Mikä ihmeen Cheek? Mammanpoika joka laulaa hirveää sontaa?

cheek 003

Kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki tuli jossain lehtihaastattelussa tokaisseeksi, että semmoinen bling- bling -rappi, jota esim. Cheek edustaa on täyttä sitä itteään eli suoraan sanottuna sontaa. Tämä sontaa suoltava Cheek on kuitenkin yksi tämän hetken menestyneimmistä artisteista. Kuinkas miehen laulanta siis voi olla sontaa? Ei näin kovassa kurssissa oleva voi sontaa suoltaa!

Hössäkkä syntyin kuitenkin tuossa tuokiossa. Cheekin eli Jare Tiihosen äiti on kuulemma oikein itkeskellyt kuullessaan Arhinmäen lausunnon. Jotkut pitävä jopa vihapuheena kulttuuriministerin luonnehdintaa tästä Cheekin edustamasta taidelaulannasta. Sitä ainakin  tehdään suurella rahalla ja isoilla autoilla ajaen,  videoissa hyppelevät vähäpukeiset naiset. Kansaanhan semmoinen menee kuin häkä.

Mutta kulttuuriministeri  Arhinmäki  on vanhankansan vasemmistolaisia, jotka haluavat, että rapissa on yhteiskunnallista  sanomaa. Siis rap on vähän niin kuin protestilaulua, ei pikkupornoa.  Eikä Arhinmäki Cheek-poikaa suinkaan aliarvioinut huomauttipahan vain, että näitä muitakin pintaliitäjä cheekkejä   voi pitää paremminkin  paskanjauhajina. Arhinmäki ilmaisi vain mielipiteensä laulannan laadusta eikä ollenkaan esittänyt mitään vihapuhetta.

Rohkeasti Arhinmäki on kertonut ajatuksensa myös korkeakulttuurista eli oopperasta, joka ei kohoa suinkaan jääkiekon tasolle hänen arvomaailmassaan. Ministerin mielipide Guggenheim-museon rakentamisesta valtion varoin on selkeä: valtiolta ei tipu rahaa.  Kyllähän  kulttuuriministerikin saa sanoa mielipiteensä, hän joko pitää tai voi olla pitämättä jostain kulttuurin alaa liippaavasta kuten nyt tästä Cheek-ilmiöstä.

Mainokset

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): kritiikki, mynämäki, nuoret, sano suoraan, yhteiskunta Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

11 vastausta artikkeliin: Mikä ihmeen Cheek? Mammanpoika joka laulaa hirveää sontaa?

  1. Iines sanoo:

    No juu, tässä on ministeri Arhinmäen 30 000 eurolla tukemaa oman puolueen kannattajien Notkeiden rottien raikasta yhteiskunnallista rappia:

    Mä olen rautaperse,
    itäpuolen saastaa.
    Nyt on pakko raastaa,
    mun kuuri on syöty
    ja keppi silee.
    Mulle kelpaa kaikki,
    mun kudelle ei oo nimee.
    Nyt on pakko saada ineen,
    hapanemäksiseen.
    Takul ei oo välii,
    kuhan takku on.
    No koht tulee pimee
    suavea tukkaan,
    tänään rautapersees,
    nakut ei me hukkaan.

    Eka tankkaan
    Roihikan ankkaan.
    Ankas Anu laittaa
    vireenii Fanttaan.
    Ja eihän mun kellit
    nyt tauteja tunnista.
    Anu tulee kohti,
    mä tulen puntista.
    Olen rautaperse
    ja Anu on lumppu,
    paha mutasumppu,
    mut parempi ku tumppu,
    noin hätäseen.
    Mut ku ruapasee lapaseen
    kuukauden päivät,
    nii alkaa jo ramaseen.

    No, osoite on Kurkimäki.
    Sitä ittee
    Anu heittää kledjut veks
    ja menee litteeks.
    Teen samoin tavoin.
    Alan koukkii,
    jos ei tule tuheroo
    niin tulee toukkii.
    Ja siksipä, siksipä,
    kun skode alkaa liikkuu,
    mä vaihdan holee,
    ja kolaan savupiippuu.
    Mun silmissä sumenee,
    mä nään tähtii.
    Anu haluu lisää,
    mut tämä poika lähti.

    Rautaperse, rautaperse.
    Rautaperse, rautaperse.

    Mun lekani on pikkusen likanen,
    lavuaarissa pesu pikanen.
    Suavea lettiin mä sipasen,
    ja pohjan akan disainit
    kinttuihin ripasin.
    Otan uuden suunnan,
    Bohemian parketin,
    Dronninholmien
    v-supermarketin:
    Hilloa, lettuu ja
    kermaherkkua.
    Ei tartte härkien punteissa
    niinkää lerppua.

    Rooli: veteen,
    turskaa ja seitiä,
    alta kastimerkin
    tää hurskasta leidiä.
    Tänä yönä käy kaikki
    mitä voi painaa.
    Mut jos kelaat edes
    kahden viikon pikalainaa,
    niin se on: nojaa,
    mä haluun vaan nojaa.
    Ja heti löytyy yöstä
    pari tipuu, ketä skodaa:
    Haluuks tytöt
    lähtee lakanoihin spodaa?
    Ootsä ihan terve.
    No, paitsi kondylomaa.

    Avain lukkopesään
    ja linnunpesät sisään
    Kledjut eka vittuun
    ja pyykkipoika nisään.
    Ja sitten hani voikin
    lipittää mun häntää,
    kopeloi loimussa sen mäntää.
    Superloni poppaa,
    rautaperse proppaa.
    Yhdestä voi alottaa
    ja pitää heittää noppaa.
    Ei hani, joka venttaa.
    Saisko Olvia,
    hiki puskee,
    kun heiluttelee kolvia.

    Rautaperse, rautaperse.
    Rautaperse, rautaperse.

    Ku lahjat on rees,
    on ollu sees,
    ja tiput sanoo:
    Eihän me tiedetä edes sun nimees.
    No voi sentään,
    sehän tästä puuttui.
    Menkää rappuun
    tsekkaan postiluukkuu.

    • No, ehkä ei oikein mummoihin vetoa. Mutta on se ainaki reippaan härskiä. Mitähän se sitten mahtaa olla se Cheekin räppi? Periaatteess olen kuitenkin sitä mieltä, että Arhinmäki saa olla mitä mieltä haluaa kaikesta rap-musiikista. Ihan niin kuin me muutkin.

  2. aimarii sanoo:

    Ehkei ollut ihan fiksua ministeri Arhinmäkenä heitellä kenenkään taiteesta sontalausuntoa, ittenään arhinmäkenä vaikka niin jossain möläytteleiskin.
    Onneksi me jokainen saadaan tykätä, mistä tykätään. Mieluummin minä kuuntelen Cheekiä, kun noita Notkeita rottia.

    • Mielestäni tämmöin rap-musiikki on sellaista hiukan pilipalijuttua oli se millaista tahansa. Että ei kannattais ottaa niin vakavasti mitä joku siitä sanoo, olkoon vaikka Arhinmäki. Rahaahan siinä tehdään eikä mitään muuta. Ja nimi tuli taas yhä enemmön tunnetuksi. Nyt jo minäkin tiedän kuka se Cheek on, vaikka en tottatotisesti ole kuullut yhtään sen kappaletta.

      • Paulina sanoo:

        Minustakin rap on pilipalijuttua, kuten sanoit. Sonnaksi sanominen on tietysti rumaa, sivistymätöntäkin. Voisihan sitä osoittaa paheksuntansa toisin sanoin. Sanoa vaikka, että minusta tällainen on sisällyksetöntä, enkä saa siitä itse mitään irti tms. Alexander Stubbkin (ei uskoisi) sanoi kuuntelevansa Sokka irti-laulua. Se on Cheekin kappale, vaikea uskoa, ettet ole kuullut. Yhteen aikaan se tuli AINA radiosta, joka paikasta. Mikä meidän vasemmistolaisia JA oikeistolaisia poliitikkojamme vaivaa, kun täytyy tuollaista ”musiikkia” hehkuttaa. :(

  3. Aili Nupponen sanoo:

    Van on meilä kulttuurminister, voihan haisu;((

  4. Karjalaispoika sanoo:

    Kansa itse on valinnut vaaleissa,niiden perusteella ministerien paikat jaetaan.Cheek on suosittu kansan keskuudessa,vai mitä?????Rovaniemen markkinoillakin oli ennen roskaa nyt se on kulttuuria.

    • Joo ja kaikki kotimaiset ennen sotia tehdyt täysjuntit elokuvat ovat nyt elokuvataidetta, kohta Speden päättömät koohotukset on iiadetta.- Itse asissa olkoon mitä vaan, sitä tai tästä, mutta kaikki mitä joskus on tehty on säilyttämisen arvoista, sillä ihmisen ajattelu ja elämäntapan kertoo paljon eletystä ajasta näissä tuotoksissa.

  5. Paulina sanoo:

    Minusta kaikki, ihan KAIKKI, rap-musiikki on kauheaa. Usein sanoitukset ovat todella järkyttävän rumia. Melodiaa ei ole nimeksikään. Tuo, mitä joku kommentoija siteerasi, on oikein malliesimerkki. Kun pitää mahdollisimman rivosti kaikki sanoa, ja vääntää ihmisten väliset suhteet tuollaisiksi ”pornolauluiksi”. Ei taida siinä olla eroa oikeistolaisella ja vasemmistolaisella ”räppärillä”, kaikki on sitä yhtä ja samaa rivosuisuutta. Ymmärtäisin sen, jos Arhinmäki tuomitsisi KAIKEN rapin, mutta hän tosiaan taitaa tykätä tuollaisesta, kuin nyt oli tuo rottayhtye, notkeat rotat! :( Minusta meillä pitäisi kulttuuriministerin olla sellainen, joka puolustaisi _korkeakulttuuria_ ja asettuisi vastahankaan tätä nykyistä menoa, kun kaikki tehdään niin matalaksi ja likaiseksi. Ei ainakaan pidä rahaa sellaisille viskoa.

    Minäpä en koko Cheekkiä ole kuunnellut, vähän ihmeissäni olen ollut, kun jotkut ikäiseni naiset (!) menevät sen miehen konserttiin. Emmeköhän me jo ole liian vanhoja sellaiseen. Kuulin kyllä yhden kappaleen autoradiosta, sellaisen kuin Sokka irti. Luulin ensin sen kertovan sodasta (käsikranaatistahan vedetään sokka irti, ennen kuin se heitetään), mutta kun tarkemmin kuuntelinkin, niin se kertoi runsaasti alkoholia käyttävästä ihmisestä! En tarkemmin sitten niitä sanoja syynännyt. TOIVOTTAVASTI siinä käsiteltiin liiallisen ryypiskelyn aiheuttamia ongelmia. Jos näin oli, niin hyvä – sen minäkin voin hyväksyä. Mutta jos siinä ihannoitiin alkoholiongelmaa, niin sitten on aika kelvotonta menoa. Anteeksi, jos joku paremmin Cheekin musiikkia tunteva tietää tuon laulun, ja olen jotenkin käsittänyt sen väärin!

    • Paulina sanoo:

      Lisään vielä, että tuo ensimmäisen kommentoijan siteeraama kappale, siis niiden rottien, suorastaan vähätteli, tai jopa IHANNOI sukupuolitauteja! Minusta tuollainen on oikeasti aika arveluttavaa. Huonoa huumoria. Täytyy toivoa, että yleisössä olevat nuoret eivät ota vaikutteita.

      • Kai se rap-musiikin (?) tarkoituskin on hätkähdyttää, ravistella ja kauhistuttaa. En sitten tiedä onko pelkkä kauhistuttaminen jotenkin fiksua tai miten se vie asioita eteenpäin. Toisaalta koko isklemämusiikin puoli on sellaista lepertelyn liirumlaarumia, että joku kunnon räkänen veisu tuntuu suorastaan virkistävältä.

        Joka tapauksessa musiikki yhdistää sen kuuntelijoita. Nytkin on syntynyt oikei valtava mayrsky veislasissa, pikkujuttua paisutellaan. Muutaman vuoden kuluttua harva enää muistaa koko Cheekiä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s