Uskonnon kulkukauppa ärsyttää!

kirkkoa ja keräläistä 015Siististi pukeutuneet nuoret uskovaiset kauppaavat uskoa torilla.
*
Uskontoa pidetään hyvänä, politiikkaa  sen sijaan pahana.  Poliitikosta voi sanoa, että siinäpä umpityhmä mies, joka koettaa olla intelligentti ja ironinen.  Mutta sanopa tuo  jollekin uskovaiselle päin naamaa! Ei käy! Uskonnotonta uskoon tullut saa  sen sijaan katsoa ylhäältäpäin,  kevyesti virnistellen.

Jotain tuommoista tuli mieleeni lukiessani kirjailija Kirsti Ellilän kolumnin 9.1. ilmestyneestä Kotimaa-lehdestä. Kirjailija on kuunnellut ystäviensä valitusta erilaisesta uskonnon kaupittelusta ja tyrkytyksestä niin kouluissa, uimahalleissa kuin ihmisten kotiovilla. Kirjailija ihmettelee,  miksi ihmiset ärsyyntyvät.

Miksi uskonnon tyrkytyksestä ei saisi ärsyyntyä? Miksi laihduttamisesta ja naamarasvojen mainonnasta on sen sijaan sivistynyttä ärsyyntyä? Kirsti Ellilä paheksuu – ettei vain ärsyyntyisi – ajatusta, että koulun joulujuhlissa ei olisi uskonnollista paatosta missään muodossa.  Näinhän muuten yleensä koulujen joulujuhlissa nykyään jo onkin. Parhaimmillaan ne ovat iloisia tonttukarkeloita, jotka sopivat kaikenlaisista uskontokunnista tai uskonnottomista perheistä tulleille lapsille. Jos koulun näytelmissä pingviinillä on tonttulakki päässä, sillä tuskin yritetään korvata Jeesus-lasta. Ikävää, jos uskovainen näin kokee – ja ärsyyntyy.

Luterilaiseen kirkkoon tai mihinkään uskontokuntaan kuulumattomilla on täysi oikeus ärsyyntyä kuntosalissa kaikista mainoslehtisten jakajista  olivatpa ne vakka Jeesus-esitteiden tyrkyttäjiä. Minulla on oikeus ärsyyntyä ja  sanoa mielipiteeni jehovantodistajalle, joka  rämpyttää ovikelloani ja tuputtaa ikuista taivaspaikkaa. Samoinhan kieltäydyn innokkaiden  torikauppiaidenkin maistiaisista ja tarjouksista,  Greenpeace-miesten lehtisistä tai eri puolueiden poliittisista esitteistä.

Uskonnottomana minulla on  syytä joskus olla kovastikin ärsyyntynyt, varsinkin, kun luen uutisia katolisen kirkon tai lestadiolaisten pedofiilipapeista tai mitä kummallisimpien uskontokuntien tuomiopäivän odotuksesta ja joukkoitsemurhista. Sen sijaan tavatessani vuosia kestäneestä alkoholismista uskoon tulemisella raitistuneen ystäväni halaan mielelläni häntä; en suinkaan ärsyynny siitä, että  yksi huume on korvattu toisella, sillä onhan uskonto  sentään maksalle ja munuaisille vaarattomampaa kuin viina.

Jokainen päivä on uusi päivä meille jokaiselle.

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
This entry was posted in kirkko, sano suoraan, yhteiskunta and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

12 vastausta artikkeliin: Uskonnon kulkukauppa ärsyttää!

  1. Turkulaine sanoo:

    On pingviini syntynyt meille. Tämä oli Kirsti Ellilän kommentin optsikko Kotimaan kolumnissaan. Hän kirjoittaa muutamista ateisti-ystävistään, joita ärsyttävät koulujen joulujuhlat, joissa lauletaan enkeleistä. Enkeleistä ei saisi laulaa, koska niistä ei ole mitään tieteellistä näyttöä. On myös väärin häiritä ihmisiä kaksituhatta vuotta sitten eläneen satuolennon saarnoilla. Tällainen käsitys Ellilällä on siis ateisteista. Tunnen muutamia ateisteja ja sikäli kun tiedän, niin ei heitä häiritse koulujen joulu- ja kevätjuhlat., päinvastoin, ne kuuluvat meidän kulttuuriin. Ellilän mielestä meille tuputetaan kaikkea muuta, paitsi uskontoa. Kyllä meille tuputetaan myös uskontoa. Radiossa on joka päivä aamu- ja iltahartaudet ja sunnuntaisin jumalanpalvelukset, joskus jopa kahdet peräkkäin. Ellilä sanoo, että koska ateistien mielestä ei mitään kristillistä ilosanomaa voida pitää totena, niin heille voi yhtä hyvin sanoa ettö pingviini on meille syntynyt. Tämä on oikeastaan hävytöntä, eivät ateistit idiootteja ole. Päinvastoin, he ovat älykkäämpiä ja sosiaalisempia kuin ns uskovaiset. Näin on Englannissa tehdyssä tukimuksessa todettu.

    • On tosiaankin hämmästyttävää,että joku nykyaikana voi pitää tieteen saavutuksia hölynpölynä ja uskoa vakaasti enkeleihin ja maailman luomiseen muutamassa päivässä, kuolleiden herättämiseen henkiin ym. ym. Onneksi lainsäädännöllä on taattu se, että ihminen saa olla vapaa ja olla kuulumatta mihinkään uskontokuntaan tai lahkoon.Tulevaisuudesssa varmasti ollaan entistä vapaampia kaikista uskonnoista ja taikuudesta.

  2. Hirlii sanoo:

    ”Turkulaine” tiivistit jotain samaa kuin mielessäni pyöri, tattis vaan. Mitäs siinä, jos joku haluaa laittaa Pingviinin seimeen tai pukea Pingviinille tonttulakin? Oikeat pingviinit luultavasti vähät välittävät sellaisesta. Ateisti vs. Uskovainen ei ole järin hedelmällinen lähtökohta. Äärimmäisyydet, ääripäät ja jyrkät vastakohtaisuudet eivät puhuttele.

    Jos vertailee raamatuntekstejä tähän rasittavaan ja jatkuvaan (talous-, ympäristö-, perhe-)kriisipuheeseen, mediakerrontaan tai -propagandaan, niin mikäs ihmisessä on sitten muuttunut tuhansien vuosien aikana? Tiedonvälitys, yhteiset tarinat ja suuren katastrofin (maailmanlopun) pelkääminen (joskus myös sen lietsominen ja sillä uhkailu) pysyvät näköjään melko samankaltaisina.

    Useita tuhansia vanhoissa ihmiskunnan kertomuskokoelmissa on samat tarinat, mutta lööppitarinoihin verrattuna esimerkiksi Raamatussa on neuvoja ja ohjeita miten ehkä kannattaisi kanssaihmisiään kohdella. Ne kuuluvat moraalitajuntaan. Länsimainen oikeusjärjestelmäkin perustuu monilta osin kristilliseen arvopohjaan, etiikkaan. ”Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi” = Tasa-arvon esiaste.

    Uskoipa sitten pingviiniin tai lämpöpatteriin tai Jumalaan tai Einsteinin suhteellisuusteoriaan niin täällä me pyöritään ja hyöritään toinen oistemme kanssa. Haemme, ja toisinaan jopa löydämme, ratkaisuja ongelmiin. Isoihin ja niihin pieniin.

    Tiede ja uskonto eivät ole toistensa vastakohtia, kuten eivät tiede ja taide. Tai äly ja tunne. Ne ruokkivat toisiaan, kuten kaikki ihmisen luoma. Lohtua me tarvitsemme jokainen ja armollisuutta, emme kovuutta ja kylmyyttä, kyllä sen jokainen käsittää, viimeistään silloin kun elämässä tulee oikein vaikea tai hankala paikka eteen. Pelkkä tieteellinen, robottimainen ja mekaaninen maailmakuva jättää minut kylmäksi, mutta torjun myös kaikenlaiset uskonnolliset pakkopaidat tai uskonnon nimiin toteutetun julmuuden.

    Usko. En ole tavannut vielä ketään joka ei johonkin uskoisi.

    • Hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Tietenkin jokainen meistä uskoo johonkin, mutta usko ja uskonto ovat kaksi eri asiaa. Uskonto pakottaa uskomaan määrätyllä tavalla (ne pyhät kirjoitukset), Usko sen sijaan on sen tapaista kuin esimerkiksi usko jonkin asian onnistumiseen tai usko rakkauteen. Sitäkin ihmettelen, mitä robotttimaista tai mekaanista siinä tieteellisessa maailmakuvassa on: tiedemiehet ovat jopa kaavailleet, että tämä oma maapallomme väistämättä myös tuhoutuu ihmisiineen ja eläimineen, mutta kehitys alkaa taas alusta saaden ehkä jopa onnistuneempia muotoja kuin nämä nykyiset ihmispolot ”kehittyneine” aivoineen.

      Uskonnoton kyllä antaa uskovaisten usko tai olla uskomatta juuri niin kuin itse haluavat. Kyse on siitä, että sitä uskontoa ei pitäisi pakkosyöttää kouluissa tai kaupitella turuilla ja toreilla. Luulisin uskovaisenkin uskon olevan kovilla, kun kirkkain silmin esitellään erilaisia Kristuksen käärinliinoja tai muita katolisen kirkon pyhimysten (?) luita tai suudellaan paavin sormusta tai ihmeitä tekeviä ikoneja. Ja onhan vielä tällainen luterilaisessa kirkossakin hyväksytty parantajien joukko kuten tämä demonien poistaja ja lääketiedettä arveluttavana pitävä, rahan tunteva Pikko Jalovaaran jengi.

  3. Paulina sanoo:

    Kyllähän se niin on, että uskonnon – tai minkä tahansa – katukaupustelu on epämiellyttävää! Yhdessä vaiheessa Turussa se kävelykatu Hansan kauppakeskuksen ja Yliopiston Apteekin välissä oli ihan mahdoton – niin paljon eri aatekauppiaita, feissaajia (Luoja, mikä nimitys!) ja muita vastaavia, että oikeasti sai varoa. Jos menet oikeaan, niin joudut kuuntelemaan palopuheen mormonilta, jos taas menet vasempaan, niin törmäät SPR:n/Greenpeacen/Pelastakaa pöllöt-järjestön hampaisiin. Lisään vielä sen verran, että ovelta ovelle kaupustelu on kyllä sitä pahinta! Meillä on ovikellon alla kyltti ”ei kaupustelua”, mutta arvata sopii tehoaako se aina.. :(

    Meidän uskovien pitäisi luottaa Jumalaan, eikä ajatella asiaa niin, että tässä me käännytämme jonkun.. Kristinusko on sen verran laajalle levinnyt ja tunnettu, että vastauksia hakeva ihminen osaa ITSE tulla sellaiseen uskonnolliseen yhteisöön, josta uskoo vastauksen saavansa. Tietysti on se evankelioimiskäsky, ”menkää ja tehkää..”jne., mutta sitähän voi toteuttaa niinkin, että KYSYTTÄESSÄ kertoo omasta vakaumuksesta. Oma halu ja oma motivaatio on ihan kaikki, ilman sitä ei kukaan ala uskoa. Toisen puolesta ei voi uskoa, vaikka rukoilla voisikin. ;)

    Heh, itse olen kyllä suudellut ikonia, vaikkei nyt ole ihmeitä tekevää tielle vielä sattunutkaan. ;) Suutelen papin kättäkin, aina kun tavataan. Sellaista suutelemista tämä elämä vaan on.

    • Hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Tuommoista laajasydämisyyttä ja tervettä järkeä kuin sinulla Pauliina on, todellakin hyvin harvoin tapaa! Useinhan jokin tärkeä asia – olipa se vaikka laihduttamien,kuntoilu tai susien suojelu puhumattakaan politiikasta tai sitten uskonnosta – täyttää ihmisen niin, että ihminen ikään kuin sokeutuu kaikelle muulle. Useimmat haluavat ja osaavat itse päättää uskomisestaan, kaikenlainen uskonnon kaupustelu on hukkaan heitettyä ja saa ihmisen ainoastaan kiukustumaan.

      Annat ihmisarvon jopa uskonnottomalle! Etkä suutu edes siitä, että uskonnoton naureskelee tai ainakin kummastelee noita vanhoja rituaaleja kuten ikonien tai pappien käsien suutelua. No, kaikkien ihmisten elämä on täynnä erilaisia vanhoja ja hyväksi koettuja tapoja: kiittääkin pitäisi osata ja pitäisi osata tervehtiä, vanhoille ja vaivaisille pitäisi osata avata ovi – onhan tätä! Ja kaiken lisäksi ihmisiä pitäisi rakastaakin.
      Vanha sanonta kuuluu: ”Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin”.

  4. Turkulaine sanoo:

    Luolamies istui luolansa suulla ja ukkosti. Salamat iskivät taivaalla ja jyrisi. Mies ei tiennyt mitä se oli, mutta hän halusi kuitenkin jonkinlaisen selityksen sille mitä kuuli ja näki.Kaiken takana täytyy olla joku suurempi voima. Sitä voimaa hän kutsui jumalaksi. Tätä tapahtui eri puolilla maailmaa. Näin syntyi erilaisia uskontoja. Suomen kielessä sana ukkonen viittaa muinaissuomalaisten Ukko ylijumalaan. Ajan myötä uskonnot saivat omia erikoispiirteitä ja silloin alkoivat myös uskonriidat. Toisilta uskonnoilta lainattiin myös sopivia kohtia. Niinpä Vanhan testamentin vedenpaisumuskertomus on lähes sanasta sanaan sama kuin Gilgamesh eepoksen..
    Uskonnon varjolla ihminen voi osoittaa pahuutta. Se voi kiduttaa ja tappaa niitä, jotka eivät usko samalla tavalla tai joiden oletetaan olevan kerettiläisiä. Euroopassa on käyty monia uskonsotia ja nyt sama tilanne vallitsee islamissa. Siinä sunnit ja shiiat tappavat toisiaan. Ja sille sodalle ei loppua ole näköpiirissa. Oppi on aina aiheuttanut riitoja. Alkuseurakunnassa ensimmäinen riita syntyi siitä, miten piti kastaa.. Nykyinen paavimmekin on tarttunut tähän kun hän sanoi, että ei oppi, vaan armo.. Kumpa voisimme sietää toisiamme ja hyväksyä se, että ajattelemme asioista eri tavalla.

  5. Hymyilevä eläkeläinen sanoo:

    Eri tavalla aattelu on tietysti hyvä juttu ja kannatettava ajatus. Mutta kaikkea ei ihmisen tarvitse uskoa ja sen hyväksyminen sitten onkin kaikille uskonnoille ja kirkkokunnille kova pala. Mielestäni riidelläkin saa, mutta jos riita menee niin pitkälle, että tartutaan kättäpitempään, niin erilaisten kirkkokuntien uskontoineen pitäisi olla rauhantekijöinä eikä sotaan yllyttävinä eikä edes selalisen siunaajina. Tästähän suomalaisillakin on kovia kokemuksia. Vieläkin armeijalla on yhtenä aseena tämä kirkon antama sivustasiunaustuki.

  6. Hirlii sanoo:

    Ihmisen maailmankuvan todella hidasta muuttumista kuvaa minusta varsin hyvin suhteemme aurinkoon. Auringon lasku/nousu.

    Ihastelemme kaunista auringonnousua tai sen laskeutumista horisontin taakse, nousemme ylös kun aurinko nousee ja menemme nukkumaan kun se laskee. Ajanlaskumme, vuorokauden ajat, perustuvat auringon liikkeisiin. Täällä pohjoisella pallonpuoliskolla tiedämme myös, että kesäaikaan aurinko ei lainkaan laske, on yöttömän yön vuodenaika.

    Elämämme rytmittyy auringon nousun ja sen laskun mukaisesti. Kieli on ajattelun väline. Miltei kaikissa maailmankielissä aurinko, ja täysin tieteellisistä tosiasioista piittaamatta ’nousee’ ja ’laskee’. Me näemme auringon nousevan. Se on kiinteä osa elämysmaailmaamme ja maailmankuvaamme, tapaamme hahmottaa elämää.

    Elämysmaailmamme ja arkinen elämämme rytmittyy maakeskisen maailmankuvan mukaisesti, vaikka tiede on kumonnut sen jo aikapäiviä sitten: aurinko ei kierrä maapalloa vaan me kierrämme auringon ympäri ja maapallo pyörii sen lisäksi oman akselinsa ympäri.
    Mehän elämme täysin tieteen vastaisesti! Olemassaolommehan on vastoin tieteellistä maailmankuvaa! Voi meitä … ;)

    Olet ihan oikeassa, että uskonto on järjestelmä, usko taas henkilökohtaisempi asia, se voi olla myös ateisimia.

    Poimin tähän pätkän sinun kirjoituksestasi viime vuoden kesäkuulta. Olit otsikoinut sen: Onhan piispassa munaa!
    “ Meillä on lupa ajatella asioista eri tavalla, mutta minkään ihmisen tai ihmisryhmän tuomitseminen ei kuulu kristityn nettietikettiin tai kristityn käytökseen muutenkaan” , sanoo Irja Askola.

    Siinäpä on hyvä vastaus. Ihminen rakentaa uskonsa niistä aineksista joita pitää tärkeinä ja arvokkaina.

    Kun tasa-arvoinen avioliittolaki tulee nyt keväällä eduskuntaan, kiivaimmat vastustajat lukevat taas pätkiä Raamatusta. Saamme seurata jälleen varsin merkillistä keskustelua eduskunnassa, eikä kirkossa, huom!. Kiinnostavinta olisi vihdoinkin kuulla ei-uskonnollisen tasa-arvoista avioliittolakia vastustavan kansanedustajan perustelu. He ovat olleet ihan hiljaa, ja silti estäneet lakimuutoksen toteutumista. Mihin heidän moraalinsa nojaa?

    Ja kas, toisaalla samaan aikaan: Venäjällä ortodoksinen kirkko on ryhtynyt aktiivisesti puolustamaan homoseksuaalien ihmisoikeuksia, kun Putin esikuntineen on tehnyt seksuaalivähemmistöön kuuluvista rikollisia.

    • Hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Tiedettä ja uskontoa tuskin kannattaa edes verrata: uskonto perustuu ainoastaan uskomiseen, että asia on niin tai näin. Tieteessä asiaa tutkitaan ja tehdään johtopäätöksiä, halutaan todeta asia todeksi. Ei sellaista kuten jossain Raamatussa – mahtoiko olla Jeesus itse, joka sanoi jollekin, että haluaisitko työntää sormesi käsieni naulanreikiin uskoaksesi. Tähän ilman muuta kyseisen hekilön olisi pitänyt sanoa: ”Haluan. Sitten vasta pidän asiaa totuutena.”

      Ja miksi ne Jeesuksen käärinliinan (oletetun) tutkijat pitävät niin tärkeänä sen käärinliinan aitouden tutkimista? Mitä se todistaa Jumalan olemassaolosta, jos joku käärinliina on ollut joskus jonkun ihmisen ympärillä?

      Vanhat sanonnat säilyvät vaikka tiede tuokin uutta tottuutta: aurinko siis nousee ja laskee edelleenkin vaikka tiedämme, että maa kiertää aurinkoa, käytämme siis vain vanhaa sanontaa, vaikka emme enää usko. Ja tuokin on valitettavasti todettu, että mitä pitemmälle maailmakaikkeutta on pystytty mittaamaan, niin jumalia tai enkeleitä ei ainakaan vielä ole tavattu. Ja aivan varmasti on todettu ihmisen kehittyminen vuosimiljoonien kuluessa yhdessä muun elollisen luonnon kanssa, joten usko on lujilla siinäkin kohtaa.

      Irja Askola sanoo hyvin siinä, että minkään ihmisryhmän tuomitseminen ei kuulu kristityn käytökseen. Eihn se kuulu kenenkään ihmisen käytökseen, mutta suurimmat tuomitsijat kyllä valitettavasti tulevat jatkuvasti sieltä uskovaisten leiristä.

      Osuit oikeaan siinä, että ihminen itse rakentaa uskonsa: eihän sille tosiaankaan ole mitään muuta perustetta eli kovin hataralla pohjalla usko on. Ajattelen kuitenkin, että jokaisella ihmisellä on ihmisyyteen olennaisesti kuuluva halu tehdä hyvää enemmän kuin pahaa, kyky empatiaan ja rakkauteen. Eläimetkin hoitavat poikasiaan, ovat niihin kiintyneitä. Toki ihminenkin.

      Ehkä tuohon avioliittoon liitty paitsi uskonnollista painolastia myös ihan vain perinnetapaan perustuva käsitys avioliitosta: mies ja nainen menevät naimisiin ja samaa sukupuolta olevat eivät, Sellainen on uskovaisille syntiä ja ei-uskovaisille jotenkin rikollista, Ajatuksissaan sekoittavat sen ehkä johonkin samanaliseen kuin pedofiilien toiminta.

      Ihmisrakkaudella
      Tuula

  7. Turkulaine sanoo:

    Suutelemista tämä elämä on, kuten Pauliinakin toteaa. Ja mikäpä siinä. Minä olen joskus suudellut piispan sormusta. Muuten kaikille ei-turkulaisille tiedoksi, että tuo kuva tuossa kirjoituksen alussa on Turusta ihan torin laidalta Ortodoksikirkon vierestä.

    • Hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Mutta minkähän lahkon uskovaisia nuo raamattukauppiaat ovat? Mutta kannattaa huomioida myös tuo kerjäläinen tuossa vasemmalla; mitähän raukka miettii?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s