Palveluohjaaja Leena-Maija Virtanen avustaa vanhuksia niin paperitöissä kuin tiedon jakamisessa erilaisita tuista tai vaikka apuvälineiden hankinnassa.
*
Moni eläkeläinen nuortui huomattavasti kuunnellessaan torstaina sosiaaliohjaaja Leena-Maija Virtasta Mynämäen seurakuntakodissa. Tässäpä ihminen, joka on toisissaan vanhusten asialla. Pienistä resursseita huolimatta optimistisesti hymyilevä, ei laulata virsiä eikä leikitä vielä järjissään olevia vanhuksia, ei rasita ikäihmisiä tuolijumpalla tai hernepussin heittelyllä.
Runsaasti positiivista palautetta täytyy siis antaa hidasliikkeiselle perusturvakuntayhtymä Akselillekin: näitä vanhuksien asioita ja terveyttä sekä hyvinvointia huoltavia palveluohjaajia on peräti kaksi! Toinen ohjaajista on Heli Jalonen. Hoidettava alue on tosin melkoinen, siihen kuuluu Mynämäen lisäksi Masku ja Nousiainen. Tarvetta aivan selvästi on siis useampaankin palveluohjaajaan.
Vanhustyöhön kuuluu opastusta, neuvontaa, erilaisia selvittelyjä, kaikenlaisia pieniä ja suuria vanhenevalle ihmiselle tuiki tarpeellisia palveluja. Varsinkin asiakkaiden erilaisten hakukaavakkeiden täyttäminen tai täyttämisessä avustaminen onkin näiden palveluohjaajien suurin työllistäjä. Nuoremmat ihmiset tuskin edes voivat kuvitella kuinka suuri apu juuri tämä on. Yritäpä täyttää itse jokin kaavake, kun lasit on hukassa ja muisti pätkii, kaavakkeessa kysellään joskus kummallisia asioita. Lisäksi kaavakkeiden kieli on juuri sitä kapulakieltä, joka pitäisi lailla kieltää. Mutta apu on nyt lähellä!
Sekin tuli selväksi, mitä kaikkea apua vanha ihminen voi saada. Esimerkiksi eläkkeensaaja voi hakea hoitotuke, joka vaihtelee 60 ja 300 euroon kuukaudessa. Moni ei tästä tiedä mitään eikä Kela siitä juuri näkyvästi tiedottele. Tukea voi hakea vaikka suuriin lääkekuluihin. Palveluohjaajalta voi kysyä lisää. Apua tulee! Kysyä voi niin leskeneläkkeestä kuin kotitalousvähennyksestä , omaishoitajien vertaistukiryhmien toiminnasta, edunvalvontavaltuutuksien tekemisestä, toimeentulotuesta, kuljetuspalveluista tai asumistuesta. Näitä kysyttäviä asioitahan riittää!
Nyt on tullut todistettua, että Akselin palveluksessa on kaksi asiantuntevaa henkilöä, jotka hoitavat vanhuksien asioita kokonaisvaltaisesti, ottavat osaa iloihin ja suruihin ja oikein saavat itsekin iloa siitä, että osaavat auttaa. Palveluohjaajia uskaltaa arkakin vanhus lähestyä, he ymmärtävät, että maailma on vuosien saatossa muuttunut ja vanheneva ihminen jää helposti oman onnensa nojaan, kun ei tiedä tietokoneistakaan juuri mitään. Nyt on auttamassa ihan elävä ihminen.
Mynämäen tapaamisen oli järjestänyt seurakunnan Kultaisen iän kerho. Lisää tietoa vanhuksia koskevista asioista kuten vanhuspalvelulaista saadaan Mynämäessä Häävuoren palvelukeskuksessa 13.11. klo 13-15.
Muuten: Akselin kotisivut pitäisi päivittää hiukan useammin ja miettiä kokonaisuutta.
Leena Maija Virtalan puhelinnumero on 044-4357 547
Heli Jalosen puhelinnumero on 044 – 4357 536
Erittäin hyödyllinen palvelumuoto vanhuksille!
Tähän asiaan liittyy sellainen tapaus.. Olin kerran pankissa odottelemassa vuoroani, kun iäkäs rouva yritti hoitaa pankkiasiaa. Pankkipoika oli ylimielisen ja kärsimättömän oloinen. Lopulta vanhus sanoi selvästi itku kurkussa, että hän on vanha, eikä hän tiedä tällaisista tietokoneista ja koodeista.. Poika kuunteli ilmeettömänä, ei pahuuttaan, vaan nuoruuttaan ja ymmärtämättömyyttään. Olisi tehnyt mieli auttaa vanhusta, mutta itsekin olen ihan ”uuno” pankkiasioissa, vaikka ikää on puolet vähemmän. :( Maailma oikeasti ON joskus vaikea paikka nuoremmallekin, saati sitten hevoskyytien ja öljylamppujen aikaan syntyneelle. Pankeissakin ”livenä” asioivat ovat vähän sellaisia otuksia, joista haluttaisiin vain päästä eroon, kaikki sähköiseksi vaan..
Samantyyppistä olen itsekin kokenut. Nyt tässä minulla on kuitenkin se onni, että asun pienellä paikkaunnalla ja pankkivirkailijatkin tuntevat useimmat pankissa asioivat vanhukset tai muuten tietokoneajasta jälkeen jääneet. Ja virkailijat ovat siis kohteliaita, valmiita auttamaan, Tuossahan oli kyseessa se nuori nulkki, jolle olisi pitänyt antaa ympäri korvia. Kyllä se siitä olisi oppinut. Tapaus ei kaiketi sattunut täällä Mynämäessä?
Ei sattunut Mynämäessä, vaan Raision Nordeassa. Paljastetaan nyt sekin tässä.. Raision Nordea muuten oli myötävaikuttamassa suurelta osin siihen, että vaihdoin pankkia Osuuspankkiin. ;) Siellä tuli ihan OUTO käteisen nostamisen periaate: en enää muista tarkkaan, mutta kai se oli niin, että eivät antaneet käteistä kuin tietyn ajan päivästä, joku 10-13.. ja perjantaina ei ollenkaan.. Kyllästyin ihan totaalisesti ravaamaan Turussa, ja vaihdoin Osuuspankkiin. Lopetin viimeisen mohikaanin leikkimisen, ja asioin Osuuspankissa ihan kiltisti sähköiseen tapaan, niin kuin kaikki muutkin. ;)
Kyllä pankeilla on konstinsa ohjailla asiakkaitaan. Usein kuitenkin omaksi vahingokseen kuten sinun tapauksessasi.