Kristinusko on muutosten kourissa, uskovaiset hädissään

uuspakanuus 008Hannunvaakuna.

*

Ainakin kaksi viisasta turkulaismiestä, uskonasioita pohtinut tohtorismies Mika Lassander ja  professori Peter Nynäs ovat sillä kannalla, että kun nyt  monenmoiset pakanuuteen viittaavat uskonnot valtaavat alaa,  se tekee hyvää perinteisille uskonnoillekin. Mitä enemmän on moninaisuutta, sitä enemmän tulee suvaitsevaisuutta. Moninaisuus synnyttää paha kyllä myös radikaaleja asenteita.

Ensimmäinen suomalaiseen kansanuskontoon perustuva uskontokunta on saanut jo virallisen aseman. Kyseessä on  liike Karhun kansa. Karhuhan on suomalaisessa perinteessä ollut pyhä eläin, jopa ihmisen kantamuoto. Se on myyttinen toteemieläin. Karhun kansa vaalii  Itämeren ympäristössä ennen kristinuskoa vallinneita uskomuksia. Tämän uskon mukaan luonto ja luontoyhteys sekä sukuyhteys ovat pyhiä. Sukuyhteyteen kuuluvat elävät ja kuolleet. Karhun kansan jäsenet eivät ole ateisteja vaan uskovat moniin jumaliin. Kristinuskon jumalaan Karhun kansalla ei  ole läheistä suhdetta, mutta varsinainen este sellaiseen uskominen ei ole.

Suomalaisessa perinteessä jumalia ovat olleet Väinämöinen, Ilmarinen, Joukahainen ja Tapio. Jumalat eivät kuitenkaan ole niitä tärkeimpiä palvottavia vaan lähiympäristön haltijahenget ja ihmisten esivanhemmat. Pyhiä kirjoituksia ovat tietenkin Suomen kansan vanhat runot. Luontoyhteys  on kaiken ajattelun taustalla. Pyhyyden voi tuntea luonnossa kulkiessa.

Maagisia ja suojaavia symboleja ovat hannunvaakuna, tursaansydän ja ukonkirves. Pappeuteen rinnastettavaa organisaatiota ei ole. Niinpä esimerkiksi jokainen jäsen voi hakea itselleen esim. vihkimisoikeutta. Mistään erikoisuuden tavoittelusta ei kannata hakeutua tähän uskontokuntaan vihittäväksi, motiivin täytyy olla hengellinen. Karhun kansa on valmis vihkimään myös samaa sukupuolta olevia pareja. Hautaustoimikin hoituu Karhun kansalta, vaikka omaa hautausmaata ei olekaan

Karhun päivä heinäkuun puolivälissään  pääjuhlapäivä. Talven napa on tammikuun puolivälissä ja silloin luetaan Suuren tammen myyttiruno. Paikallisuskomuksia on lukematon määrä ja niitä valitaan. Jokainen jäsen luo oman tulkintansa luonnosta ja sen tapahtumista. Ikivanhoja tapoja on käytössä yleisesti vielä runsaasti: juhannuskokko, koivut ovenpielessä, kynttilöiden vieminen haudoille….

UUSPAKANALLISIA LIIKKEITÄ

uuspakanuus 001

Uuspakanalliset liikkeitä syntyi paljon 1800-luvulla Britanniassa ja ne levisivät sieltä mm. Yhdysvaltoihin. Vanhaa brittiläistä noituutta elvytti wicca-liike ja kelttiläistä perinnettä druidit.
Uusnoituus eli wicca levisi meille 1970-luvulla. paikallista perinnettä vaalitaan  uusshamanismissa ja skandinaavista mytologiaa aasauskossa.
Suomen alkuperäisuskoa elvyttämässä on monia ryhmiä ja ne ovat melko uusi ilmiö. Suomenuskoinen Taivaannaula perustettiin Turussa 2007 ja Karhun kansa sai 17.12.2013  ensimmäisenä virallisen uskonnollisen yhdyskunnan aseman.  Suomessa on noin sata rekisteröityä uskonnollista yhdyskuntaa.
(Tiedot TS/ Extra 22.2.2014)

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
This entry was posted in sano suoraan and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

24 vastausta artikkeliin: Kristinusko on muutosten kourissa, uskovaiset hädissään

  1. Aili Nupponen sanoo:

    Siinäpä on valinnanvaraa yhdelle jos toisellekin:)
    Suvaitsevaisuus saisi tosiaan lisääntyä!!

    • Minkähän takia juuri kristinsuko on niin kovin suvaitsematon? Ehkäpä juuri siksi, että sen juuret ovat peräti kaukana meistä pohjoisen asukkaista ja meidä elinolosuhteistamme.

  2. Turkulaine sanoo:

    Kun taivas salamoi ja ukkonen jyriseen, niin ihminen on kai ainoa eläin, joka silloin ajattelee mitä se on ja mikä sen saa aikaan. Näin ajatteli ja pohti varmaankin jo Neandertalin ihminen. Kun mitään järjellistä syytä löytynyt, ihminen alkoi uskomaan johonkin korkeampaan voimaan. Näin syntyvät ns jumalat, jota ohjaavat ja säätävät ihmisen elämää. Jumalia piti olla monta ja jokainen niistä hallitsi omaa reviiriään. Ja jotta jumalat olisivat suosiollisia, niille piti uhrata, sekä ihmis-että eläinuhreja. Kun kirjoitustaito keksittiin, ihmiset alkoivat kirjoittaa kaikenlaisia tarinoita. Syntyi mm Gilgames-eepos, Kalevala, viikinkien jumaltarusto ja vanha testamenti.. Vanha testamentti oli juutalaisten pyhä kirja ja kun kristinusko syntyi, tuli jatkoksi Uusi testamentti. Koska kristinuskolla on hyvin vahva asema, niin nämä kaksi testamenttia ovat meillekin niin tärkeitä. Kalevala voisi yhtä hyvin olla tällaisen eepoksena. Väinämöinen ja Ilmarinen ovat yhtä todellisia kuin Abraham ja Noa. Nämä kaikki ovat taruolentoja. Lähes kaikki Vanhan testamentin kertomukset ovat tarinoita, eivät siis faktaa. Muuten, parin päivän päästä vietämme Kalevalan päivää.

  3. Hirlii sanoo:

    No juu, kaikki myytithän ovat tarinoita, eivät faktista todellisuutta. Ihminen kuitenkin tarvitsee tarinoita ja siksi me tarinoimme, kerromme. Kertomuksilla on oma tärkeä merkityksensä ja tarkoituksensa. Uutisetkin ovat tarinoita, eivät pelkkää faktaa. Ei ihmiseksi voi kasvaa tai tulla ilman kertomuksia, ilman fiktiota mielikuvitus ei kehity eikä sen rinnalla kasvava moraalitaju, myötätuntoisuus, kyky asettua toisen ihmisen asemaan, kyky ymmärtää toista ihmistä…

    Kalevalasta siis pölyt pois ja lukemaan. :)

    • Saisivat televisiossakin näyttää sen Hombergin Rauta-ajan! Toisaalta näitä Suomen kansan vanhoja runojahan on paljon enemmän kuin mitä Kalevala sisältää. Milloinkahan sitä pystytään tuomaan ihmisten tietoisuuteen oikein toden teolla – joku mainio teatterintekijä voisi siihen tarttua…

  4. Turkulaine sanoo:

    Minustakin saisivat näyttää televisiossa Holmbergin Rauta-ajan. Kalevalasta voitaisiin myös tehdä filmi. Uskonto ja tarinoiden kertominen liittyvät hyvin hyvin ihmisyyteen ja ne tavallaan ryokkivat toisiaan. Kaikilla kansoilla on muinaistaruja ja kaikkialla myös palvottiin jumalia. Palvontaan liittyi aina uhraaminen ja kaikenlaisten käskyjen ja kieltojen noudattaminen. Mutta uskovainen ei koskaan kysynyt kuka ne käskyt on antanut. Se oli tietenkin se oman uskonnon jumala. Juutalaisilla on vieläkin 35 työtä, joita ei saa sapattina tehdä. Sapatin kynttilät pitää sytyttää perjantai-iltana 8 minuttiia ennen auringonlaskua. Ja nämä muinaiset säännöt ovat edelleen voimassa. Juutalaisen papin ainoa tehtävä oli toimia Jerusalemin temppelissä uhraamassa eläimiä, siis teurastamassa niitä. Juutalaisten jumala ilmeisesti vaati tällaista. Kun temppeli sitten hävitettiin, niin samalla pappeus päättyi. Juutalasilla ei ole siis enää ollut pappeja lähes kahteen tuhanteen vuoteen. Kukaan ei kysy sitä, suuttuiko jumala kun ei saanut enää uhreja.
    Pari sanaa vielä Kupittaasta. Turun Tuomiokirkossa on Ekmanin maalaus jossa P.Henrik kastaa Kupittaan lähteellä. Taulu on hyvin kaunis, valitettavasti siinä on pari virhettä. Ensinnäkin piispa Henrik ei ole faktaa ja toiseksi Kupittaa oli 1100-luvulla vielä meren aaltojen alla.

  5. Uskonto on uskomatonta! Mitä vanhempi uskonto sen uskomattomampi. Vuosien saatossa mukaan on tullu kaikenlaista lakia ja säädöstä ja kirkkoihin on koottu ihmeitä tekeviä kaluja. Verta on vuodatettu ja ihmisiä kidutettu. Kaikki jumalan kunniaksi.

  6. eMMä sanoo:

    Näiden suomenuskoisten sivuille on kerätty paljon perinteisiä uskomuksia ja tietoa vuodenkierron tapahtumista. Vastapainoa tälle hektiselle nykymenolle. Vaihtoehtoa tuontiuskoille, joista jotkut keräävät rahaa johonkin kasvottoman hierarkian huipulle.

    • Hienoa: nyt sadaan hiukkasen vastapainoa tälle piittaamattomalle nykymenolle! Uskoisin, että monet ovat kovastikin kiinnostuneita vanhoista uskomuksista ja myös luonnosta ja sen suojelusta.

  7. Hirlii sanoo:

    Juutalaiseksi, siis ihan oikeaksi juutalaiseksi ei kuulema pääse ellei oma biologinen äiti ole juutalainen. Kuulin selityksenkin joltakulta, en vaan muista keneltä. Selitys on kyllä hyvä: lapsen äidistä ei ole koskaan mitään epäselvyyttä, isästä sensijaan on/voi olla tai isiä voi olla useampikin.

    • Juutalaisuuteen kääntyminen on tunnetusti äärimmäisen vakeaa juuri sen vuoksi, että edellytetään aina sen kääntymistä haluavan äidin olevan juutalainen. Ja tosiaankin, jos äiti on juutalainen mitään sen kummempaa kääntymistä ei tarvita! siis vaikka isä olisi kristitty tai jotain muuta uskontoa tunnustava tai uskonnoton.

  8. Anna Amnell sanoo:

    Uuspakanalliset uskonnot näyttävät päällisin puolin kovin herttaisilta, mutta todellisuudessa niissä on ollut leikki kaukana, kun ne ovat olleet voimissaan

    Pakanauskontoihin ovat kuuluneet kaikkina aikoina muun muassa ihmisuhrit, joista kertovat soista löydetyt ruumiit, joissa on ihmisuhrauksen jäljet. Aviorikoksista rangaistiin julmasti: keihäs läpi ja suohon. Sama kohtalo oli muinaissuomalaisella isättömällä lapsella ainakin Ka-levalan mukaan: poika suolle vietäköhön, puulla päähän lyötäköhön.

    Asteekit saattoivat uhrata kymmeniä tuhansia ihmisiä juhlissaan, kuten on saatu tietää viime vuosikymmeninä. Samanlaisia olivat aikaisemmin niin jaloina ja lempeinä pidetyt mayat. Heillä oli uhrilähteet, joiden pohjasta uhrattujen ihmisten luita on löydetty.
    Wikipedia puhuu asteekkien kohdalla vain tuhansista uhreista. Karua tuokin:
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Asteekit#Asteekkien_ihmisuhrit

    Raamatussahan kerrotaan ihmisten jumalakäsityksen vähittäisestä kehityksestä. Loppusanoma on: ei enää ihmisuhreja, ei enää taikauskoista pelkoa ja jumalten ja henkien lepyttämistä. Ihmisillä on valitettavasti edelleen helposti taipumus vääntää kristinuskoakin primitiiviseksi.

    Kannattaa harkita mihin menee mukaan. Jäljet pelottavat: Kuuluisin uuspakana oli Hitler. Natsit halusivat elvyttää muinaisgermaanisen uskonnon, ja Suomen TV:ssäkin on näytetty dokumentti heidän temppelistään ja kerrottu tästä vähemmän tunnetusta puolesta natsiajattelussa. Viikinkien kulttuurihan on nyt ajankohtainen TV-sarjan vuoksi.

    • Kristitittyjen ei kanatta ollenkaan hurskastellen tedä vertailuja oman uskontonsa ja vaikka nyt noiden asteekkien muinaisen uskon välillä. Jos halutaan puhua ihmisuhreista, niin kyllä erityisesti katolinen kristillinen suuntaus päihittää muinaiset asteekit mennen tullen ihmisuhrien määrässä: kristityt kävivät esim. 30 vuotta uskonsotaa keskenään ja siinä taatusti uhrien määrässä voittavat krisilliset nämä muinaiset asteekit. Lisäksi aina kaikissa sodissa kristillinen jumala on otettu mukaan sotiin, jotka ovat vaatineet miljoonia ihmishenkiä. Katolinen kirkko on kiduttanut, polttanut roviolla ja uhrannut vuosisatojen aikan tuhansia ihmisiä. Jopa kristinuskon oma jumala uhrasi oman poikansa verisesti.

      Kristittyjen jumala vaatii tämän kaiken verenvuodatuksen lisäksi jatkuvaa ylistystä ja lepytystä. Muinaisuskot, olivat ne mitä tahansa, eivät pysty ihmisuhreillaan ollenkaan kilpailemaan katolisen kirkon kanssa. Veren kanssa siellä läträtään tänäkin päivänä ja rahantuntevina myydään jopa paavin verta pyhäinjäännöksenä.

      Ja jos haluat tuolla natsikortilla pelata niin pelataan sitten: katolinen kirkko suhtautui aikoinaan varsin myötämielisesti tähän natsi-ideologiaan ja oli Mussoliinin kanssa kuin paita ja peppu. Mihin jumalaan natsiarmeijan sotilaiden vyössä oleva teksti ”Gott mit uns” viittasi? Katolisen kirkon touhu muistuttaa tuota mädäntynyttä ideologiaa osittain nykyäänkin: suljetaan silmät mafian tekemille rikoksille, kielletään varsin keskeisiä ihmisoikeuksia ehkäisystä lähtien, kielletään avioerot, abortit ja homous, joka kuitenkin on varsin tuttua oman kirkon munkkikunnille ja annetaan pedofiilien mellastaa.

      Luther oli viisas mies, mutta hänkään ei voinut mitään umpiuskovaisten tyhmyydelle. Nämä uudet pakanuskonnot antavat sentään ihmiselle vapauden vaeltaa luonnossa ja olla vapaa jonkin kristilliseksi itseään nimittävän organisaation pakottamisesta uskomaan olemattomaan.

  9. Anna Amnell sanoo:

    30-vuotinen sota alkoi saksalaisten katolisten ja protestanttien keskeisenä sotana, mutta muuttui yleiseurooppalaiseksi sodaksi, jolla oli taloudelliset ja poliittiset syyt kuten useimmilla maailman ns uskonsodista. Ruotsi-Suomi mm halusi Itämeren herruutta.

    Natsit ja varsinkin Hitler itse uskoivat, että Hitler oli Messias. He muuttivat kristinuskon omaksi oudoksi synkretistiseksi uskonnoksi, johon sekoittui mm muinaisgermaanisten uskontojen piirteitä. He olivat hyviä narraamaan ihmisiä. Natsien uskonnostahan on jatkuvasti dokumentteja ja tutkimuksia. Luonnossa vaeltaminen oli erittäin suosittu harrastus heilläkin. Hitler oli kasvisyöjäkin vielä.:)

    Ketään ei pakoteta uskomaan mihinkään Suomessa. Saa uskoa Jumalaan. Saa uskoa Ukkoon, Akkaan, Näkkiin ja tonttuihin. Kannattaa hankkia tietoa, ennen kuin liittyy mihinkään.

    Kristityt ovat suvaitsevaisia: lapsille annetaan nimeksi Tapio ja Mielikki, tontut laitetaan koristamaan joulukuusta, viikonpäivillä ja kuukausilla on muinaisgermaanisia, muinaissuomalaisia ja muinaisroomalaisia nimiä. Luonnossa käveleminen ei ole kiellettyä.

    Jumalan kuolema ristillä oli havainnollinen viesti: ei enää uhreja, kaikki on nyt O.K.

    Emme voi Suomesta käsin uudistaa katolista kirkkoa. Heidän pitää tehdä se itse. Katolisessa kirkossa on myös paljon hyviä ominaisuuksia.

    Mutta jotta muistaisimme maailmanhistorian todellisuuden: Entä ateistinen uskonto jota harjoittivat Stalin, Pol Pot ym ja jota harjoittaa yhä Pohjois-Korea. Sieltä löytyvät suurimmat ihmisten tappajat ja sortajat, joiden rinnalla Hitler ja asteekitkin ovat pikkutekijöitä. Ehkä oletkin jo ilmaissut paheksumisesi heitä kohtaan.

    • Loistavasti sekoitat asiat! Kysehän on yksikertaisesti vain siitä, että on olemassa monenmosia uskontoja ja tämä luonnonuskontoihinn palaaminen on hyvä lisä uskontojen kirjoon. Suvaitsevaisuutta lisää tarvitaan kaikilla aloilla. Ketään ei tosiaankaan onneksi pakoteta nykyään uskomaan minkäänlaiseen jumalaan. Turha on väittää kristittyjä suvaitsevaisiksi; sen olemattoman suvaitsevaisuuden näkee tällä hetkekä selvästi tämän uuden avioliittolain käsittelyn yhteydessä.

      Varsinkaan katolinen kirkko ei ole koskaan kunnioittanut ihmisoikeuksia vaan syöttänyt pakolla erilaisilla tappoaseilla oppiaan ihmisille, koonnut maallista mammonaa ja kaupannut sekä palvonut pyhäinjäännöksinä surutta mitä tahansa: pyhistä Jeesuksen esinahoistakin saisi ommeltua montakin sotilastelttaa. Jotta tosiaankin muistaisimme maailmahistorian todellisuuden: katolinen kirkko on levittäessään kristinuskoa, käydessään uskonsotia vuosisatoja ja tappaessaan ihmisiä noitina täysin vertailukepoinen minkä tahansa hirmuhallitsijan kanssa.

      Erityisen kriittisesti ihmisten pitäisi suhtautua näihin vanhoihin ihmisoikeuksia loukkaaviin ja ajattelun vapautta sekä tieteen saavutuksia halveksiviin kirkkoihin. Luonnonuskonnot antavat ihmiselle mahdollisuuden ajatella omilla aivoillan, näin ne hälventävät monia pelkoja, joita kristinuskon opinkappaleet ovat tynnä. Esim. helvetin lieskoihin joutumisen pelko hälvenee ja perkelekin näyttäytyy ainostaan sanallisessa muodossa, kun ihminen lyö varpaansa kiveen. – Tonttuihin uskon vahvasti!

  10. Hirlii sanoo:

    Uskonnonvapaus on hyvä asia, eikä uskonnoissa sinänsä, sellaisenaan, ole mitään pahaa. Ei Raamattu mitään pahaa tee, ihminen tekee.

    Yhä enemmän olen kallistunut sille kannalle, että valtio ja kirkko (mikä hyvänsä uskontokunta) on erotettava toisistaan. Islamilaiset valtiot ovat yhtälailla ahdasmielisiä kuin vain yhden poliittisen ideologian ja yksinvaltiaiden hallitsemat totalitaristiset yhteiskunnat. Aiemmin tämä oma valtionkirkkomme ei ole erityisemmin haitannut, mutta jos eduskunnassa lakeja säädettäessä kaivetaan Raamattu esille ja vedotaan siihen, niin ollaan pahasti hukassa. Toki lakien pohjalla voi olla hyvinkin kristillistä etikkaa, mutta yhteiskunnat eivät voi perustua uskontojen tarinaperinteeseen tai pyhien tekstien tulkintoihin.

    Oikeusvaltiomuoto on ainoa jolla voidaan pyrkiä toteuttamaan demokratiaa. Demokratia on vaikeaa, mutta mahdollista. Demos kratos (kansan valta). Se tarkoittaa mahdollisimman laajamittaista ja avointa, sekä vapaata keskustelua yhteisistä asioista (politiikka = yhteisen asioiden hoitoa) jopa lakien tai muiden esitysten sekä päätösten valmisteluvaiheissa. Se ei tarkoita pienen valtaeliitin korruptoitunutta vallankäyttöä. Ukrainassa kansa sai tarpeekseen pienen valtaeliitin toiminnasta. Nähtäväksi nyt jää, miten he rakentavat demokratiaa maassaan.

    • Viisaasti kirjoitettu!
      Todellakin ja aivan varmasti: valtio ja kirkko pitäisi tyystin erottaa toisistaan!! Kamalaa kuunneltavaa on tämä kiristillisten tapa huiskia Raamatulla ja lyödä sillä erilailla ajattelevia. Suomen lait eivät löydy Raamatusta vaan eduskunta on ne säätänyt ja säätää vataiiuudessakin!
      Pitäisi todellakin pitää huolta siitä, että politiikka olisi sitä kansan yhteisten asioiden hoitoa. Tähän samaan syssyyn voisi lopettaa kouluissa sen uskonnonopetuksenkin ja jöttää sen kotien huoleksi ja erilaisten kirkkokuntien tehtäväksi.

  11. keijo sanoo:

    Jumala on rakkaus ja tämä on ilo myös tänä päivänä todeta ja julki tuoda muuttumattoman touuden ja elämän tien voitakas elämä ja siunata lähimmäisiä iankaikkisen pelastuksen suurta voittoa ja kiitos mieli ruahaa ja iloa armon hengen suojassa ,kiitos ja siunausta keijo södertälje

    • Älä turhaan huolta kanna muista kuin itsestäsi. Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta ikuinen elämä selvästikin sairaiden joukossa. Koita parantua, etsi apua jostain uskontojen uhrit -järjestöstä.

  12. Anna Amnell sanoo:

    Uutinen Helsingin Sanomissa 9.10. 2014 ”Noituusrikokset yleistyvät Britanniassa”. HS/Ulkomaat

  13. Noutuutta vastaan katolinen kirkkon on topakasti toiminut kautta aikojen polttamalla roviolla noidiksi epäillyt. Sen omat papit sensijaan saavat pyhitetyllä lisenssillä noitakonsten häätää ihmisistä sairauksia aiheuttavia paholaisia. Ja varsinaiseen emäpahoilaismaiseen toimintaan eli lasten hyväksikäyttöönkin on katolisessa kirkosssa puututtua; pedofiilipappien tointaa on katsottu läpi sormien. Näin suvaitsevainen voi olla vain katolinen kirkko. Todellinen noituuden korkeakoulu löytyy Vatikaanista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s