Onhan piispassa munaa!

irja askola 002

Kristinuskosta ei juurikaan olisi haittaa, jos uskon sisaret ja veljet panostaisivat uskossaan enemmän rakkauteen kuin tuomitsemiseen. Malliesimerkki  uskomattomasta tuomionpasuunahengestä on tämä  piispa Irja Askolan röykkyytys, uhkailu ja tuomitseminen. Tätä sairasta tuomitsemista on  tehnyt raamattunsa riekaleiksi lukenut jeesustelijoiden sinnikäs joukkio helvetin lieskat silmissä loimuten: Irja Askola, sinä joudut helvettiin, kun siunaat homoparin lähetystyöhön!

Omasta taivaspaikastaan varma ja siitä itse päättänyt jatkaa näin: Kas, eikö naispappeudessa  jo olisi kylliksi, mutta nyt pitää siis mennä oikein siunaamaan homopari ja vieläpä  lähetystyöhön!  Ennen vain piispan puoliso oli píispaska, nykyään itse piispa…

Piispa Irja Askola on  saanut runsaasti sähköpostia, josta kaikkea  ei uskoisi  kristityn, siis uskovaisen,  ihmisen kirjoittamaksi.  Voisi puhua jopa vihapuheesta, sellaisesta, johon vain  umpikristitty pystyy. Irja Askola ottaa kuitenkin asian rauhallisesti mutta vakavasti. Kirkkoon ja kristittyihin kuulumatonkin ihailee Irja Askolan selvää kantaa: hän ei hyväksy sitä, että ihmiset tuomitsevat toisiaan. Kuka tahansa ihmettelee, miksi osa kristityistä vihaa ja tuomitsee surutta lähimmäisensä.

“ Meillä on lupa ajatella asioista eri tavalla, mutta minkään ihmisen tai ihmisryhmän tuomitseminen ei kuulu kristityn nettietikettiin tai kristityn käytökseen muutenkaan” , sanoo Irja Askola  tv-haastattelussa.

Askola pitää varsin luonnollisena  sitä, että rekisteröidyssä parisuhteessa elävä voi toimia evankelisluterilaisen kirkon edustajana lähetystyössä; nämä nyt esillä olleet rekisteröidyssä parisuhteessa elävät siunataan lähetystyöhön syyskuun alussa.

Kukan ei estä  paheksujiakaan olemasta niistä Jeesuksen opetuksista ihan mitä mieltä tahansa, mutta kyllä voimassa olevan lainsäädännön määräykset tulee kaikkien nykyaikana ottaa huomioon. Paheksujienkin on siis mukisematta hyväksyttävä nämä rekisteröidyt parisuhteet siinä missä perinteiset avioliitotkin – ainakin pidettävä mölyt mahassaan.

Advertisements

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, ihmissuhteet, kirkko, luterilainen kirkko, mynämäki, sano suoraan, yhteiskunta Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

14 vastausta artikkeliin: Onhan piispassa munaa!

  1. Sami Liuhto sanoo:

    Lähetettiinkin jo rakkauspostikortti Askolalle. Muttei minun pidä jeesustella jeesustelijoita, kun on hirsi silmässäni. Yritän ymmärtää ettei jatkuva vihani ole kristinuskoa.

  2. Paulina sanoo:

    Onhan Irja Askola ihan symppiksen oloinen ihminen, ei siinä mitään.. Mutta hieman arveluttaa, kun on homopari lähetystyöhön vihitty, että millainen vaikutus sillä on luterilaisen kirkon sisällä? Asia ei tietysti siinä mielessä minulle kuulu, kun en ole luterilainen, mutta mietin mahtaako se karkoittaa vanhoillisimpien herätysliikkeiden (jotka siis toimivat kirkon sisällä, ja joiden parista tulee paljon kirkon aktiiveja) jäseniä kirkosta? Voi uhata hajaannus, jos tulee paljon tällaisia mielipiteitä jakavia päätöksiä. Nyt jo on paljon ristiriitoja esimerkiksi lestadiolaisten ja ”perusluterilaisten” välillä.

    • Luultavasti siinä käy juuri noin kuin kerroit. Mutta kaiken järjen nimissä edes jonkun siellä kristillisissä piireissä pitäisi edustaa järjellisyyttä. Jos meillä on ns. valtion kirkko, sen pitäisi toimia valtion säätämien lakien mukaan eli hyväksyä nämä homoliitot. Kannatan lämpimästi valtion ja kirkon eroa. Silloin kirkkoon kuuluvat saisivat pitää kirkkoaan niin ahdasmielisenä kuin haluavat. Nyt valtion kirkkona sen pitäisi olla edes hiukan kiinni nykyajassa ja noudattaa säädettyjä lakeja.

      Kuinka nämä kristityt oikein jaksavat riidellä niin paljon ja kaikki ovat olevinaan oikeassa! Mielestäni kaiken perustana on se, että annetaan ihmisten ajatella justiinsa niin kuin haluvat ja olla mitä mieltä haluavat pakottamatta ketään elämään joidenkin ikivanhojen lähi-idän paimentolaiskansojen parissa syntyneiden uskomusten mukaan.

      Kiitos Pauliina kommentista!

  3. Aili Nupponen sanoo:

    Kyllä minä hyväksyn täysin Irja Askolan puheet ja teot. Tasa-arvossa tulee hyväksyä myös homo- ja lesbosuhteet, luterilaisilla vanhoillisin porukka on sitä mieltä, ettei heitä saa hyväksyä.

    Mutta miten lienee asianlaita niissä maissa, joihin tuo homopari on menossa lähetystyöhön? Monissa maissa homosuhteet ovat tuomittavia, ja homoparille voi koitua kova kohtalo.

    Kristittyjen pahin vika on se, että he asettavat ihmiset arvojärjestyksiin, ensin tietenki he itse ns. oikeaoppiset, joille taivaspaikka on ’varma’.

    • Toisaalta taas homopari saattaa saada olla ihan rauhassa, ketään ei kiinnosta Kambodzhassa millaisessa suhteessa miehet elävät. Meillä pidetään kamalaa meteliä, koska homous on vasta nyt otettu kunnolla esille. Homous ei ole sairaus ja homoseksuaaleja on aina ollut ja tulee olemaan.
      Vainoa nämä vähemmistöön kuuluvat saavat kokea niitten taholta, joiden luulisi olevan heitä puolustamssa. Kaikki eivät siis todella olekaan samanarvosia ihmisiaä näiden yltiökristittyjen mielestä!

  4. Hirlii sanoo:

    Irja Askola on ensimmäisiä luterilaisen kirkon johtohenkilöitä joka on saanut minut ajattelemaan, että voisin liittyä takaisin luterilaisen kirkon maksavaksi jäseneksi.

    Ajattelen (nyt) niin, että suomalainen on tämän (luterilais-)kristillisen etiikan ja kultuurin läpäisemä, vaikka sanoisi olevansa ateisti tai julistaisi mitä tahansa. Ääriuskonnollisuus, fundamentalismi, on minusta vastenmielistä, olipa sitten kyse ateisti-fundamentalismista tai ääri-mistätahansa-uskonnollisuudesta.

    Jos on vähänkään kulkenut maailmalla suomalaisena, on toisessa kulttuurissa (vähän riippuen maasta) ja siellä liikkuessa tai eläessä suomalainen on useimmiten kristitty vaikkei olisi ikipäivänä kuulunut mihinkään kirkkokuntaan.

    Suomi, valtiona, poikkeaa kaikista muista pohjoismaista. Tämä meidän ”valtionkirkkosysteemi” on monimutkaisempi yhtälö (tai seuraus) meillä kuin esim. Ruotsissa. Valtakirkkokuntia (nyt: ortodoksit ja luterilaiset, joskus on ollut myös katolilaiset) kuunnellaan mm hallitusohjelmaa tehtäessä ja muutenkin erilaisissa yhteiskunnallisissa kysymyksissä ja päätöksenteossa.

    Suomi on erikoinen maa historiansa takia: täällä on ollut ja on erilaisia uskontokuntia ja erilaisia uskonlahkoja. Esimerkiksi nyt körttiläisyys, joka perustui aikoinaan siihen, että jokainen joka halusi, sai puhua ääneen ajatuksensa ja ettei toisen ihmisen jumala-suhteeseen saa kukaan kajota (hengellisen väkivallan kielto).Tunnen mm vakaumuksellisia lestadiolaisia ja myös muslimeja, ei näistä ihmisistä kukaan ole erityisen painostava tai väkivaltainen – heille erilaisia – toisia ihmisiä kohtaan.

    Moninaisuuden kieltävät ja torjuvat ajatukset syntyvät ihan muista lähteistä kuin uskonnoista sinänsä. Vakaumuksellinen ateisi voi vihata ja vainota yhtälailla kuin ääriuskonnollinen ihminen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Fundamentalisti voi olla ihan minkä tahansa ideologian tai uskonnon (uskon) edustaja.Tiedeuskontokin voi saada fundamentalismin piirteitä.

    Olennainen: Irja Askola on loistotyyppi !

    • Hienosti ajateltu ja perusteltu! Tottakain uskonnotonkin ihminen voi inhota ja vihata seksuaalisia vähemmistöjä ja se on yhtä älytöntä kuin uskonnon siivellä vihaminenkin. On hyvä, että meillä on uskonnonvapaus/uskomatta olemisen vapaus, mutta miksi esimerkiksi valtion pitää tukea noita erilaisia lahkoja ja seuroja, sillä kyllä totta toisesti niiden ajattelussa on paljon nykyajassa elävälle ihmiselle peräti vierasta. Erilaisten uskontokuntien ja lahkojen parissa muhii sadismia ja tuttuja ovat nämä pedofiliitapauksetkin, perheväkivallassa käytetään lyömäaseena Raamattua, vieraimmissa uskonnoissa on tapana jopa silpoa ihmistä näissä ympärileikkauksissa, mielentervysongelmat eivät saa asiallista hoitoa vaan uskonnollista puoskarointia.

      Mitä erityisen arvokasta esimerkiksi luterilaine kirkko on tälle kansalle antanut? Herran – niin maallisen kuin taivaallisen – pelkoa, jalkapuuta ja oman ajattelun välttämistä!

      Mutta kuten kirjoitit, olennaista: Irja Askola on loistotyyppi!

  5. Uskova sanoo:

    Homous on raamatun mukaan synti. Irja Askola on piispa ja hänen pitäisi pysyä raamatun opetuksessa ja totuudessa. Jumala on rakkaus mutta hän on se joka määrittelee mikä on syntiä ja mikä ei. Jos hänen sanaansa opetetaan väärin tietoisesti hän ei jätä rankaisematta. Jos taas ihminen joka lukee raamattua ja tulee synnintuntoon, hän saa voiman elää jumalan tahtomalla tavalla kun ottaa vastaan Jeesuksen henkilökohtaisesti tunnustamalla olevansa syntinen ja pyytämällä synnit anteeksi ja pyytämällä Jeesusta elämäänsä. Tämä on kristinuskon perussanoma eli sovitus Jumalan kanssa. En halua mitenkään osoitella homoja joiksikin erikoissyntisiksi koska jos itse elän sinkkuna heterona ja vaihdan partneriani miten sattuu on ihan sama tilanne: Ellen tee parannusta ja pyydä syntejäåni anteeksi ja hylkään Jeesuksen olen matkalla kadotukseen. Ei tarvitse edes elää näin, sillä jos hylkää jumalan kutsun eikä ota Jeesusta vastaan vielä elossa ollessaan niin ei voi taivaaseen päästä koska yksikään ihminen ei voi täyttää jumalan lakia sillä vain Jeesus sijaiskärsijänä teki sen ja lunasti kaikki jotka häneen turvaavat. Muuta tietä taivaaseen ei ole olemassa. Ei tämä ole mitään vihapuhetta vaan varoitus ja kehoitus tulemaan Jeesuksen luo. Miksi tälläkin palstalla vihataan uskovia jotka eivät varmasti tahdo pahaa kellekään. Paljon pahempi olisi että valehtelisin esimerkiksi että lapsikaste pelastaa eikä tarvitse henkilökohtaisesti tulla synteineen Jeesuksen luo. Tällaista lapsikasteen armoa kirkko opettaa ja valehtelee tietoisesti ihmisille jopa näiden väärin opettavien piispojen kautta joska ovat humanisteja eivätkä turvaa jumalan sanaan.

    • Ei tällä palstalla uskovaisia vihata. Kaikilla ihmisillä on yhtäläinen oikeus elää. Ja elää iloista ja hyvää elämää. Tuskin sinun uskovainen veliseni kannattaa Irja Askolaakaan tuomita kovin pahasti, sillä ei tässä vielä kukaan tiedä, kumpi teistä sinne taivaaseen pääsee.

      • uskovA sanoo:

        Joo voihan se Askola tulla tajuamaan että opettaa väärin, tämä jumala voi rakkaudessaan osoittaa Askolalle mistä hänen on tehtävä parannus. Mikä minä olen tuomitsemaan ketään mihinkään mutta raamattu kertoo kyllä mikä on syntiä ja mikä ei. Raamattu on jumalan sanaa, ei niin että jumala olisi sormellaan kaiken kirjoittanut itse mutta pitää ymmärtää että jumala on kykenevä vaikuttamaan kaikkeen, niin myös siihen mitä raamatussa on ja mitä ei. Jeesus muuten täytti tämän lain kokonaan niin että se joka ottaa vastaan Jeesuksen, uskoo häneen ja tunnustaa hänet herraksi pelastuu jos ei tietoisesti ala elää synnissä niin että hylkää Jeesuksen. Enhän minä homoja vihaa, Jeesus maksoi kaikista ihmisitä täyden hinnan, homot mukaan lukien. Itse olen ollut alkoholisti ja vapautunut viinasta, kaikesta muustakin mikä ei ole jumalan tahto homous mukaanlukien jumala todellakin voi vapauttaa. Todellinen uskova ei vihaa vaan varoittaa asioista ettei ihminen joutuisi sinne ikuiseen eroon jumalasta eli kadotukseen, eikö se ole rakkautta kun haluaa ettei yksikään hukkuisi vaan ottaisi vastaan jeesuksen. Juuri siksi Jeesus sovitti meidät jumalan kanssa koska yksikään ihminen ei pysty jumalan lakia täyttämään. Pelastus on armosta, ei lain teoista ettei kukaan kerskaisi. Ota sinäkin hymyilevä eläkeläinen selvää asioista onko ne totta vai tarua ennekuin sanot taivaspaikkoja olemattomiksi. Tunnut ihan reteeltä ja kivalta tyypiltä mutta älä kulje ohi Jeesuksesta joka todella rakastaa sinua!

      • Hyvä että olet päässyt siitä juopottelusta eroon. Halvemmaksi tulee tuo raamatun lukeminen, vaikka se tosin tulee hyvinkin rasittavaksi ympäristölle. Rattoisaa taivasmatkaa!

  6. Turkulaine sanoo:

    Raamattu ei ole Jumalan sanaa, jos se sitä olisi, niin se olisi lakikirja. Jos joku uskoo, että homous on synti ja tie helvettiin, niin hän saa niin uskoa, mutta on suvaittava myös muita. Ei näissä kommenteissa ole mitään vihaa uskontoa vastaan ollut. Vihapuheita ovat esittäneet ne niin sanotut ”tosiuskovaiset”.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s