Suomi-brändi maksoi 500 000 euroa: saatiin hanavettä pulloveden sijaan

Suomi-brändi koekäytössä.

Tähän asti tunnetuin Suomi-brändi, Jorma Ollila istui kaksi vuotta 20 muun keksijäpellen kanssa keksimässä ja sai aikaiseksi itsensä näköispatsaan: julkishallinnon tehtäväksi tulee vaihtaa tilaisuuksissaan pullovesi hanaveteen.  Tätä Suomi-brändi-ryhmä  suosittelee äskettäin julkaistussa raportissaan  kaikille kunnanvaltuustoille ja valtion korkeantason neuvottelukunnille. Siinäpä omasta vedestä oiva Suomi-brandy, turha on tuhlata kansan varoja Napolen-konjakkiin!

Suosituksissa on myös, että ammattikeittiöiden annokset olisivat sopivan kokoisia.  Siis suurempia vai pienempiä kuin nykyiset? Ai, niin, sopivahan aina valitaan! Ja mitäpä muuta: Martta-liitolle tehtäväksi koota yli 18-vuotiaille aikuispaketti, jossa olisi erilaisia tavaroita, joita taloudessa tarvitaan. Esimerkiksi siis tiskiharja ja laastaria. Parkkipaikkojen tilalle monikäyttöistä luontoa –  moottoriteiden purkamista ei sentään vielä ehdoteta.

Koko kahden vuoden uurastusta, joka sentään tuli maksamaan puoli miljoonaa euroa, on jo ehditty kutsua ideologiseksi hutuksi.  Eivät suunsoittajat  huomaa, että  päänsä kunnon korvauksesta yhteen lyöneet pitivät keskeisinä voimavaroina kuitenkin Suomen puhdasta luontoa, toimivaa yhteiskuntaa, korkeatasoista koulutusta ja rauhanrakentamista. Tosin nämä jutut olisi saatu ilmaiseksi selville yläkoulun  ainekirjoitustunnilla kahdessa tunnissa, jos aiheena olisi ollut Mitä hyvää Suomessa. Tästä on jo vuosien näyttöä. Joku yläkoulun älypää olisi keksinyt vielä muutakin kivaa.

Nyt  kansalaiset ottakoot lusikan kauniiseen käteen ja syökööt kiltisti tämän verovaroja nakertaneen  hutun! Eu-maitten pankeille annettavien tukipakettien rinnalla  summa on mitätön. Koulujen on siis uuden brändimme mukaan saatava toimintaansa tarpeeksi rahaa. Täytyy ottaa tosissaan luonnonsuojelu eikä vain vähentää ilman saastumista tupakointikielloilla parvekkeilla. Täytyy lopettaa hyvinvointiyhteiskunnan alasajo. Rauhanrakentamista tuskin auttaa se, että työttömyys lisääntyy ja  jatkuvasti pelastetaan niin kotimaiset kuin ulkomaiset pankit.

Juokaa vettä!

*

Tietoja Hymyilevä eläkeläinen

Nimeni on Tuula Nikala-Soiha, olen opiskellut Jyväskylässä, tehnyt kiltisti ja ahkerasti töitä äidinkielenopettajana Piikkössä ja Vehmaalla sekä kirjoitellut juttuja kokopäiväisenä toimittajana lehteen. Kaikkia näitä useita vuosia. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa monenmoista joutavaa niin kauan kuin jaksan nousta Turun yliopistoon johtavia portaita.
Kategoria(t): eläkeläiset, EU, hiilijalanjälki, ihmiset, Luonnonsuojelu, mynämäki, nuoret, politiikka, sano suoraan, yhteiskunta Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

16 vastausta artikkeliin: Suomi-brändi maksoi 500 000 euroa: saatiin hanavettä pulloveden sijaan

  1. Aili Nupponen sanoo:

    Jospa tuo hanabrändy on liian halpaa eikä kelpaa kallispalkkaisille herroille juotavaksi?
    Menevät mielestäni nuo rahat hukkaan, kun tuollaisista itsestään selvistä asioista tehdään kalliita ”tutkimuksia”, näitähän valmistuu ihan tohtorinväitöskirjoinakin. Se on muka tiedettä;-/

    Rahaa haaskataan ihan tyhjänpäiväisiin juttuihin, uskotaan että kun joku ”viisas” asian sanoo, se on totta, mutta jos joku tavis tai lapsi sen sanoo, se ei ole totta ;-O

    • tammikuu44 sanoo:

      Viisaasti puhuttu! Kyllä tämmöisiin tyhjänpäiväisiin juttuihin rahaa löytyy, mutta annapas olla, jos vanhuksille pitäisi ostaa kroonikkovaippoja, on toinen ääni kellossa.
      Hesarissa (26.11.9) esimerkiksi professori Yrjö Juhani Renvallin mieleen tyäryhmä tuo entisten nuorten sävellahjan, jossa luodaan uskoa tulevaan kurkottamalla nostalgiaan.

      Maabrändin nikkaroijat muistuttavat setäjoukkoa, joka rakensi kansalle indentiteettiä 1800-luvulla, sanoo puolestaan sarjakuvataiteilija Ville Ranta. ”Runebergin, Snellmanin, Lönnrotin ja kumppaneiden piinallisen lattea Suomi-kuva upposi suomalaisiin ja se elää yhä.”

      Johanna Korhonen sanoo: ”Brändääminen antaa vaikutelman, että jotain on puuhattu. Puuhan haitat jäävät uskoakseni vähäisiksi.”

  2. Juuso sanoo:

    Joopas joo. Brändityöryhmä on varmastikin sitä mitä tämä aika on pullollaan – mielikuvia ja niiden luontia. Entä todelliset ongelmat ja niiden ratkaisemiset? Suomessa on 900 000 suhteellisessa köyhyydessä elävää ihmistä. Mitä jos aloitetaan brändin luominen siitä, että poistetaan tuo ongelma, josta jopa lähes viidesosa Suomen kansalaisista kärsii. Ei tarvitse sen jälkeen luoda brändiä, vaan maineemme nousee kuin itsestään. Tai jos vielä hoidettaisiin vanhustemme huolenpitoa piirun verran enemmän. Tai nuorten mielenterveyspalveluita. Tai homekoulujen korjauksia… Ei siihen kylläkään tuo 500 000 euroa riittäisi, mutta olisi todellista brändityötä. Vai onko juttu juuri siinä, että tämän työryhmän kautta saatiin halvalla hyvää – ei ehkä priimaa, mutta ok -tavaraa kuitenkin…

    • tammikuu44 sanoo:

      Tuo olisikin hieno brändi: maa jossa ei ole työttömiä! Itse asiassa siinä olisikin brändiä tarpeeksi. Kun köyhien köyhtyminen loppuisi, voitaisiin taas puhua hyivinvoinnista.

      Äänestämällä voi itsekukin edes hivenen vaikuttaa; nuoria tarvitaan eduskuntaan!
      Järkevät nuoret ovat kyllä sisäistäneet sen, että heikoimmistakin on huolehdittava, on vaalittava demokratiaa ja katsottava, että hyvinvointipalvelut säilyvät ja koululaitos antaa jokaiselle tasapuolisesti nykyajassa tarvittavia tietoja. Eriarvoisuus ei saa lisääntyä.

  3. Kaisa-Maria sanoo:

    Jorma Ollila on vielä toistaiseksi puhkeamaton kupla. Nokian johotoon hän sattui pelkällä tuurilla ihan oikeaan suhdanteeseen. Edellisillä johtajilla ei mennyt ihan yhtä hyvin eikä tule eikä mene uusillakaan. Veikkaan, että kanadalainekin ottaa vielä takkiinsa, mutta nostaa kultaisen kädenpuristuksen, kietaisee isot rahat taskuunsa, palaa juurilleen ja naureskelee kämmeniinsä.
    Ei se Ollila mikään kaupallisuuden Jeesus ole eikä hän niitä kännyköitä keksinyt. Sen tekivät ihan viisaat ja taitavat henkilöt.
    Nykyisin aasialaiset ovat jo ehtineet ohittaa Ollilan aikaansaannokset.
    Ihmetelköön nyt sitä hanavettä.

    • Kun Nokialla meni vielä hyvin, sillä olisi mennyt hyvin ilman Ollilaakin. Jotenkin mies on saanut yliluonnolliset piirteet ja kummallisen kumartelijajoukon ympärilleen. Viisas temppu Ollilalta tosin oli se, että erosi Nokian johdostra ennen kuin sen alamäki alkoi. Kaipa Mannerheim-patsaan rinnalle hankitaan vielä Ollilankin ratsastajapatsas.

      Vanha kansa kuvaili kaikenlaista turhaa löpinää ja huttupuhetta sanomalla ”on kuin hevonen vetteen paskantais.” Vähän tuolta se tuntuu tuo Suomen brändäyspuhe.

  4. Anna-Liisa sanoo:

    ukka Lappalainen kirjoittaa 29.11.2010 HS Mielipide-sivulla
    maabrändivaltuuskunnan ehdotuksesta Suomen järvien saattamisesta
    juomakelpoisiksi.

    ”Toteutettuna ehdotus tarkoittaa massiivista kemikaalien kylvöä järviin ja jokiin. … Nykyisen talousvesiasetuksen ja terveydensuojelulain talousvettä koskevien säädösten määrittämillä vaatimuksilla ei järvivedestä saa desinfioimatta juomakelpoista. Järvet, joet ja lammet ovat omia ekosysteemejään … Tähän kuuluu vilkas bakteeritoiminta ulosteiden ja kuolleitten saattamiseksi takaisin kiertoon.

    Menneisyydessä ihmiset olivat aivan toisella tavalla tottuneita sietämään näitä nykyisin sairauksia aiheuttavia pieneliöitä. …

    Bakteeritoimintaa suorittavat, osittain ihmiselle tulehduksia ja vatsavaivoja aiheuttavat bakteerit … täytyy eliminoida, ennen kuin järvistä tulee juomakelpoisia.

    Samalla menee kyllä sitten kaikki muukin elämä: kalat, ravut ja vesikasvit. Huonosti voi käydä myös vesilinnuille, jotka näistä elantonsa saavat. Brändinä olisi siis kirkasvetinen ja hiljainen järvi- ja vesiympäristö.”

    Vaikka maabrändääjistä ei ole kirkasotsaisen idealistin mielikuvaa, heidän ehdotuksensa Suomen järvien saattamisesta juomakelpoisiksi on kouluesimerkki siitä
    mitä tarkoitan, kun sanon että olisi kauheata jos kirkasotsaiset aateidealistit pääsisivät oikeasti vallankahvaan. Minkä aatteen idealistit tahansa.

    • Aivan, tuollaiset aatteen pimentämät harvoin osaavat ennakoida,mitä todellisuudessa tapahtuisi, jos heidän älyttömät ehdotuksensa toteutettaisiin.

      Siinä meni kakkulan kaivoon sekin 500 000 euroa! Mutta mitäs tuosta, pientä se on Irlannin tukemisen rinnalla.

  5. maria sanoo:

    En pidä brändystä, juon mieluummin viiniä. …
    Olen aina juonut hanavettä, koska pullovesi on niin kallista. Ja niin ovat varmasti tehneet aina myös muut tavalliset suomalaiset. Ett, joo, kannatti brändätä…..

  6. Tukholman taistelija sanoo:

    Ei 500 000 euroa ollut paljon olihan itse Ollila mukana.Ennen laulettiin ”jos kaikki suomen järvet viinaksi muuttuisi”Nyt vain juomakelpoiseksi vedeksi?
    Että paljon on vaatimustaso laskenut.

    • tammikuu44 sanoo:

      Totta, 500 000 euroa menee jo Ollilan palkkioon.
      Mutta tuo vesi kyllä arveluttaa, hanoistahan tulee jo nyt meko juomakelpoista vettä.

  7. Tukholman taistelija sanoo:

    Oli muuten Ollila viisas lähti Nokiasta kun aavisti että jäivät kehityksestä jälkeen.
    Nyt Stubbin Aleksanterin kanssa tekevät suomen järvistä juomakelpoisia.
    Maailmalla on kova pula juomavedestä,saa Turun telakka ruveta rakentelemaan
    vedenkuljetus laivoja,vai mitä??
    Kyllä siin saa maailma ihmetellä meidän ”Härmän jätkien”kykyjä.

    • Siinäpä totisesti Suomi-brändi: suomalaista vettä suoraan jävestä ja erikoishintaan kusta suoraan päätäjien päästä! Saadaan Suomen asiat kuntoon ja Kreikan sekä Irlannin velat maksettua.

      • Tukholman taistelija sanoo:

        Velkaa sitä kertyy Suomellekin,kun Vanhanen ja Katainen laskivat hyvätuloisten verotusta,ja rupesivat ottamaan velkaa ulkomailta sensijaan ”on kuulemma elvytystä”.No suomen köyhäthän sen maksaa joskus.

  8. Tukholman taisteilija sanoo nyt asiat halki: köyhät tässä joutuvat maksumiehiksi. Tosiaankin tuo yhtälö, että rikkaiden verotusta kevennetään – siisi niiden joilla on todellista varaa maksaa – ja sitten otetaan velkaa ulkomailta, on kummallinen yhtälö. Siinä tuntuisi olevan joku virhe. Suurin virhe on tämänhetkinen hallitus.

Jätä kommentti