Koronkiskuri kenkäkaupassa (Pakinaperjantai 30.11. 2012)

manaus 001

Pientä valoa pimeyteen!

*

Joulu oli tulossa ja hyvä mieli. Äiti laittoi kystä kyllä. Joulun perimmäinen sanoma levisi kuin Jokisen eväät eikä siitä enää kukaan saanut mitään tolkkua. Kaikesta hulinasta huolimatta seimessä härkien kaukalon nukkui koiranunta Ville, joka odotti itämaan tietäjiä sekä kultaa, pyhää savua ja Mirjamia. Villen persuuksia pakotti: hän oli saanut joulun kunniaksi  kenkää. Mutta Ville-piru oli  uskossa ja toivossa odotellessaan Mirjamia.

K-kaupassa ihmiset jatkoivat läskikinkkujen sekä  Saarioisten käsintehtyjen porkkana- ja lanttulaatikoiden ahtamista ostoskärryihinsä, iloistakin iloisemmat joululaulut kajahtelivat ympäri kauppaa. Kauppias  kuunteli  kassakoneiden kilahtelua. Hyvä tahto levisi hänen rinnassaan ja nousi päähän asti.
“Voi jos meillä ois joulu ainainen”,  kauppias muisteli joululaulun sanoja, “kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa.”

Tien tukkeena olleista tonttulaumoista huolimatta Mirjami ajoi tuhatta ja sataa isänsä Bemarilla kohti  onnensa kukkuloita. Hänen hellän kätensä kosketusta odotti housut kintuissa Ville takalistossa punoittava kengän kuva. Ripsiväri levisi Mirjamin poskille ilon kyyneleiden myötä..
“Oi Ville”, Mirjami huokaili, “kaikki muuttuu vielä hyväksi, onni odottaa  meitä.” Nokian Lumia  oli taas kerran lunastanut lupauksensa ja  nippanappa yhdistänyt kaksi rakastavaa sielua keskellä tyhjänpäiväistä jouluhulinaa. Tontut lentelivät kaaressa tien sivuun ja  puitten oksille Mirjamin painaessa kaasua.

Seimen ääressä Mirjami aukaisi ensiapulaukkunsa ja voiteli Villen punoittavat pakarat hyvänhajuisella käsivoiteella.  Tallin ikkunasta he näkivät kirkkaana loistavan joulutähden.
“Vedä verhot eteen ja tule tähän viereen pötköllesi”, houkutteli Ville. Mirjamia ei tarvinnut kahdesti käskeä.
“Voi jos meillä ois joulu ainainen”, hyräilivät sitten muutaman hetken kuluttua punaposkisina yhdessä.
“Tässä kenkäkaupassa voitin minä” kuiskaili Ville.
“Hih, olet oikea koronkiskuri”, riemuitsi Mirjami. Eikä Villeä tarvinnut kahdesti käskeä.

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, EU, ihmiset, muoti, mynämäki, sano suoraan, yhteiskunta Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

17 vastausta artikkeliin: Koronkiskuri kenkäkaupassa (Pakinaperjantai 30.11. 2012)

  1. Aili Nupponen sanoo:

    Kyllä siellä kaupassa oli tungosta, kun venäläiset ja muutama suomalainenkin tekivät jouluisia ostoksiaan.;DDD Myös kauppiaspariskunta hymyili tomerana ja yrittivät auttaa poloisia asiakkaitaan, he tarjosivat kahviakin vehnäleivällä säestettynä:))) Ja joulupukki puhui ihan selvää venäjää..;))) Pakkastyttö juoksi ulkona tuhatta ja sataa, kun meinasi jäätyä kadulle juostessaan!O_O

    Sellaista oli meillä Tohmiksella;)))

  2. aimarii sanoo:

    Nasevan maukas pakina. Niin moni on saanut kenkää oikeasti syksyn mittaan, että isot osingot voi maksaa.

    • Tosi härskiä tämä nykymeno. Oikein itkettää jos ei naurattaisi. Se yksi Peräreikäkin pyyteli muka anteeksi, kun ahneuksissaan kaivostoiminnallaan pilasi vedet ja kalat, ihmisten elinkeinot ja asuinsijat.

      • Karjalaispoika sanoo:

        No kunhan Keskustapuolue on taas joskus hallituksessa niin kyllä Perä saa synnit anteeksi ja valtiolta tukea uusien kaivostoimintojen aloittamiseen.Mitäs luonnon puhtaudella on väliä kun saadan muutamia työpaikkoja vähäksi aikaa.

      • Sitä työpaikkojen luomista pidetään syöttinä luotaessa mitä likaisimmpia yritykseiä!”

  3. Karjalaispoika sanoo:

    Hyvä oli pakina,kyllä venäläisille kahvia pitää tarjota niin paljon he auttavat suomen kauppiaita ja lomahotellien omistajia.Eivätkä tingi hinnoista eräs vänäjänkielen taitoinenoli hotellin saunassa kuullut kun venäläiset keskustelivat että on hyvä kun on kallis hotelli ei ole niin paljon ”tshunia” siis suomalaisia täällä.No palvelemaan me kelpaamme.

    • Köyhän pitää olla nöyrä – näin ovat suomalaiset vuosisatoja sanoneet. Tarjotaan vaan kahvia venäläisille ja saadaan edes muutama lantti. Nämä EU-miehet ovat ajaneet asiat jo siihen pisteeseen, että ollaan käsi suorana pelkästään antamassa, kuten nyt tuolle Kreikallekin. Onkon historian aikana joskus tapahtunut, että kreikkalainen maksaa velkansa? Ei siellä rikkaat ole koskaan verojakaan maksaneet kuten vaikka nämä laivanvarustajat, mutta kansa on ollut köyhää aina. Toinen ahneuden esikuva ja pimeyden pesä on sikäläinen ortodoksinen kirkko.

  4. Turkulaine sanoo:

    Kreikassa köyhät ovat todella köyhiä ja rikkaat todella rikkIaita. Ortodoksikirkko on hyvin rikas, se on Kreikan suurin maanomistaja ja papiston palkan maksaa valtio. Pappien ja piispojen lukumäärä on muuten hyvin suuri. Vaikka papit saavat palkkansa valtiolta, vaativat he siitä huolimatta palkkion jokaisesta toimituksesta. Isoista häistä joka 2000 euron palkkion. Entä miten tämä rikas organisaatiuo auttaa maan köyhiä. Vastaus on, ei eurollakaan!!! Kirkolla ei ole mitään diakoniatoimintaa. Köyhät saavat hakea ruokansa jäteastioista ja kaduilta, kuten olemme televisiosta nähneet. Ja kansa, se nöyrä kansa etenkin maaseudulla tyytyy tähän kaikkeen. Papithan ovat jumalan edustajia maan päällä., se jumala ei tosin asu taivaassa, vaan tukevasti maan päällä ja sen nimi on raha. yai onko sekin kolmiyhteinen eli raha, valta ja itsekkyys.

    • Raha, valta ja itsekkyys – siinäpä tosiaan nykyihmisen jumala! Suomessa meidän kyllä pitäisi pitää ehdottomasti kiinni näistä hyvinvointivaltion rippeistä. Ensimmäinen raja olisi saatu rakennettua ahneudelle ja rahankahmimiselle, jos olisi saatu säädettyä se rahoitumarkkinavero, jossa näista arvopapereilla pelaamisista, ostamisista ja myymisistä olisi määrätty maksettavaksi veroa. Kyse on isoista summista.

      Mitä sitten tapahtuu, kun rutiköyhiä, joilla ei ole asuntoa ei ruokaa, on esimerkiksi puolet suomalaisista? Annetaanko köyien kuolla köyhyyteensä? Mitähän köyhät mahtavat tehdä siinä tilanteessa?

  5. Karjalaispoika sanoo:

    Kaikkihan tietää miten papit toimivat 1918 suomessa ja jatkosodan aikana Itä Karjalassa.Kyllä Suomen hyvinvointi valtio puretaan.Eihän nytkään sosiaaliavulla elävät saa lapsilisää se summa vähennetään sosiaaliavusta.Sellainen LISÄ se on köyhille.Onneksi rikkaat suurituloiset saa pitää lapsilisänsä.Sanotaanhan Raamatussa ”että kellä vähän on siltä otetaan sekin pois ja annetaan sille jolla paljon on”.. vai oliko se niin?????????

  6. Tuota muuten en ole koskaan ymmärtänyt, että ensin köyhälle annetaan ja sitten oteaan pois. Valtio on siis ”ottaja–antaja–kananpaskan kantaja.
    Raamatusta tuli mieleen, että jospa tämä suomalaisten köyhyys ja nöyryys johtuukin perimmiltään tästä luterilaisesta ankaruudesta ja tavasta opettaa juuri näin, että köyhän tulee olla nöyrä, että näin on säädetty, taivaassa sitten ilo alkaa.

  7. Deme sanoo:

    Vietävän hieno pakina, oikeaa sanojen sinfoniaa (anteeksi laimea fraasi). Eikä vahva sanoma ollenkaan pahenna sitä.

  8. Deme sanoo:

    Vietävän hieno pakina, oikeaa sanojen sinfoniaa (anteeksi laimea fraasi). Eikä vahva sanoma ollenkaan pahenna sitä.

    [Muistin juuri että blogisi välillä blokkaa pois kommenttini yhden sähköpostiosoitteen kanssa, siis laitan saman vielä toisella emaililla.]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s