Anne Pohtamo päihittää Luther-piispan mennen tullen

Anne Pohtamo tietää, että sisäinen kauneus säteilee ulkoiseen olemukseen.

Uskovaiset ja muut uteliaat seurasivat mielenkiinnolla  kuluneella viikolla Mynämäen seurakunnan tiloissa, miten käy  entiseltä missiltä sanan selittäminen.  Hyvin kävi. Kaikkien mieli tuli hyväksi, kun Anne Pohtamo ei Raamatustaan etsinyt tuomion sanoja vaan puhui sallivuuden ja kauneuden puolesta.

Ateisti on viimeaikoina kiittänyt jumalaa, ettei kuulu niin riitaisaan yhteisöön kuin kristitty kirkkoa. Eniten on pöyristyttänyt  Luther-säätiön lainvastainen Matti Väisäsen (76 v.) valinta  piispaksi; naisien syrjintä jatkuu, homoja ei hyväksytä.
Olisi kyllä suonut Luther-säätiön rupsahtaneille ukkokullille, että olisivat olleet läsnä, kun Anne  Pohtamo luki Raamatusta naiskauneutta ylistäviä kohtia. Ehkä yhteistyökin olisi alkanut tuntua houkuttelevalta, kirkkovene  mukavalta soutaa.

Vaikka Luther-säätiön vanhoilliset mörököllit kirkosta erotettaisiinkin, sinne kyllä jää selittäjiä ja saivartelijoita  kotitarpeiksi. Seurakuntien Lapsityön keskuksen pääsihteeri Kalevi Virtanenkin on takki levällään ja tohkeissaan luettuaan järjellä siunatun miehen, Kari Enqvistin, kannanoton lapsikasteeseen (HS 21.3. Sunnuntaidebatti). Enqvist näkee lapsikasteen kirkolta moraalittomana tekona.

Virtanen viisastelee (HS 23.3. Mielipiteet), että kirkko kyllä kastaa lapsia mutta se ei tuo lapsia kasteelle. Letkauttaa, että kasteelle pienokaisen tuovat vanhemmat, kirkko kastaa. Jopas jotakin! Virtasta mukaillen: miten se kirkko muka kastaa, papit kai ovat asialla?

Tekniikan tohtori Hannu Arvela (HS 23.3.) sen sijaan väittää kristillisen ihmiskäsityksen hedelmiksi  mm. demokratiaa, ihmisoikeuksia ja uskonnonvapautta. Hän unohtaa peruskoulussa oppimansa:  demokratian alkeet tunnettiin jo antiikin Kreikassa. Paavi on aina terrorisoinut ihmisoikeuksia sumeilematta. Uskonnonvapautta ei olisi vieläkään ilman henkensä uhalla kirkkoa uhmanneita ihmisiä. Kristinuskoa on “saanut arvostella” vuosisatoja. Siitä tosin seurasi roviolla polttoa, kirkonkirousta, vielä 1960-luvulla kirkonmiehemme  vetivät Hannu Salaman oikeuteen jumalanpilkasta.

Humaanit kristityt ovat kehitelleet maailman tehokkaimpia tappoaseita, esim. atomipommin. Vääräuskoiset arabit ovat kehitelleet  algebraa.

Advertisements

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, ihmiset, ihmissuhteet, kirkko, luterilainen kirkko, mynämäki, yhteiskunta, Yrittäminen Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

20 vastausta artikkeliin: Anne Pohtamo päihittää Luther-piispan mennen tullen

  1. Aili Nupponen sanoo:

    On se kummallista, että tuskin missään muualla tapaa niin ahdasmielistä ja ihmisiä lajittelevaa ajattelua kuin ns. uskovaisten ja kirkon taholta. Täytyy olla todelle tyhmä ja yksinkertainen, jos ihminen voi hyväksyä omalla kohdallaan tämän primitiivisen toisten ihmisten väheksymisen ja loukkaamisen, jopa ihmisoikeuksien viemisen muka Raamattuun perustuvana ja ainoana oikeana ”jumalan sanana”.

    Pisteet Anne Pohtamolle, joka jaksaa jakaa omastaan iloa ja toivoa kanssakulkijoilleen.

  2. tammikuu44 sanoo:

    Kuinka ne jaksaakaan hakata toisinajattelijoita sillä Raamatullaan, sieltähän nyt löytyy mitä vain mihin vain. jauhavat synnistä ja lunastuksesta ja verestä. En ole koskaan ymmärtänyt, mistä oikein on kyse.

    Kamalinta takahikiäläisyyttä kyllä edustavat nuo Luther-yhdistyksen ukkelit.

    Anne Pohtamolle tosiaan pisteet luonnollisesta esiintymisestä.

  3. meri sanoo:

    alussa jumala ei ollut mitään. niinpä hän alkoi luoda kaikenlaista.
    hän loi maan, taivaan, veden. hän loi uivat, luikertelevat ja kävelevät olennot. jumala teki itsestään ison pomon. parissa päivässä tai miljoonassa vuodessa hän herätti ihmisen eloon. sen jälkeen hän on imenyt elämää hänestä. jumalalla on ote maailman palleista. in exelsis deo ja niin edelleen.

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Ehkä ihminen pohtiessaan itseään onkin luonut tuon jumalan?

  4. maria sanoo:

    Enpä ole varma tekikö tuo po. jumala itsestään välttämättä pomoa. Pomottamisesta pitävät pikemminkin käyttävät tätä tuntematon THE PYHÄÄ LUOJAA kävelykeppinään perustellessaan omia pomottelumetodejaan. Yksikin Ruokanen ei ole saanut jumalalta omien sanojensakaan mukaan juuri mitään valtuuksia, mutta silti hän ottaa itselleen oikeuden määritellä esim. muiden seksuaalisuutta suhteessa omaansa ja sitä voidaanko SITä siunata vai ei!

    • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

      Hyvin sanottu siitä Ruokasesta.Ja tuommoisia ukonkutaleita on paljon. Koko Luther-säätiö pitäisi erottaa luterilaisesta kirkosta. Nehän tekee täysin laittomia juttuja niin kuin tuo oman piispan valinta. Toimisi, jos olisivat omana kirkkokuntanaan.

  5. Kaisa-Maria sanoo:

    Uskoon hurahtaneista julkkikisista diggaan ykköseksi Anne Pohtamon, sillä häneltä löytyy sydäntä ja inhimillisyyden ymärrystä. Kakkoseksi nimeän Viktor Klimenkon.
    Kummankin taustalta löytyy elämänkokemusta, joka on hionut näkemystä inhimillisempään suuntaan.
    Kirkot, lahkot ja kaiken maailman muut uskonnolliset hourupäiset kuppikunnat jääköön kuitenkin omaan arvoonsa, kun puhutaan ihmisten suhteesta jumalaan.
    Pelkkiä villoja repiviä kettuja kirjavien lampaiden laumassa.

    • tammikuu44 sanoo:

      Siitä Viktorista tein 80-luvulla haastattelun lehteen. Kävin oikein jossain tilaisuudessa, missä Viktor todisti. Itse asiassa en ymmätänyt yhtään kokonaista lausetta, mitä se lateli suustaan sen todistuksen aikana.
      Ja kun sitten kyselin siltä kaikenlaista, se oli samaa jeesustelua. Lauloi mies kuitenkin hyivin vaikkakaan ei kasakkalauluja. Se olisi ollut miehen oikea alaa. Luulenpa, ettei se itsekään ymmärtänyt mitä todisteli.

      Oikein täyspäistä uskovaista en ole vielä tavannut.

  6. Hirlii sanoo:

    Sattuipa sopivasti, tämä jumalallinen aiheesi täällä.

    Luen parhaillaan uusinnanuusintana Risto Ahdin teosta: ”Ne kymmenen käskyä”, laitan siitä mahdollisesti myöhemmin jotain blogiinikin. Hän käy kaikki käskyt läpi kirjassan taiteilijana sekä runoilijana ja tekee niistä omansa.

    Hän puhuu siitä, että jumalattomalla ei ole vastuullista minää, ja että jokaisella on jumalansa, jumalkuvansa, myös ateistilla, kuten sanoitkin: ”ateisti on kiittänyt jumalaa…”.

    Siis sellainen ihminen, millainen jumala.

    Tässä pari katkelmaa:
    ”Me emme kuuntele ensimmäistä käskyä! Emme edes, rehellisesti sanoen, kuvittele kuulevamme. Me valitsemme joukostamme jumalmiehiä, pyhiä. Paavit ja kirkolliskokoukset ja psykiatrit päättävät siitä, kuka jumala on, nimeävät hänet ja päättävät kenelle jumala puhuu. Hurskaassa riitaisessa yhteisymmärryksessä kuin taidetoimikunta, jonka jäsenet alinomaa vaihtuvat, he sopivat siitä, kuka on kuullut jumalan äänen, kuka puhunut totisen jumalan kanssa ja kuka taas ei ole kyllin pyhä. Yhdenkin äänen enemmistö riittää demokratiassa.”

    ”Jokainen on matkalla kohti ensimmäisen käskyn ydintä, omaa jumalaansa.”

    ”Kun me tunnistamme jumalamme, me ymmärämme oman skitsofreniamme ja alituisen sekoilumme.”

    Mitä demokratiaan tulee, niin kyllä täällä riittää ”tyranneja” muissakin instituutioissa ja virastoissa. Laitoksissa elävistä kai tulee sellaisia, löytävät jumalansa säännöistä ja ohjekirjoista.

    • tammikuu44 sanoo:

      Ja varsinaisia mammonan- ja maineenpalvojia olemme.

      Onkohan olemassa sellaista jumalallista innoitusta kuten sanottiin olevan enenvanhaan taiteilijoilla? Ilmeisesti meidän jumalistamme on kokonaan hävinnyt ylevä, henkinen puoli.
      Ei sentään: kyllä tässä joku aina joskus sykähdyttää, ihmettelee vaikka fasaania aidalla ja unohtaa hetkeksi koko muun maailman ympärillään…

      Tuo Risto Ahdin ajattelu tuntuu kiehtovalta. Täytyy hankkia kirja. Ne Ahdin runot ovat olleet minulle aina vähän liian vaikeita. Aavistelen nämä Ahdin jumalatkin melko persoonallisiksi.

      • Hirlii sanoo:

        Kaikki eivät käsitä mitä hän kirjoittaa. Taisin lukea ensimmäisen kerran hänen runojaan 1980-luvun alussa, ja riemastuin.

        Tulen aina kauhean riemulliseksi kun luen näitä hänen ”saarnojaan”, hänen kielessään on vimmaa ja hän ajattelee loppuun asti, se on tärkeä ominaisuus, se että ajattelee loppuun asti eikä vain kierrätä informaatiota.

        En tiedä onko hänellä persoonallinen vai ei-persoonallinen jumala, koska hän kirjoittaa: ” Taiteilija kumoaa kulttuurin, tulee ulos valaan vatsasta – juuri niin kuin uskovainen puhdistaa uskonnon. Taide on eimikään. Kauhea ilo. Jumala on eikukaan. Kauhea ilo.”

        Olen kuunnellut häntä, ja siitä ei aina saa selvää mitä hän puhuu, mutta jollakin merkillisellä tavalla käsitän sen mistä hän kirjoittaa.

        Saan hänen kirjoistaan iloa, voimaa, lohtua. Niissä on sellainen ihmiskuva.

  7. Kaisa-Maria sanoo:

    Tammikuu 44. Ilmankos asetin tämä Viktor Klimenkon kakkoseksi. Asia on juuri niin kuin kirjoitit. Kuka noiden uskovaisten suun pieksemisestä tolkun ottaa?
    En minäkään ihan täyspäistä uskovaista ole vielä mielestäni tavannut.
    Anne Pohtamoa ymmärrään kovasti siksi, että nykyisin hänenkin on korostettava eritoten sisäistä kauneuttaan. Uskoon hurahtaminen kun on romahtaneen julkkisuran viimeinen mahdollisuus, sillä kaikista turhanpuhujista ei ole kansanedustajiksi. T. Karpelakin tuntuu jo luovuttavan.

  8. hymyilevä eläkeläinen sanoo:

    Julkkisten uskoon hurahtamisessa on myös se hyvä puoli, että ilmeisesti tällainen evankelisita on myös jonkun puulaakin konsultti, esimerkiksi Pohtamo Suomen Raamattuopiston leivissä. Luentopalkkiot pelaa ja tilaisuudessa myydään kirjallisuutta, josta tietysti tulee osa sille, joka kirjan on kirjoittanut.

    Se Klimenko oli muistaakseni helluntailainen: siellä pelataan suurilla rahoilla! Myös romaaaniväestö on kiinnostunut helluntalaisuudesta.

  9. tammikuu44 sanoo:

    Huomenta Hirlii,

    huomasin taas kerran tehneeni liian nopeita yleistyksiä; itse asiassa tuo käsitykseni Ahdin Riston runoista sellaisina vaikeasti käsitettävinä perustuu miehen ensimmäiseen kokoelmaan Talvi on harha. En millään löydä sitä nyt hyllystäni, olisin testannut itseäni. Kirjassa on Alpo Jaakolan kuvitus. Jotain alkukantaista metsäläsitahän on aina Jaakolan kuvissakin, samaa metsäläissurrealismia näissä ensimmäisissä runoissa.

    Kun luin noita runoja ensimmäisen kerran olin kovasti nuori, ilmeisesti liian nuori (kirja ilmestyi muistini mukaan jo 1960-luvulla). Tiedän, että Ahtia pidetään nykyään runouden kärkinimenä, mutta silti jatkotuotannon seuraaminen on jäänyt kovin vähiin.

    Tapasin miehen viime syksynä Turussa kirjamessuilla ja vaihdoimme muutaman sanan nuoruutemme opiskelupaikasta Jyväskylästä ja jäin vielä kuuntelemaan, mitä runoilijalla oli kerrottavana viimeisimmästä kirjastaan, en muista edes mikä se oli, mutta tuntui kovasti jopa veitikkamaiselta.

    Nyt kyllä nopeasti menen kirjakauppaan ja hankin tuon kirjan ”Ne kymmenen käskyä”.

    • Hirlii sanoo:

      Hän on kirjoittanut 1960-luvulta lähtien, mutta minun tielleni tulivat vasta tuolloin. Alpo Jaakola on tehnyt häneen suuren vaikutuksen.

      Ja kyllä vain, samantyyppisestä alkuvoimaisuudesta on kyse Ahdin kirjoissa. Kun kävin Loimaalla Alpo Jaakola-puistossa niin kieltämättä siellä tuli vähän samanlainen olo kuin Ahdin kirjoja lukiessa.

      Se mikä aina viehättää hänen ajatuksissaan on rakkaus ehkä toisinaan ilkikurinenkin, muttei koskaan ilkeä. Katkelma Teoksesta ”Ei kukaan” (2007), en tiedä onko tämä se viimeinen.

      ”Kadulla kävelee lihava ihminen. Mitä sanotte? Että hän tulee sairastumaan? Minusta taas näyttää siltä, että hyvällä tuulella purjeet pullistuvat.
      […] Miten ihmiset kuvittelevat voivansa ahmia maailmaa sivistyneesti? Miten oikea käytös voi synnyttää läsnäolon? Ja minä? Mitä voin muuta opettaa kuin terveyden tavattomuutta.”

      Hyvälle tuulelle siitä tulee kun runoilija raaputtaa mm terveysterrorismia kynällään.

      • hymyilevä eläkeläinen sanoo:

        Huomaa yhä selvemmin , että ole kokonaan jäänyt tuon yhden kirjan kokemuksen vangiksi. Runoilijahan on siis oikein vapautunut kuorestaan… sait totisesti mielenkiintoni heräämään.

  10. Paluuviite: ne kymmenen käskyä « Preivi

  11. HannaH sanoo:

    Tuossa kastamisessa on sekin kiinnostava puoli, että ennen kuin tähän maahan saatiin aikaan maallinen väestökirjanpito eli vrk:n rekisterit, niin ainoa väestökirjanpito oli kirkolla ja sen papeilla. Kun sitten ykskaksi ilmestyi ihmisiä, jotka eivät halunneet tulla kastetuiksi kirkon jäseniksi, mutta tarvitsivat väestökirjanpito-otteen muita viranomaisia varten, niin nuo pappismiehet ja piispat kieltäytyivät merkitsemästä kirjoihinsa näitä ihmisiä. Oli muutama varhainen asiassa peistä taittanut, joka ei voinut saada edes ylioppilastodistusta, koska ei uskonnottomana kuulunut kirkon kirjaan.

    Koska väestökirjanpito oli kirkollinen privilegio – ei siis kaste.
    Ja nyt asia on sitten päinvastoin! Se mikä on ehdottomalla pakottamisella tavaksi ihmisten mieliin luotu, onkin muuttunut vilpittömäksi hengelliseksi tahdonilmaukseksi.
    Kaiken lisäksi lapsikaste ei ole monessakaan kirkossa kovin hyväksytty, – juuri siksi ettei lapsi voi ilmaista tahtoaan.

    Vaan hyvähän se on, että on näitä Luther-säätiöläisiä julistamassa kaikkea muuta kuin ihmismyönteistä ja lähestyttävää uskonoppia. Siinähän ampuvat itseään jalkaan, ja sekin mitä kirkossa voidaan pitää hyvänä, huomataan ainekseksi, joka olisi olemassa ilman uskontoakin.

  12. hymyilevä eläkeläinen sanoo:

    Mitähän mahtaisi Luther itse sanoa tuosta nimeään kantavan säätiön opetuksista? Yhtä ihmeissään olisi kuin Kristus, jos näkisi nykyiset kirkkokunnat. Paavia pedofiileinen tuskin tunnustaisi omaksi kirkokseen ollenkaan.

  13. Paluuviite: Terveisiä pikku apulaiseltani herra WordPressiltä ja hyvää vuotta 2011! | Hymyilevä eläkeläinen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s