli itsenäinen kunta vasta vuonna 1865.

  6. Joska Jakunen sanoo:

    On kyllä käsikirjoituksessa vikaa, kun tekstissä on pitkiä jaaritteluja, joita ei jaksa millään seurata. Ei ohjaaja voi jättää kaikkea sellaista poiskaan, koska jäisi liian lyhyet jutut jäljelle. Viktoria Kulmalan kirjoittamat näytelmät ovat mielestäni kuivahkoja eivätkä ne aidosti naurata. Edellinen Sattumuksia kartanossa -näytelmä kirvoitti pienen naurunhörähdyksen yleisöstä ainoastaan yhdessä kohtaa, siinä mainittiin jotain alkoholista. Muutoin yleisö oli hipihiljaa. Itse en ollenkaan pidä liian lapsellisista toteutuksista, kuten esim. edellä mainitussa näyttelijöiden säntäily edestakaisin pienellä alalla heidän muka etsiessä Gadolinia.

    • tammikuu44 sanoo:

      Jaskalle sanoisin, että vaikka käsikirjoituksessa olisi mitä, viimekädessä näytelmän tekee ohjaaja – jos osaa. Nyt ei osannut. Teatterissa hyvä ohjaaja tekee vaikka puhelinluettelosta loistavan esityksen, ohjaajan pitäisi osata nähdä – nyt ei osannut. Toinen asia on sitten se, mistä kukin katsoja pitää. On olemassa kuitenkin selvät kriteerit, joiden mukaan jotakin esitystä arvioidaan: esim. näytelmän näyttelijöiden rooliytön lisäksi on arvioitava näytelmän kokonaisuus, tyylikkyys, kontakti yleisöön, jännite ja jännitys, erilaisten kohtausten vuorottelu jne. huumoria saa olla missä muodossa tahansa tällaisissa kesänäytelmissä – nyt se oli lähes kokoanaan karsittu pois. Näytelmä voi olla hyvä, vaikka katsoja ei siitä suin päin pitäisikään! Nyt valitettavasti ohjaaja karsi näytelmän luurangoksi, joten katsojalle jää kovin vähän, oikeastaan pelkkä luurako.

      • Joska Jakunen sanoo:

        Hymyilevä eläkeläinen toisaalta narisi, että näyttelijät seisoskelevat paikoillaan liian paljon ja sitten toisaalla kohtaa, että ohjaaja olisi voinut karsia piispan hermostunutta ramppaamista rukouksenkin aikana. Ristiriitaa?
        Oli muuten nyt torstain lehdessä VSS:ssa yleisönosastolla kiittelykirjoitus keskiviikkoillan esityksestä. Ensinnäkin miten voi muka edellisen illan näytännöstä saada jutun julki jo seuraavan aamun lehteen ja kuinka ollakaan keskiviikkoisin ei edes ole esityksiä! Se oli varmaankin toimittajan tekemä epätoivoinen pelastusyritys, kun Laajoelta on tietysti valitettu näytelmän arvostelusta (joka oli totuudenmukainen) yleisökadon pelossa.

      • Jaska Jokuselle nyt sen verran vastaukseksi, että on turha ruveta viisastelmaan: ilmeisesti et ymmärrä tuon taivaallista näyttämöliikunnasta eli edestakainen ramppaaminen on pelkästään tylsistyttävää ja katsojaa hermostuttavaa ramppaamista, joka on vieläkin ikavämpää kuin se seisoskelu. Todellinen näyttämöllä liikkumien on vallan toista. Ehkä et ole nähnyt muita kuin koulun joulujuhlanäytelmiä ja ammennat näkemyksesi teatterista sieltä. Kanattaa joskus köydä ammattiteatterissa ja vaikka Turun kesätetaterissa ja muuallakin maata kesätetatreissa. Saatta asia selvitä.

  7. Karjalaispoika sanoo:

    Siitä huolimatta on Maunu Mietoisten Tavastilasta kotoisin, Saarenkartano I Mietois mainitaan Ruotsin historiassa 1295.Ja on nytkin MAAILMALLA parhaiten tunnettu paikka koko Vakka-Suomessa.

  8. Karjalaispoika sanoo:

    Jos luit kirjoitukseni kuten tarkoitin, niin ymmärrät että Saarenkartanosta oli kysymys.Todella tunnettu maailmalla siksi että sinne voi hakea ja elellä stipendiaattina.Tavastila on yhtä tuntematon kuin Mynämäki ja Suomi yleensä.

    • tammikuu44 sanoo:

      Ai, helkkari, ajattelin koko ajan vain Mietoista noi yleisesti! Tyhmä minä: tosiaan se Saaren kartano, se on tosiaan mainio työskentelypaikka taitelijoille, vanha aateliskartano! Täällä Mynämäelläkin asuu nykyään Leeena Kela, läänintaiteilija performanssin alalta ja hän on myös työskennellyt joskus tuossa mainiossa residenssissä. Pitääpä muuten käydä siella ja tehdä pieni juttu tähän blogiin. Kerran olen siellä jo ollutkin eräässä juhlatilaisuudessa. Hyvä että muistutit!

      Kun olet käynyt katsomassa sen Laajoen Maunu-näytelmän, pistäpä muutama sana tämän blogin kommentteihin!!

      • Karjalaispoika sanoo:

        Kävin katsomassa Maunun eilen melko pitkäveteisen hidastempoinen oli.Hieman tahtoi silmäluomet lurpsahdella.Hevonen esiintyi edukseen ja näyttelijät olivat amatööreiksi ihan OK.Pappi kuin isä MITRO.Ympäristö ja yleisö oli mahtava.Tapasin mm.vanhan koulukaverin jota en ole tavannut 48 vuoteen.Syyskuun alussa on muuten Saarenkartanossa MIETOISISSA joku teatteriesitys.

      • samanlasiet tunnot olivat minullakin. Parasta antia oli siis vanhan tuttavan tapaaminen, tässä juuri on monen kesäteatteri paras anti eli näkee tuttuja.Mietoisissa Saaren kartanossa on 1.9. esiintymässä teatteri Quo Vadis klo 16.30 ja klo 19.00. Teatteriryhmä on Salosta mutta en nyt tiedä mitä se esittää, jotain hauskaa ilmeisesti.

  9. Pekka Koskinen sanoo:

    En tiedä, mutta yleisö ainakin torstaina ja sunnuntaina tuntuivat pitävn näytelmästä. Onko yleisössä vika? Minullakin on sellainen näppäimistö kuten hymyilevällä eläkeläiselläkin, nimittäin kirjoituksesta jää kirjaimia pois.
    Lounais-suomalainen

    • tammikuu44 sanoo:

      Ei yleisössä mitään vikaa ole. Mutta yleisö pitäisi varmasti kahta kauheammin näytelmästä, joka olisi saanut kunnon ohjauksen ja vauhtia, eikä pelkää seisoskelua. Harrastelijanäytteleminen on arvokasta kulttuurityötä, juuri siksi toivoisi, että avanasemaan kuten nyt ohjaajaksi aina saataisiin todella ammatti-ihminen tai ainakin ihminen, jolla on näkemystä.

      Osuit Pekka aivan oikeaan tässä näppäimistökysymyksessä: kamalia nämä koneet, jotka jättävät kirjaimia pois tai panevat väärän kirjaimen vaikka aivan selvästi tarkoittaa oikeaa. Onneksi väärä kirjain tai kirjaimen puuttuminen ei nyt tee kesää eikä talvea. Kun meidän jutut pannaan painokuntoon, ne saavat oikolukijan korjaamaan ilkeän koneen tekemät virheet.

      Sitä paitsi Lounaissuomalainen kirjoitetaan näin yhteen, ei väliviivalla.

  10. Patu Heiskanen sanoo:

    Kiitos kritiikistäsi. Mutta jo näytelmän otsikko, Meijän Maunu, kertoo aika paljon myös katsojalle mitä odottaa. Vai olisko nimeä pitänyt muuttaa Meijän Maunu ja kerrassaan hiljaiset keskiaikaiset markkinat? Maunun teot puhuvat puolestaan. Ohjaajaa Toni Enholmia on turha nyt syyttää, jos hän katsoi parhaaksi säilyttää käsikirjoitukseen tehdyn tekstin ja näin arvostaa suurta tausta-, yms työtä, jonka Victoria Kulmala on tehnyt ajan saatossa. Toni joutui näyttelijöiden vähyyden johdosta karsimaan markkinakohtauksen lopussa mielenkiintoisen tanssikohtauksen pois, kun ei kertakaikkaan ole väkeä riittämiin. Muita lyhennyksiä kyllä tehtiin myös ja nekin inhimillisistä syistä, mitkä ei kuulu katsojille. Eihän nyt arvokasta Piispaamme voi laittaa heilumaan kuin heinämies näyttämöllä, kun tekstiä on sälytetty ylitsevuotavasti arvokkaalle päähenkilölle useisiin kohtauksiin. Muissa kohtauksissa kyllä vauhtia piisaa ja vaarallisia tilanteita. Eihän elämäkään ole aina ruusuilla tanssimista, joskus se on aika piinaavaa… ja tämä piina loppuu vasta 5.8… ja se voi joskus olla ihan paikallaan tutustua todelliseen historiaan ;)

    Summa sumarum: Joskus on aika hömppäkomedioiden rällästelyn ja riettauden tilalle astua näyttämölle jotain muutakin.

    PS. Kiitos vielä koko työporukalle hienosta yhteistyöstä ohjaajan vision takana. <3<3<3.

    • tammikuu44 sanoo:

      Kiitos kommentista. Nämä kesänäytelmät nyt ovat aina tehty liian pienellä henkilökunnalla ja nähtävästi vain omaksi iloksi. Jos itse olet tyytyväinen näytelmän antiin, niin hyvä niin. Mutta kritiikki pitäisi osata ottaa opiksi. Kaikenlainen selittely tuntuu naurettavalta. Ennen kaikkea ohjaajalla pitäsi olla näkemystä. Kuivankälppeä kävely näyttämöllä ei ole näyttelemistä. Miksi sitä keskiaikaista katolista Maunu-piispaa nyt pitäisi niin mahdottomasti kunnioittaa, että kaikki mehutkin viedään näytelmästä?

      Minäkin kiitän koko työporukkaa hyvästä yrityksestä. Monet näyttelijät ovat kehittyneet kovasti vuosien mittaan. – Hyvä ohjaaja saa teidän kanssanne ihmeitä aikaan. Hyvä käsikirjoittajahan jo teillä on.

  11. Patu Heiskanen sanoo:

    Hyvä, että tämäkin keskustelu tuli sitten käytyä. Sama se mitä puhutaan, kunhan puhutaan. Yleisöä ei koskaan pidä aliarvioida, sillä se osaa myöskin lukea rivien välistä…

    • Yleisöä tosiaankin aliarvioidaan silloin, jos sen nähtäväksi tuodaan jotain sellaista, johon ei ole paneuduttu kunnolla tai johon ennen kaikkea ohjaajalla ei ole ollut otetta tai näkemystä. Juuri harrastajanäyttelijöiden soisi saavan aina hyvää, jopa ammattimaista ohjausta. Suomalainen teatteriyleisö maaseutua myöten on nähnyt melkoisesti hyvää ja huonoakin teatteria. Kesät talvet tehdään jopa teatteriretkiä niin lähiseudun kuin suurien kaupunkien teattereihin. Yleisö osaa vertailla.

      On selvää, että harrastajateatterikin kehittyy, jos sitä osataan kehittää. – Ei yleisö mitään rivien välistä lue, yleisö ottaa ja mutusta sitä mitä tarjotaan ja yleisö on ja sen pitääkin olla hyvinkin kriittistä.

  12. marika nummela sanoo:

    Hyvä hymyilevä eläkeläinen,
    ensinnäkin kun arvostelet voisit edes kirjoittaa ohjaajan nimen oikein se on Toni ei Tomi (vaikka oli se väärin myös pääsylippu/käsiohjelmassakin, kuka lie sen oli tehnyt???) niin…… arvostelet kirjoituksessasi vain ohjaajaa ja hänen työskentelyä ja kehut taas käsikirjoitusta, sitten taas arvostelet pitkiä Maunun monologeja. Vähän ristiriitaista, vai mitä? Minusta tuntuu että olet lähtenyt yksinäsi sotajalalle ohjaajaa vastaan, olisiko sinulla ollut joku muu ehdokas vai olisitko itse jopa halunnut astua ohjaajan pallille??? Mietinpä vaan. Olen käynyt Turun ympäristökunnissa katselemassa, niin talvi kuin kesänäytelmiä, aika paljon ja voin sanoa ettei Laajoella sitä ihan parhainta osaamista ole, mitä näyttelijä työhön tulee. Se on minusta hienoa, että vuosi toisensa jälkeen jaksatte tehdä esityksiä ja on hienoa että oman kylän väki käy katsomassa esityksiä. Se tuo kylille ja ihmisille mielekästä tekemistä ja luo yhteishenkeä. En kuitenkaan voi olla ihmettelemättä, että sinä omalla blogikirjoittelullasi haluat aiheutta oman kylän väellä ja näyttelijöille mielipahaa ja yleisökatoa. Sinä ilmeisesti et myöskään ajattele niitä ihmisiä jotka uupumatta toimivat taustalla tekemässä korvaamatonta työtä.

    Vaikka sanot ettäTeatterissa hyvä ohjaaja tekee vaikka puhelinluettelosta loistavan esityksen, niin ei ohjaajakaan ihan kaikkeen pysty jos näyttelijät ovat huonoja. Siinä yhdyn sinun mielipiteesi (tai jonkun muun) että näytelmä oli pitkä vetinen, mutta se taitaa olla käsikirjoittajan vika ei ohjaajan. Tästä näytelmästä ei olisi saanut tuolla käsikirjoituksella mitään hauskaa rillumarei näytelmää ja hyvä ettei sellaista oltu lähdetty tekemäänkää koska aihe ei siihen antanut edes edellytyksiä.

    Olisi myös mielenkiintoista tietää millä tieto-taito pohjalla annat noin syvällisiä arvointeja ohjaamisesta? Oletko koskaan itse ohjannut? tai näytellyt? Vanha sanontahan sanoo että kriitikot ovat epäonnistuneita ohjaajia tai näyttelijöitä.

    Hyvää kesän jatkoa sinulle ja toivottavasti pääset yli mielipahastasi. Toivottavasti Laajoen teatteriväki jaksaa ensivuonnakin puskea läpi näytelmän.

    Yksi pitkän linjan teatterilainen

    • tammikuu44 sanoo:

      En moittinut näyttelijöitä, päinvastoin kehuin. Jos et ymmärtänyt sitä, niin luepa uudestaan arvioni! Ohjaajaa sen sijaan moitin, koska ohjaus oli olematon. Käsikirjoitus oli pilattu kumman puumaiseksi, jota se alkuaan ei ollenkaan ollut (sovitus eli se karsinta oli myös ohjaajan tekemä).

      Teatteri on aina tehty katsojia varten, ja esitystä tuleekin arvostella. Jos puutteita löytyy, ne on voitava sanoa. Arvostelussani oli kyllä perusteluja kritiikille, mikäli ymmärsit. Harrastajien töitä tietekin pitää arvioida siltä pohjalta, että he eivät ole ammattilaisia vaan kehittyvät kesä kesältä – mikäli mukana on taitava ohjaaja! Tämänkertainen ohjaaja on saanut koulutusta työhönsä ja hän on toiminut ohjaajana ainakin muutaman vuoden ympäristökuntienkin harrastajateattereissä. Ammattilaisena hän sai nyt perusteltua kritiikkiä, ei vain hymistelyä.

      Mitä tulee kokemukseeni kriitikkona, niin olen elämäni aika toiminut kymmenisen vuotta ammatikseni kulttuuritoimittajana ja kriittisellä silmällä ja korvalla arvioinut myös kesäteattereita paljon laajemalla alueella kuin pelkkä Laajoki. Lisäksi olen Turun yliopistossa suorittanut luovan kirjoittamisen aineopinnoissa näyttämötaiteen perusopinnot sekä elokuvakäsikirjoittamisen opinnot. Harrastajia olen ohjannut.

      Et selvästikään ole pystynyt oikein sisäistämään harrasteilijoiden teatterin tekoa, jonka pitäisi olla hauskaa harrastelua (tämän useimmat näyttelijät olivat ymmärtäneet). Arvostelijan työ harrastajista kirjoittaessa on jopa vaikeampaa kuin kirjoittaminen ammattiteatterista, sillä innokkaita harrastajia on aina kannustettava. Siksi lähinnä mieluiten kertookin näyttelijöiden onnistumisista. Mutta jos mukana on ammattilainen, häntä on kohdeltavakin ammattilaisena ja uskallettava osoittaa katsojan kokemat puuteet. Ammattilainen tuskin kokee saamansa kritiikin niin voimkkaasti, että alkaa vollottaa ja voivotella. Ammattilainen ottaa saamastaan kritiikistä aina jotain onkeensa.

      Koita kestää! Minä olen aina ollut iloinen Laajoen kesäteatterissa käytyäni – joskus on kuitenki kerrottava myös puutteista.

  13. Karjalaispoika sanoo:

    Rakentava kritiikki on aina paikallaan,me suomalaiset olemme niin herkkähipiäisiä (varsinkin herrat) että vain kehuja pitäis kaikesta saada.Se ajattelutapa meillä on kuin Pohjanmaalla ”hyvää piti tekemähän mutta priimaa pakkaa tulemahan” ja arvostella ei saa. Oiskohan huonoa itsetuntoa??????

    • Sen huonon itsetunnon lisäksi saattaa vaikuttaa myös se, että suomalaiset ovat tottuneet katsomaan vain omaan napaansa ja vierastamaan kaikkea muuta kuin oman kylän väkeä. Karjalaisevakkojen kohdalla tämä nähtiin : katsottiin evakkoja nenänvartta pitkin ja nyt maahanmuuttajia katsotaan samalla tavalla, Eu nähdään pelkästään peikkona ja kuntaliitokset saavat kyytiä. Me ei osata olla yhdessä suomalaisia saati sitten eu-kansalaisia tai maailmankansalaisia. Joka kylässä jaksetaan kehua oman kylän poikia ja tyttöjä ja odotetaan kaikkilta vain kehuja. Usein kuitenkin uudet luudat lakaisevat parhaiten.

  14. Karjalaispoika sanoo:

    Oikeassa olet.Jorma Ojaharju sanoi aikoinaan,että Vaasalaiset luulevat Vaasan olevan maailman-napa,ja että koko muu maailma seuraa jännittyneenä mitä Vaasassa tapahtuu.Kumma että maahanmuuttajia ei sulateta suomessa,vaikka satojatuhansia suomalaisia on joutunut työn perään muuttamaan aikoinaan täältä.

    • Olen monesti ajatellut, että se paljon ylistetty kotiseuturakkaus on paljolti juuri tuollaista nurkkakuntaisuutta. Nuorissa ihmisissä on sentään vallan toisenlaisia suomalaisia. Kielitaitoisina ovat valmiit ja innokkaat kiertämään maailmaa ja vaikka asettumaan asumaan muuallekin kuin syntymäseudulleen.

  15. Pekka Koskinen sanoo:

    Näytelmä on näytelty ja pulinat pois. Jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä ja niitäkin on kunnioitettava, ei painaa maahan. Yli kolmenkymmenen vuoden kokemuksella ja eri ohjaajien alaisuudessa harrastellut ja ottanut onkeeni myös arvostelua, Tämän kohdalla se tuntu kuitenkin lohtuuttomalta. Onko Maria NUmmelan väitteissä kuitenkin perää eli ohjaajan valinnastako tässä oli kysymys?

    • Nyt on tosiaan aika Laajoen teatterintekijöiden miettiä, missä oiken vika oli. Vaikka eihän tässä nyt maailma ole kaatunut, Itse asissa minä tässä olen koko ajan esittänyt sitä, että ohjaajalla on aina näissä näytelmissä kova urakka ja vastuukin. Joskus onnistuu, joskus ei. Näin käy aina, kun tehdään teatteria. Kunnianhimo pitää säilyttää ja yrittää ensi vuonna uudestaan.

      Erilaisia mielipiteitä toki täytyy esittää. Mutta nekään eivät saisi olla pelkkiä mielipiteitä vaan niiden täytyis olla perusteltuja huomioita.Mikä tässä nyt on muka mennyt kohtuuttomaksi? Ilmiselvät puutteethan on tuotava aina esille. Näyttelijöitä ei ole kohtuuttomasti – eli ei yhtään – moitittu. Käkirjoitus oli vain pilattu ja tehty näytelmästä pitkäveteistä jorinaa. Ilo puuttui.

  16. KIITOKSET
    kaikillle kommentoijille. Olennainen lienee jo tullut sanottua eli on esitetty mielipiteitä puolesta ja vastaan. Olen jättänyt julkaisematta ainoastaan yhden kommentin, jossa aukottomasti umpityhmä mies yrittää olla intelligentti ja ironinen. Sellainen yritys ilmiselvästi olemattomilla resursseilla onnistuu harvoin ja perustelematon totinen torvensoitto kääntyy aina kirjoittajaansa vastaan. Eikä heikosta ymmärryksestä voi ruveta ketään moittimaankaan ja minun tuli miestä sääli. Perustellusta kritiikistä ei kukaan sen sijaan voi pahoittaa mieltään.
    HYVÄÄ JATKOA LAAJOKELAISILLE!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s