Uskonnollista vihapuhetta ja viatonta lahjuksenottoa

lunta,ihana talvpäivä 003Voi kun kirkko edes joskus avaisi ikkunat ulos maailmaan ja näkisi puhtaan sinitaivaan!

*

Kummatkohan  yksisilmäisessä pölhöydessä vetävät pisimmän korren: kirkolliset hurmahenkiset vai poliittiset viattomin silmin kähmijät? Johdossa on tällä hetkellä selvästi uskonnosta hurahtaneet. Ansio tästä lankeaa piruista ja demoneista elantonsa ammentavalle Pirkko Jalovaaralle. Politiikassa korruption sokaisemat ovat kuitenkin selvästi nousussa  Ilkka Kanervan lahjuksenotto-oikeudenkäynnin jatko-osan ansiosta.

Toimittaja Johanna Korhonen käy uljasta taistelua hurmahenkisiä vastaan. Hän jätti maanantaina Vantaan poliisille tutkintapyynnön  uskonnollisesta vihapuheesta. Kysymyksessä on Seurakuntalainen.fi -sivustolla käyty keskustelu, jota Korhonen pitää rikollisen loukkaavana. Sivustolla mm. paheksuttiin  tilan antamista Korhosen  “henkilökohtaisen lesbous-ongelman ratkaisulle”.
– Uskonnolliselle vihapuheelle on tyypillistä syntisyyteni paheksuminen, parannuksen teon vaatiminen ja eräänlainen uhkailu tyyliin “teidän tulevaisuutenne ei ole helppo Jumalan tuomiolla”, sanoo Korhonen.

Esimerkki  yksinkertaisuuden ylistyksestä  ja  kirkon sysipimeästä vanhoillisuudesta  löytyy tämän päivän TS:n  Mielipidesivulla. Siellä eläkkeellä oleva pappismies Terho Hämeenkorpi puoltaa henkeen ja vereen Pirkko Jalovaaran toimia. Oman osansa saa media, joka on puuttunut Pirkko Jalovaaran henkien kanssa pelaamiseen. Pöllytystä saa Turun Sanomien 4.3. pääkirjoituskin, jossa pidetään Pirkko Jalovaaran toimintaa vähintäänkin arveluttavana. Kirkonmies vetää oikein tosissaan herneen nenäänsä ja hihastaan valttikortin: Raamattu, tuttu lyömäase!

Hämeenkorpi  mekkaloi siitä, että  Jalovaaran  “maine on  mustattu, kunnia viety ja taloudellinen pohja murtunut”.  Piruihin ja muihin demoneihin epäuskoisesti suhtautuva nykyajan ihminen sen sijaan   ihmettelee,  onko kirkko muuttunut kauppahalliksi, jossa kuka tahansa saa myydä mitä tahansa tingeltangelia, saa manata ja löydä Raamatulla päähän ja persuuksille vihtahousua niin että järki lähtee. Mutta rahaa tulee.

Lehdistö on kyllä nyt tehnyt sen tehtävän, mikä sille kuuluukin:  se kertoo mitä maailmassa tapahtuu, kertoo rikoksista ja  vääryyksistä, vaikka niitä tekisivät uskonnolliset piirikin.

*

Kakkosena oleva korruptoitunut poliittinen toiminta saa taas uutta potkua, kun Ilkka Kanerva  ei sulata käräjäoikeuden tuomiota lahjuksen ottamisesta. Kirkkain silmin  koko ikänsä kansanedustajan kypsynyt poliittinen broileri  sanoo:
– Ei pidä hyväksyä sellaista päätöstä, joka oman kokemuksen, oman elämänpiirin ja oman tiedon valossa on ehdottomasti väärin. (TS 5.3.)

Tuossahan se suomalaisen  korruption ydin tuli:  pieni piiri ei edes huomaa tekevänsä väärin, sillä näillä itse keksityillä askelilla  sitä on pieni piiri tanssinut ennenkin.

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, kirkko, mynämäki, politiikka, sano suoraan, yhteiskunta Avainsana(t): , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

9 vastausta artikkeliin: Uskonnollista vihapuhetta ja viatonta lahjuksenottoa

  1. Turkulaine sanoo:

    Luin minäkin tuon Terho Hämeenkorven kirjoituksen tämän päiväisessä Turun Sanomissa. Kiinnitin huomiota siihen, että Hämeenkorvan mukaan median kritiikki on purentanut Jalovaaran taloudellisen pohjan. Tuottavatko nämä manauskokoukset siis jotakin taloudellista hyötyä? Onko tässäkin kaiken takana se pääsaatana eli Raha? Hämeenkorpi antoi myös ymmärtää, että hän on ollut joskus Jaolovaaran työtoveri.
    Viime sunnuntain evankeliumteksti oli Luukkaan evankeliumista ja siinä kerrottiin miten Jeesus ajoi riivaajan pois miehestä, joka oli mykkä ja sen jälkeen mies alkoi puhumaan. Eikö kirkolla ole todellakaan tärkeämpiä asioita, tämän päivän ongelmia ja vaikeuksia käsitteleviä asioita.

  2. Tässä nyt voisi sitten käyttää vanhaa sananlaskua, että ” ei koppi korpin silmää noki”. Rahastahan siinä on kyse, Jalovaara on pärjännyt mukavasti liiketoimillaan. Hämeenkorpi pitäköön suunsa supussa: media on kaikin tavoin tehnyt työnsä hyvin, kun on puuttunut moiseen jumalattomaan menoon. Ilmeisesti Turun sanomat pitää Hämeenkorven motkotusta lapsellisena leperryksenä, jolle nauraa ne naurismäen aidatkin, koska suostuu julkaisemaan moisen sepustuksen.
    Mutta Johanna Korhoselle toivoo voimia jatkaa sitä uskonnollisen vihapuheen selvittelyä.Toivoisi poliisin ryhtyvän tositoimiin.

  3. Hirlii sanoo:

    Näitä lahkolaisliikkeitä ja sananjulistajiahan on ja tulee olemaan – enkä nyt pidä Jalovaaran demonienkarkoitus rituaaleja ihan terveinä, mutta kyllä hänellä tietysti oikeus omaan demoniuskoonsa on, eikä toisilta saa viedä heidän uskoaan väkivalloin. Toinen asia sitten on miten ja millätavalla saa tai eisaa tai ei vaan kannata avata suutaan. Ja minkälaista toimintaa kirkko harjoittaa. Uskonnoilla tai ideologioilla vihaan kiihottaminen ei ole tervettä. Eikä oikein.

    Aika monia asioita voi myös ohittaa tai antaa mennä ohi korvien. Jalovaaran tilaisuuksiin ei ole pakko mennä, mutta aika monet niihinkin tilaisuuksiin on halunnut mennä.

    Korhonen vetoaa siihen, että häntä ja hänen henkilökohtaista elämäänsä on loukattu (joka on ihan totta). Koska hän on julkisuuden henkilö hänen hekilökohtainen elämänsä nauttii suurempaa suojaa, mutta samalla hän liikkuu nyt sillä sananvapauden alueella josta seurauksena voi jopa olla ettei esimerkiksi ketään poliitikkoa saisi kansalaiset enää julkisesti arvostella tai heidän toimiaan kritisoida. Julkisuudella ja julkimona ololla kun on omat varjopuolensa. Ja kansalaisilla pitäisi olla oikeus arvostella ylintä poliittista johtoa.

    Euroopan neuvoston ihmisoikeuskomissaari Nils Muiznieks (joka laati raportin viime vuonna) oli erittäin huolissaan rasistisesta vihapuheesta, jota myös poliitikot Suomessa harrastavat. Muiznieksin mukaan Suomessa aloitettu syrjinnän vastainen työ on ulotettava kaikkiin syrjinnän ja rasistisen puheen uhreihin. Suomi kun ei ole mikään erityinen mallimaa ihmisoikeusasioissa. Ihan arkinen esimerkki: asuinalueella ryhdytään keräämään vetoomusta jolla halutaan vain vastustaa kehitysvammaisten asuntolaa, ennakkoluulojen vuoksi. Se on eräs esimerkki ihmisryhmään kohdistuvasta syrjintäpuheesta ja toiminnasta.

    • Täysin olen samaa mieltä. Tuota kuitenkin hiukan kritisoin, että tällä demoninaiella on oikeus omaan uskoonsa. siis kyllä ja ei: pitäköön mölyt mahassaan ja olkoon kuinka hullu tahnsa, mutta tuommoisen ihmisille vaaraksi olevan opin levittäminen olisi kyllä ehdottomasti kiellettävä. No, tästä tietysti mekkala syntyisi, mutta johonkin on pistettävä raja. Tappamisessakin on se raja, että ei voi vain vähän tappaa, se on kokonaan kiellettyä.Lapsen kasvatuksessakin on jotkut rajat: hakkaaminen ja tukistaminen on kiellettyä ja silti voidaan puhua vapaasta kasvatuksesta. Holtittomuudella ja vapaudella on kyllä selvä raja.

  4. Ja me elämme vuotta 2013! Minkähän takia kaikki pimeät opit säilyy satoja, jopa tuhansia vuosia? Ei ihme, että ihminen sotii ja ryöstää, sortaa ja kokoaa rikkauksia, rakastaa vain itseään.

  5. Terhomatti Hämeenkorpi sanoo:

    Hei, ”hymyilevä” eläkeläinen ! Jos olet nimimerkkisi mittainen, niin miksi kommenttisi ovat sappea täynnä ? Ystävällisesti Terhomatti Hämeenkorpi Turusta

    • Koitapa miettiä ihan itse! Niin paljon on maailmassa aatteita ja uskontoja, joissa lipeväkieliset puhuvat kuten puhuu susi lammasten vaatteissa. Kun katsoo maailmanmenoa nykyisellään, siinä kyllä hymy hyytyy, että siinä suhteessa olet kyllä oikeassa: itkeä tässä pitäisi! Vaan kyllä hymyilevältä eläkeläiseltä alkaa sappi kiehua, kun lukee esim. monien luterilaisten pappien sydämettömästä suhtautumisesta homojen ihmisoikeuksiia, puhumattakaan katolisen kirkon pappien pedofiliasta ym sikamaisuuksista, ja mitäpä tapahtui muutama viikko sitten Pariisissa… mitä mahtaa tapahtua vielä Suomessakin… Huh-huh! Silti: Hymy pintaan vaikka syän märkänis!

  6. Sitäpaitsi joskus ”ruma sana on sanottava niin kuin se on”: viittaan tässä tuohon saarnaajarouva Jalovaaran hengellisten kykyja arvosteluuni. Sananvapaus tietysti hänelläkin on, mutta surettaa ja ihmetyttää, että kirkko voi antaa tilat ”sairaiden parantamiseen”. Meillä on menossa sote-uudistus, joka takaa jokaiselle kansalaiselle ihan oikeiden lääkäreiden ja muiden lääketieteen ammatti-ihmisten palvelut.

Jätä kommentti Hymyilevä eläkeläinen Peruuta vastaus